Gå til innhold
Fiskersiden

Harvefiske i Oslomarka 2


rogna
 Share

Recommended Posts

Da er nok en harvetur i Nordmarka gjennomført. Kompisen Tore og jeg dro innover med et vann lenger inn i marka som mål. Rundt kl. 2100 var vi på plass. Tore med haspel, jeg med min vanlige teleskop på 380 cm. Tore med små kjøpemark fra XXL, jeg med selvgravet mark av typen stor "blånakke" fra leirholdige moder jord. Grunnet overskyet vær var det blitt ganske så dunkelt dagslys allerede Klokka 21.30, så etter en rask kaffekopp satte vi i gang. Tore agnet opp kroken med sine kjøpemark og jeg med mine selvplukkede. To stykker av denne størrelsen fikk holde. Tore kastet ut med sin lettspinn, jeg trakk ut en stanglengde sene 0.30 og svingte markklysa ut. Allerede før første meteren var unnagjort sprellet det i andre enden. Og jammen sprellet det ikke hos Tore også. To ørret på første draget. Ny mark og nytt sleng. Og igjen beit det på hos meg. Det tok laaang tid før Tore igjen kjente noe. Fisk nærme land, sa jeg. Nei, sa Tore. Greit, sa jeg. Og dro opp ørret nummer fire. Etter hvert ble det jæ....g mørkt og fisket avtok. Vi gir oss klokka tolv sa jeg. Greit sa Tore. Når klokka var tolv midnatt, kaffen drukket opp og mørket lå rundt oss som en kald, klam stilongs i bomull ruslet vi gjennom skogen og opp til veien. Heldig vis hadde jeg på veien ned til vannet merket trærne langs stien med dasspapir. Det hvite papiret var godt synlig i lyset fra lykta, så det var lett å holde seg på rett vei.

Fiskene vi fikk? Fasiten sa syv til meg og tre til Tore. Og ingen av dem var veldig store. Men nok en gang ble jeg overbevist om at langstanga og selvgravet blånakke trukket like under vannspeilet eller sakte stripende i overflata er best. Også er det jo gjerne sånn da, at vi som har holdt på noen år har noen små triks. :)

Her er bilde av min harvefangst

62714_s.jpg

Og her er stranda vi gikk på og vannet vi fisket i

62713_s.jpg

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utmerket rapport rogna. Takk for det. Jeg må ta meg en tur i Nordmarka en dag snart (Har du lyst til å avsløre et par spennende vann for meg sånn på PM, så blir jeg rørende takknemlig for det)

(Skal jeg sette fingeren på noe, vil jeg anbefale bruk av linjeskifttasten et par ganger etter hverandre, sånn innimellom.) Blir litt lettere å lese. :lol:

Forresten, Har du prøvd kompass og kart istedefor dasspapir, noen gang? :lol: (Det måtte da bli mye søppel, enten i lomma eller i skogen?!?!? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har prøvd kart og kompass. mange ganger. Helt siden jeg gikk i speideren. Så ikke helt behovet denne gangen, da det kun var snakk om en strekke på 150 jævlig mørke meter. Derfor var det enklere og markere stien med dasspapir som var godt synlig i lyset fra lykta. Angående dasspapir: har du hørt om de som rydder opp etter seg og fjerner det som er hengt opp når stedet passeres?

Vedr. bruk av linjeskifttasten og dine problemer med å lese: Kanskje du skulle vurdere bruk av briller? ;)

Og til sist; Jeg hadde gjerne sendt deg noen tips, om du ikke........ Men det er kanskje like greit at du finner ut av det selv ved bruk av kartboka til OFA og kompass. ;) Men husk dasspapir.....

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det var det jeg viste at du tok det med etter deg. Måtte bare få det bekrefta. ;)

Tja, tror ikke det stemmer, det med briller.

Bruker ofte kartboka, men er litt konservativ da veit du, i valg av fiskevann. Fiska bare etter en liten forsterker til, til å prøve et nytt ett. ................

Fortsatt skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.