Gå til innhold
Fiskersiden

Tips ti Sjøørret fiske


kjroli
 Share

Recommended Posts

Heisann. Jeg har vært ute noen turer i helga. Fisker rundt Jeløya ved Moss. Har prøvd det meste, men det virker dødt.

Noen som har andre erfaringer!!!!!!! Eventuelt hva er best å bruke på denne tida av året?

Mørket, Sunray Shadow, lange raske drag, og tålmodighet.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme spør jeg.

Er det ikke noe annet som kan være interessant, kun denne ene flua?

Det er en MASSE annet som er interessant, selvsagt er det det. Se dere rundt, hva finner dere i havet? Dette er ingen fasit, den finnes ikke. Men kombinasjonen nevnt fungerer selvsagt svært bra på denne tiden, ellers hadde jeg ikke kommet med den.

Flua er best på skumring og mørke, ja faktisk er min erfaring at den fisker dårlig på dagen, men det er nok også litt situasjonsavhengig.

Flua er dessuten enkel å binde, dere trenger ikke å legge på alle komponentene engang. En sparsomt bundet svart vinge av geit eller bucktail med en undervinge av brun ekorn, ja, eller kanskje bare overvingen aleine langs den blanke reine tuben, er alt. 2 minutter, surr og lakk.

Ikke lag den for stor, så blir den enklere å kaste... en 6 cm holder. Holder du flua slank, blir den også lettere å kaste. Det er helt unødvendig at denne flua bli seendes ut som et marsvin.

Sett fart i den, varier gjerne med noen små pauser mellom dragene, den tar noen ganger akkurat da, men er oftest dødelig der flua holder stor fart hele veien, og så stopper opp foran beina dine før du løfter inn til nytt kast. Forvent at den snapper til seg flua AKKURAT DA, og forvent stor fisk. Prøv også et rykkete inntak med små korte drag i lina, slik at du får samme effekt som da du sveiver inn lina på snella når du er ferdig med å fiske.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flust av fluer til SØ fiske men jeg er enig med JanM, det er inntrekket som avgjør i veldig mange situasjoner. Visst kan SØ bli sær til tider. Imitasjoner jeg ville brukt er sild (Runars deciever m.fl.), Reker (Aura, Runars CDC m.fl.), attraktor fluer jeg har brukt mye og fått mye på er Juletreet (opprinnelig dansk flue). Dette er bare noen få fluer men skal gi et godt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er vel kanskje det viktigste stikkordet nå på ettersommeren. Ennå er det relativt varmt i vannet i forhold til auras trivselstemperatur, og mye av fisken jakter i de friere vannmassene/ dypere enn f.eks om våren. Dessuten gjør jo en stor del av fisken (60-70%) seg klar for gyting. Å ta mørket i bruk vil også øke sjansene betraktelig. Opplevde selv til tider meget bra fiske på Jeløya i våres, men det er forskjell på sommer-høst-vinter- og vårfiske. Tipper du vil komme lettere i kontakt med fisken når tempen dropper ytterligere noen grader.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann. Jeg har vært ute noen turer i helga. Fisker rundt Jeløya ved Moss. Har prøvd det meste, men det virker dødt.

Noen som har andre erfaringer!!!!!!! Eventuelt hva er best å bruke på denne tida av året?

Man har vært inne i en treg tid for sjøørreten for de som ikke er fanatikere og eksperter på området, det tar mange års erfaring for å kunne fiske godt på sjøørret året rundt. Men, fortvil ikke, nå kommer gromtiden. Høstfiske etter sø er kanon, ofte store fine fisk også. Ser du på forsiden vår vil du se flere artikler om sø fiske bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det bare bedre og bedre, men som erfaren sjøørretfisker så syntes jeg det til nå har vært tregt langs land....Men de er lengre og dypere ute foreløpig. Men når først de kommer inn så pleier man å kunne plukke på gode dager og det er sant at høsten er tid for de over to kilo!

Ikke tro at havet er nesten fritt for sjøørret selv om det er gytetid heller, når bettet først er igang så er det så en skulle tro at ingen er i bekken. Fluer på høsten er enten tobis/silefluer eller små reker. Uti november så er det veldig vanlig med mye vak i grunne bukter og da er det utrolig moro å fiske med små reker.

Ytre deler av brakkvannsområder er bra syntes jeg. Strender er sinnsykt bra, men det har en ikke så mye av på østlandet.

En dag kan hende jeg legger ut bilde av den fluen alle sjøørretfiskere burde fiske med, dere trenger ikke å tro meg men denne fluen knuser alle andre fluer. Kun av og til er en liten reke i rosa eller oliven bedre.

