Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av fluer


Pr0t0typ3
 Share

Recommended Posts

Sikkert som å lete etter den berømte nåle det her men...

Hva for fluer skal eg bruke?

Tenker i første omgang på om eg skal bruke tørrflue, nymfe eller våtflue.

Deretter hvordan fluene skal se ut (mørk, lys, fargefull osv... Ta gjerne med bilder og navn til gode fluer)

Har hørt at som hovedregel skal det brukes mørke fluer om natten og lyse om dagen, men utover det så aner eg ikkje!

Ønsker tips til 2 scenarioer.

Scenario 1: Fiske etter både laks og sjø-ørret rundt full flo i et elveutløp. Fisken kommer da opp i elva for å bli kvitt lusa den har på seg. Lusa overlever visstnok ikkje i ferskvann har eg hørt.

Scenario2: Fiske etter både laks og ørret i elv. Har prøvd masse rart i denne elva, men det er så godt som ingenting som fungerer her. Har fått noen napp med spinner, men ikkje annet.

Kom gjerne med gode beskrivelser for eg er helt nybegynner på fluefisking. Har holdt på i ca 2-3 uker, men har begynt å få til å kaste sånn noenlunde godt. Treffer omtrent der eg vil treffe.

Har en Ron Thompson Travelforce #6/7 stang, og en Daiwa Lochmore #7/8 snelle.

Fikk forresten en fin sjø-ørret på 1,4kg ca kl 5 tirsdag morgen i Svelgen på flue. Men det finnes ikkje tvil om at det bare var flaks! Min første kilo-fisk i år faktisk. Måtte vekke dama som låg i bilen å sov. Ho måtte jo finne tak i håven som låg bak i bilen :)

Edit: Er det mulig å se forskjell på tørrflue og andre fluer? I såfall, hvordan ser du forskjell?

Endret av Pr0t0typ3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Er det mulig å se forskjell på tørrflue og andre fluer? I såfall, hvordan ser du forskjell?

Tørrfluer flyter oppe på vannet og imiterer overflateinsekter - våtfluer og streamere er fluer som synker og fisker under vann. Derfor er det lett å se hvem fluer som er bundet for å flyte på vannet. Jeg anbefaler deg å snakke med lokal sportsbutikk evt. klubb eller låne noen bøker om sportsfiske på biblioteket. Ellers er det masse informasjon å google rundt etter her på nettet.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville (ut fra hvordan jeg oppfatter din fiskesituasjon) benyttet fluer som disse i små utgaver: https://www.fiskersiden.no/content/category/10/20/27/lang,no/

Nå er jeg usikker på om det er noe fart i vannet der du fisker ettersom du tydeligvis fisker i flomålet. Tørrfluer eller nymfer er ikke så vanlig til laks og sjøørretfiske i elv, men bevares det er mulig å få fisk på det også. f.eks har jeg flere sjøørret i elv på Montana som må sies å være en nymfevariant i det minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville (ut fra hvordan jeg oppfatter din fiskesituasjon) benyttet fluer som disse i små utgaver: https://www.fiskersiden.no/content/category/10/20/27/lang,no/

Nå er jeg usikker på om det er noe fart i vannet der du fisker ettersom du tydeligvis fisker i flomålet. Tørrfluer eller nymfer er ikke så vanlig til laks og sjøørretfiske i elv, men bevares det er mulig å få fisk på det også. f.eks har jeg flere sjøørret i elv på Montana som må sies å være en nymfevariant i det minste...

Til scenario1 så er det mer eller mindre helt rolig. Nesten ikkje strøm i vannet. Var der eg fikk min SØ på 1,4. Flua må ha landa rett foran fisken. Visste ikkje at han var der engang. Skulle bare få flua lengre ut eg.. :lol: Flua eg brukte ligner litt på "Red Butt", men med sølv i tillegg på kroken.

I scenario2 så er det også forholdsvis rolig, men en del strøm imellom kulpene. Har fått litt på tørrflue ved å la den flyte litt med strømmen, men den fisken var for liten til at eg ville beholde den. Veit det er mykje større fisk der, men har bare ikkje fått noe sånt på enda.

Takker for linken. Ser mange der som virker lovende. Har du kanskje et navn på en god flue som "virker uansett"? hehe

Tørrfluer flyter oppe på vannet og imiterer overflateinsekter - våtfluer og streamere er fluer som synker og fisker under vann. Derfor er det lett å se hvem fluer som er bundet for å flyte på vannet. Jeg anbefaler deg å snakke med lokal sportsbutikk evt. klubb eller låne noen bøker om sportsfiske på biblioteket. Ellers er det masse informasjon å google rundt etter her på nettet.

Tenkte litt mer i retningen om det er mulig å se på fluen om den er en tørrflue eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tørrflue har gjerne mange stive fibre som blir stående på vannfilmen - i hverfall små normale ørretfluer. Så har du en rekke varianter av hjortehårsfluer som også flyter pga de hule hårene og bindemetode.

Standard tørrflue: http://www.theflybench.com/dryfly/images/fly0010.jpg

Standard hjortehårslakseflue kalt bomber: https://www.fiskersiden.no/content/view/425/27/lang,no/

Ellers har man en rekke andre flytende møsntere som flyer forde det er lagt foam osv i kroppen. F.eks gurglere: http://css.sbcma.com/timj/pics/gurgler2004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei 2 elvene som eg fisker i er ikkje klasifisert som lakse-elv tror eg. Da er det heller ingen regel imot dette såvidt eg veit. Tar eg feil?

Og i lakse-elva så fisker eg på en annen person som er grunneiger. :blush:

mange bekker og små elver som ikke er klasifisert som lakselv som det er forbud på. Om det er det på akkurat den elven du fisker vet jeg ikke, men en gyllen regel: 100meter fra utløpet. Ikke noe galt å følge den heller om den ikke gjelder for en bekk eller elv. Sjansen for å kroke en gytefisk er med en gang mye mindre. Bra for fisken, og bra for de som fisker etter den. Vinn vinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.