Gå til innhold
Fiskersiden

ørret i fjæra..


 Share

Recommended Posts

Var en tur ut idag bare for å spana inn noen goe plasser for senere fiske etter ørret. Så mange som var langt opp i fjæra på bare 20 cm vatten under seg. Det er noen langgrunde strender og det var ellers ingen aktivitet på måker el lignende.

Det jeg lurer på er hva det var ørreten spiste eller hva i H-vete hadde den på stranda å gjøre nå??

Ps imorgen har jeg stanga med.ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var en tur etter SØ forrige helg. Her er det nesten som en elv, inn til en innsjø av brakkvann. Området er stort nok til at det står SØ hele året. Innerst i denne "sjøen" (der det er mest ferskvann) gikk mye stor fisk og jaget brisling. Dette var midt på dagen i klart vær (merkelig nok), og jeg fikk to stk på ca 1,5 kg. SØ er som regel lettskremt under slike forhold, men mengdene av brisling så ut til å fortrenge all frykt. Begge fiskene tok på ca 30 cm vann, og 10 m fra land. Utrolig kick å se den "tsunamien" bygge seg opp bak sluken før det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur etter SØ forrige helg. Her er det nesten som en elv, inn til en innsjø av brakkvann. Området er stort nok til at det står SØ hele året. Innerst i denne "sjøen" (der det er mest ferskvann) gikk mye stor fisk og jaget brisling. Dette var midt på dagen i klart vær (merkelig nok), og jeg fikk to stk på ca 1,5 kg. SØ er som regel lettskremt under slike forhold, men mengdene av brisling så ut til å fortrenge all frykt. Begge fiskene tok på ca 30 cm vann, og 10 m fra land. Utrolig kick å se den "tsunamien" bygge seg opp bak sluken før det smeller.

hehe pent :D helt gitt opp den drittfisken æ ;) eller.. ikke helt :lol: Trøndelagen elelr? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjø ørret er vel ingen dritt fisk,det er jo en av verdens beste fisker i mitt synn.

hehe :) misforstå meg rett.. ;) mener bare den er en drittfisk siden den ikke liker meg, måten jeg fisker på, det jeg mater den med... og heller ikke har lik tankegang som meg på hvor den skal stå... :blush: Håper å endre mening en gang ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :angry2: misforstå meg rett.. ;) mener bare den er en drittfisk siden den ikke liker meg, måten jeg fisker på, det jeg mater den med... og heller ikke har lik tankegang som meg på hvor den skal stå... :lol: Håper å endre mening en gang ja ;)

Jeg holder selv på å oppdra sjøørreten til å forandre mening. Noe forteller meg at jeg muligens er på feil spor

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe pent :ph34r: helt gitt opp den drittfisken æ ;) eller.. ikke helt :) Trøndelagen elelr? :)

Hehe...ikke så langt unna Trøndelag, midt mellom Molde og Ålesund (Heia AAFK). Den er ikke god å bli klok på den ørreten. For mitt vedkommende fikk jeg først taket på den etter at jeg begynte å fiske målrettet etter den. Til å begynne med slang det en og annen på når jeg fisket etter andre ting. Men på de første turene etter SØ var jeg nok for utålmodig. Etter en stund med stor fart på sluk eller flue uten resultat, slakket jeg ubevisst ned farten... og vips, der satt en lyr eller sei på kroken og sjøørreten var glemt. Først når jeg tvinget meg selv til å glemme all annen fisk (unntatt kanskje Havabbor for de som har det i "sine" områder) når jeg fisket SØ, ga det resultat. Ikke gi opp...drømmefisken kommer til den som holder ut. Har forresten fått fin SØ i den straumen (tror det faktisk heter "Straumen" der) ved Steinkjær. Passerer nemlig der hver sommer (på vei til Børgefjell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Var selv ute en tur i går ettermiddag (sørlandet). Etter ca en times fisking var 3 stk SØ dratt på land. 2 ble satt tilbake da de var litt for små. Den største som var blank og fin tok jeg med hjem. Veiden den ikke, men tipper den på ca 700g, så var ikke store karer.

Fisket sluk, da det er så vanskelig å komme til med enhånds fra land der hvor jeg var i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Var selv ute en tur i går ettermiddag (sørlandet). Etter ca en times fisking var 3 stk SØ dratt på land. 2 ble satt tilbake da de var litt for små. Den største som var blank og fin tok jeg med hjem. Veiden den ikke, men tipper den på ca 700g, så var ikke store karer.

Fisket sluk, da det er så vanskelig å komme til med enhånds fra land der hvor jeg var i går.

Bra resultat på en time det...hvilken sluk bruker du? Har brukt mye kystwobbler/kastewobbler når ørreten går inne på grunna. Da kan du gjøre små stopp i sveivingen uten at du setter fast. Med opphengerflue er dette en ekstremt giftig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra resultat på en time det...hvilken sluk bruker du? Har brukt mye kystwobbler/kastewobbler når ørreten går inne på grunna. Da kan du gjøre små stopp i sveivingen uten at du setter fast. Med opphengerflue er dette en ekstremt giftig kombinasjon.

Faktisk litt usikker på hva den heter. En liten (7g) kobbersluk, ligner ei sild, men halen er bøyd slik at den får en fin gange. Har fått mye SØ på den i sommer og høst. (Skal finne ut hva den heter)

Håper å rekke en tur i ettermiddag også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.