Vi tar nesten alt av sjøørret på den, det er nesten så den er magisk.

Vi trenger forøvrig solrike dager får å få fart i tobisen.

Sunray er bra, men ikke optimal. Nattfisket sparer jeg til slutten av november og så er det kanonfiske i mørket mange måneder fremover. Sort zonker er da favoritten, bruke intermediate i mørket og trekk utrolig sent inn. Men nå er det dagfisket som pleier å være best. Formiddag og sol er kanon, da er tobisn helt i hundre- Denne september har vært preget av sur vind fra øst og det har vært utrolig dødt. Hadde en havabbor etter i går og fikk bare to bittesmå sjøørreter. :)

Skal få lagt inn bilder om det skjer noe :)

Men raskt fiska laaaange fluer er bra så sunray er veldig close to the one......men ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det bare bedre og bedre, men som erfaren sjøørretfisker så syntes jeg det til nå har vært tregt langs land....Men de er lengre og dypere ute foreløpig. Men når først de kommer inn så pleier man å kunne plukke på gode dager og det er sant at høsten er tid for de over to kilo!

Ikke tro at havet er nesten fritt for sjøørret selv om det er gytetid heller, når bettet først er igang så er det så en skulle tro at ingen er i bekken. Fluer på høsten er enten tobis/silefluer eller små reker. Uti november så er det veldig vanlig med mye vak i grunne bukter og da er det utrolig moro å fiske med små reker.

Ytre deler av brakkvannsområder er bra syntes jeg. Strender er sinnsykt bra, men det har en ikke så mye av på østlandet.

En dag kan hende jeg legger ut bilde av den fluen alle sjøørretfiskere burde fiske med, dere trenger ikke å tro meg men denne fluen knuser alle andre fluer. Kun av og til er en liten reke i rosa eller oliven bedre.

Vi tar nesten alt av sjøørret på den, det er nesten så den er magisk.

Vi trenger forøvrig solrike dager får å få fart i tobisen.

Sunray er bra, men ikke optimal. Nattfisket sparer jeg til slutten av november og så er det kanonfiske i mørket mange måneder fremover. Sort zonker er da favoritten, bruke intermediate i mørket og trekk utrolig sent inn. Men nå er det dagfisket som pleier å være best. Formiddag og sol er kanon, da er tobisn helt i hundre- Denne september har vært preget av sur vind fra øst og det har vært utrolig dødt. Hadde en havabbor etter i går og fikk bare to bittesmå sjøørreter. :blush:

Skal få lagt inn bilder om det skjer noe :)

Men raskt fiska laaaange fluer er bra så sunray er veldig close to the one......men ikke helt...

Tilbake i årene med en riktig bundet killer og når jeg var på topp av sø fiske hadde jeg litt over 220 sø på en sesong, på ett fluemønster alene.... De og mange flere er all info lagret på og for my eyes only, enn så lenge. Om det er flua, plasser, tid, fisketeknikk, den sjette sansen, eller noe annet, det vet jeg ikke, men om du fisker en zonker, superflua, mickey finn eller juletre, har det mest betydning at DU har troen på flua og fisker den riktig.........

Spennende at du nevner nattfiske i november, en av de kaldere månedene sønn. I etterkant kommer enda kjøligere måneder, og nattfiske har vært totalt uaktuelt for meg. Hvorfor nattfiske? All sø jeg har tatt på vinteren har vært på dagen, gjerne i snødrev, da er det absolutt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk og prøvde på jeløy idag. Ved Radioantennene. Det var kanskje den mest frustrende turen jeg noen gang har hatt.

Skal det sies at jeg ikke er verdens mest erfarne fluefisker da, men samma det :)

Vada litt ut til en plass, stod og kasta meg grønn og blå. Hoppa SØ seriøst overalt. flere ganger bare kanskje bare 5 meter fra meg. Hele fisken over vannflata. Var utrolig artig å se på og var i tillegg en knalldag så turen i seg selv var jo veldig ålreit, men å ikke klare å få en eneste en da. Huff, det var forferdelig. Følte meg rett og slett helt udugelig. Fiska mye med det danske juletreet og med rekeflue. kunne kansje vært enda flinkere til å bytte flue og ikke minst plass, men men. En må jo bare komme seg ut og i mitt tilfelle få mer erfaring.

