Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål vedr. sideparavan og planerboard


Fiskaren
 Share

Recommended Posts

Eg har dorga etter sjøaure i mange år, men har kun benytta stang og sluk (floge). Av erfaring veit eg at auren er offte vanskelig og sky når været er godt. Eit alternativ er planerboard, men eg synest at det blir vel mykje arbeid å montere ei kraftig mast framme på båten. I tillegg vil mast og fester koma i konflikt for anna fiske eg bedriver.

Er det mogleg å benytte sideparaven der ein har paravanen på ei eiga line/snøre, mens snøre frå sluk til stang er festa i utløysar klypa?

Eventuellt, kan ein nytte planerboard uten mast hvis max anstand frå båt til planerboard er 30-35m?

Fisket foregår i vestlandsfjordar, så det er skjeldan snakk om store bølger.

På førehand TAKK.

Mvh Fiskaren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en kan selvfølgelig benytte planerboard uten mast/forhøyer, MEN da vil du få planersnøre ned i vannet og du vil få bordet mere bak båten enn ut til siden. Sideparavan som planerboard... det vil nok kunne gå, men skal du ikke bruke mast her heller vil det bli litt samme problematikken, og du må sette klypene veldig svakt skal det løse seg ut. En liten sideparavan har ikke dragkraft nok til at en normal satt utløser løser seg ut, det som vil skje er at bordet trekker seg bakover. Mitt tips er å bruke sideparavan slik den er beregnet til å bruke, evt finne en løsning med planerboard. Hva slags båt har du? Det er jo ikke slik at planerboard MÅ ha en mast foran i båten, men dette er som sagt avhengig av hva slags båt en har.

Sideparavan brukt som sideparavan skal brukes, er nok det enkleste og du vil her få dratt slukene en 20-30meter ut fra båten.

Her finner du paravaner

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kosteskaft og en yellowbird, brukes slik du foreslår. Klokkerent slik jeg begynte i min tid ingen problem.

Kosteskaft-line til paravanen og en scotty klype og du er i gang.

Vill nok tru at andre typer paravaner vil funke også til denne metoden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo planerboardmaster stort sett montert på en baseplate da, så masta fjerner du bare når du skal bruke båten til andre typer fiske. Verre er det jo ikke. Baseplata er neppe i veien om du da ikke drar garn over baugen på båten, men hvem gjør vel det?

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Båten eg har er ein 16' Rana, men problemet er at eg driver med så mange typar av fiskeri (heile året) og trenger derfor ein "rein båt". Trur nok eg prøver kosteskaftet i første omgang og ei anna klype enn den som følger paravanen. :P

Jag har en Scotty trollingmast till salu om du är intresserad Fiskaren. Den funkar så som CB skriver, lätt att plocka bort när du inte kör trolling. Dessutom höj & sänkbar.

Hör av dig om intresse.

Mvh

Wiberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.