Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til markfiske


janrug
 Share

Recommended Posts

Har prøvd meg såvidt med mark etter laksen, noe som ga mersmak.

Men jeg har egentlig ikke utstyr til dette og lurer derfor på om noen har anbefalinger til hva man bør vektlegge når jeg skal kjøpe stang? Hvis noen har anbefalte merker tar jeg gjerne imot det også.

Har til nå brukt 9 fots berkley trout baiter(5-20g tror jeg), men ser for meg at den kan bli noget lett i kampen mot storlaksen som jeg skal få til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mye med mark etter laks. Hva slags stang du trenger er mye avhengig av elva du fisker i, men på mine kanter (nordvestlandet) er det ganske vanlig å bruke en tohånds fluestang til slikt fiske... Tidligere (og fortsatt blandt gamlegutta) var det teleskopstenger som gjaldt, men de er etter min mening er de nokså ubrukelige. Jeg har selv fisket mye med en haspelstang på 12' og kastevekt fra 10-40g. Det er kanskje litt kort, men etter min mening fin aksjon i de elvene jeg fisker i. Har nå skaffet meg en egendesignet haspelstang spesielt til laksefiske med mark på 15' med kastevekt 15-45g. Den har litt mindre og flere ringer enn standard og en annen plassering av håndtaket (snellefestet nokså langt nede) for å balansere bedre til aktivt markfiske. En stang som vel er noe tilsvarende er vel Elbe Largo 16' - den ville jeg ha tittet på (hvis du ikke vil ha en av mine stenger da [ ;) ]).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan,

Bruker sjøl Ron Thomson monterra sst 13 fot 5-30 gram i Mandalselva og den funker veldig bra ,kaster over "hele" elva med 10 grams søkke ,samtidig har en stanglengen som skal til for å holde snøret oppe om du skjønner hva jeg mener. 0.25-0.30 sene på ei passend snelle er tingen.

Denne stanga funker også veldig bra med Milodupp og laaaange fortommer til flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt fleire makkestenger til laksefiske. Hadde ei elbe largo 16 fot men synst den vart vel spinkel til søkker over 35 gram. har no ei milo lite salmonide 14 fot å den e eg veldi fornøgd m. trur den kostar litt over 2000kr.Har kompisar som har milo hammer 13 fot å e godt fornøgde med den. kva som er best for deg kjem nok an på kva elv du skal fiske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Hei Jan,

Bruker sjøl Ron Thomson monterra sst 13 fot 5-30 gram i Mandalselva og den funker veldig bra ,kaster over "hele" elva med 10 grams søkke ,samtidig har en stanglengen som skal til for å holde snøret oppe om du skjønner hva jeg mener. 0.25-0.30 sene på ei passend snelle er tingen.

Denne stanga funker også veldig bra med Milodupp og laaaange fortommer til flua.

Jeg bruker også ei Ron Thompson SST 13' 5-30 gram i Mandalselva og Bjerkreim. I andre elver som er striere og der det er større fisk bruker jeg ei Ron Thompson Monterra Salmon 13' 20-60 gram.

13 fot stenger er perfekte til dette fisket og jeg ville ikke hatt kortere stang enn 12 fot.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av eriku7

Ta en prat med Hr. Holth,(Avkroken)om Fox stenger.Bedre markstenger får du neggu ikke !

Bruker selv en Euromaster 2,5 lbs.Seig som f.... ,og kaster vekter opp mot 70-80 gram

Erik

tror nok at det blyvekter i 10-15grams klassen som er aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.