Så klart ekstra irriterende at nabofiskeren fikk en ganske fin en i tillegg. :)

Kan jo like så greit spørre. Er det noen som utifra det jeg har skrevet nå komme med noen tips til hvorfor det ikke bet på kroken? Noen spesielle fluer, inntrekksteknikker etc som er typisk høstfiske. Det var jo tydeligvis fisk der så hvertfall 10 hopp idag. Men svært få som hadde lyst på det jeg serverte.

En annen ting. Hvor viktig er det å "hvile" fiske plassen? skal sies at jeg stod effektivt å kasta 1-2 timer på samma plassen. tok kun et fluebytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake i årene med en riktig bundet killer og når jeg var på topp av sø fiske hadde jeg litt over 220 sø på en sesong, på ett fluemønster alene.... De og mange flere er all info lagret på og for my eyes only, enn så lenge. Om det er flua, plasser, tid, fisketeknikk, den sjette sansen, eller noe annet, det vet jeg ikke, men om du fisker en zonker, superflua, mickey finn eller juletre, har det mest betydning at DU har troen på flua og fisker den riktig.........

Spennende at du nevner nattfiske i november, en av de kaldere månedene sønn. I etterkant kommer enda kjøligere måneder, og nattfiske har vært totalt uaktuelt for meg. Hvorfor nattfiske? All sø jeg har tatt på vinteren har vært på dagen, gjerne i snødrev, da er det absolutt best.

Ja jeg er enig i at et mønster vil gi like mye som mange fluer! Men at noen fluer knuser andre er jeg ikke et sekund i tvil om, men fisker man bra så år man fisk på alt!

Nattfiske om vinteren er sinnsykt bra der jeg fisker og får ofte 5-12 på en økt, det begynner i november men foretrekker desember, januar og februar-mars. Dagfiske er selvsagt også bra, men det trenger ikke å snø he he. Milde dager er fint, gjerne etter en kuldeperiode. Nattfisket mitt om vinteren gir meg utrolig mye moro. Kan se om jeg får knipsa litt også. Hvoror nattfiske? Vakkert å være ute, stille, fisken er sulten og de store biter på 30cm vann. Jeg vet det er litt "feil" ifølge boka, men i Mandal så har vinterfisket med flue om natten vært vanlig siden lenge før det ble populært å fiske sjøørret.

Sjøørretfiske kan jeg, noen ting må jeg også kunne ;)

Har mange sesonger med 200+ sjøørret og syntes det egentlig ikke er vanskelig å få sjøørret. Tror mange ikke vet hvor lett det faktisk er......., men det er også veldig lett å fiske på en måte som bekrefter myten om en fisk som er vanskelig.

Bevegelse og lokalkjennskap er viktig, og så er det som med fiolin-de som øver mest blir best. Som regel.

Det er alltid en fryd med vinterfisket, og for en glede det er å ha fluefiskesesong hele året! :) Prøv vinterfiske om natten, men du må lete opp de gode plassene. Gjør du det så er det ikke noe som slår dette fisket. I de verste kuldeperiodene er fisket ræva syntes jeg og da vil jeg heller pilke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten kommer den, Frederikdebes. Er den der når du fisker, så er det kun et tidsspørsmål.

Ja, det er noen fluer som "gir litt ekstra". Fisker personlig med en slik selv, har gjort det over mange år, og i store perioder fisker jeg ikke med noe annet. Det er ikke noen utstillingsflue akkurat, men jeg har heller ikke laget den for det. Enkel å binde, lett og kaste, og fanger når andre ikke fanger. TTE heter den, en sil-imitasjon. Silen er dagaktiv, men jeg har fått på denne nattestid også.

Hadde min første sø-tur i går på veldig lenge. Når andre legger bort stanga, starter fisket for meg. Det er store muligheter for stor blankfisk, spesielt i månedene vi er inne i nå. Fikk et par blanke som fikk gå ut igjen. Tiden fra kl. 17-18 er bra nå, men det er typisk når det er blitt mørkt på denne tiden at den store trekker. En må typisk bare være tålmodig, og vente litt, noen timer med mørke når det har roet seg godt på fjorden. Jeg ga meg litt for tidlig i går, 20:30. Da var det imidlertid søkkmørkt. Det er lett "å gi seg for tidlig" når mørket og kulden setter inn. Det typiske i dette tidsrommet, er at du ikke ser eller kjenner noen verdens ting på veldig lenge, før det plutselig som fra intet slår på en storfisk. Absolutt ikke hver gang, men når den gjør, så er det gjerne litt størrelse på den.

Når det nærmer seg jul og over jul er min erfaring at formiddags/dagfisket er best.

Oppfordrer samtidig til respekt for gytefisken og de helt næreste områdene inn mot gytebekkene. Husk 100-metersgrensen. På denne tiden fisker jeg ute på svabergene jeg, der er det bra. Ikke noen vits å bevisst stå og fiske på ansamlinger av brunfisk der inne nå i september, oktober og november, er det vel? En bare forstyrrer dem.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk og prøvde på jeløy idag. Ved Radioantennene. Det var kanskje den mest frustrende turen jeg noen gang har hatt.

Skal det sies at jeg ikke er verdens mest erfarne fluefisker da, men samma det :)

Vada litt ut til en plass, stod og kasta meg grønn og blå. Hoppa SØ seriøst overalt. flere ganger bare kanskje bare 5 meter fra meg. Hele fisken over vannflata. Var utrolig artig å se på og var i tillegg en knalldag så turen i seg selv var jo veldig ålreit, men å ikke klare å få en eneste en da. Huff, det var forferdelig. Følte meg rett og slett helt udugelig. Fiska mye med det danske juletreet og med rekeflue. kunne kansje vært enda flinkere til å bytte flue og ikke minst plass, men men. En må jo bare komme seg ut og i mitt tilfelle få mer erfaring.

Så klart ekstra irriterende at nabofiskeren fikk en ganske fin en i tillegg. :)

Kan jo like så greit spørre. Er det noen som utifra det jeg har skrevet nå komme med noen tips til hvorfor det ikke bet på kroken? Noen spesielle fluer, inntrekksteknikker etc som er typisk høstfiske. Det var jo tydeligvis fisk der så hvertfall 10 hopp idag. Men svært få som hadde lyst på det jeg serverte.

En annen ting. Hvor viktig er det å "hvile" fiske plassen? skal sies at jeg stod effektivt å kasta 1-2 timer på samma plassen. tok kun et fluebytte.

Selv fikk jeg betydelig oftere fisk på flua da jeg begynte å trekke inn fort . Uansett hvor fort en tror en drar inn, så går det ganske mye saktere enn f.eks en sluk. Altså; hold tempoet oppe (min erfaring). Følte også at jeg knakk rekekoden da jeg begynte å trekke den med 1-2-3 raske, rykkende, korte inntrekk med en liten pause før 3 nye trekk. Ville også i stor grad brukt rene fiskeimitasjoner en stund til. Har alltid tenkt på juletræet som en slags attraktorflue som fungerer godt i de virkelig kalde månedene, sammen med hvite og rosa fluer..

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen inntrekk, inntrekk, inntrekk...

Vær bevisst inntrekket ditt og sørg for at uansett hva du har på enden av fortommen får en livlig gange. Varier hastigheten, 1 treg 4 kjappe, 2 trege 3 kjappe, 3 trege 1 kjapp, og start på nytt igjen... ta gjerne noen bråstopper innimellom og varier rekkefølgen som jeg skrev. Dette funker både til sildeimitasjoner og reker. Jeg tror til syvende og sist at flue har mindre betydning men at inntrekket har alt å si. Det hjelper nok å ha en flue som virkelig imiterer noe, men det finnes unntak til enhver regel :)

De siste ukene har jeg trukket inn så raskt at jeg har pådratt meg en senebetennelse i venstre armen og lillefingeren (noe med at jeg spenner hånda når jeg trekker inn)... God pekepinn til hvor raskt man kan trekke inn flua. De siste 14 dagene teller over 30 ørret og 2 abbor.

En annen ide kan faktisk være å fiske dypere. Vent til lina har sunket tilstrekkelig, og trekk inn saktere for å holde flua på dypet. Har gitt meg en god del fisk dette også da jeg fortsatte å fiske med betennelsen i armen. Altså sett ned tempoet på inntrekket, men fortsett variasjonen.

Og til slutt... uansett hvor raskt du trekker inn flua så er det faktsik ikke raskt nok B)

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bra på tangloppe og pattegrisen i det siste. Pattegrisen er en stor rekeimitasjon og fisker stort sett veldig godt :)

Nå på høsten bruker jeg tangloppe når det er tilnærmet vindstille og Pattegrisen, Polar Magnus og Grå Frede ved "normale" forhold. SØ'en spiser en del kutling (Grå Frede, Polar Magns) og tanglopper/ reker. Har lagt merke til et det er veldig mye reker/ tanglopper i strandsonen på denne årstiden :)

Innterkkene på varieres. Det viktige her, som har blitt kommentert tidligere, er å ha trua på den flua og teknikken du bruker. Da fisker man best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.