Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av skytesnøre


sulisjerven
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker med en 13 fots tohåndsstang kl. 8/9.

Har brukt Linkline skytesnøre, men opplever stadig knuter og vaser når jeg skyter snøre under fiskingen. Dette kan selvsagt skyldes slurv og dårlig teknikk, men jeg lurer på om noen har tips angående valg av skytesnøre. I reklamen er jo alle best men ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en som har testet alle skytesnører på markedet. han var ganske klar i sin tale. Guideline FS shootingline er det beste. dette snøret skyter veldig bra og tåler en trøkk + at det er billig. det kommer i forskjellige sizer. alt i alt så vinner fs'en på at den holder seg forhpldsvis bra. visst må man regne med en floke til dagen. men det lureste man kan gjøre er å ta snøre når det er nytt å legge det i badekaret i glohett vann. la det ligge slik i 20 minutter eller noe. så er det klart til fisking. ps. snøret på ikke strekkes når det er varmt. tror det har veldig mye å si at du gjør denne prosessen. jeg har brukt fs siden det kom og jeg har også vært misfornøyd med det. sikkert mye grunnet at jeg ikke fulgte instruksene nevnt ovenfor.

linkline er noe dritt. det floker seg og har veldig mye minne.

vet at mange bruker ironsilk. dette fungere bra. men jeg tror ikke holdbrarheten er så bra som ved FS.ingenting å si på prisen da..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coata liner hjelper mest på ditt problem.

Disse slites raskt om man fisker mye, men de jeg har har ikke minne og funker utmerket. Men jeg synes de er for dyre.

Har kjøpt 210 m skyteline mono for mindre enn 150 NOK[ :D ]

Da har jeg 3 ulike størrelser og kan ha ny skyteline på hele sesongen hvis jeg vil[ :) ] Amnesia skyteline skal i alle fall prøves pga pris!

Vision Ace har null minne, prøv 0.31`` den er helt minnefri, det garanterer jeg. Koster 249,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Amnesia 0,25 fra piscator, min favoritt. Brukte Amnesia gjennom hele forrige elvesesong (våte vadesko fra start til slutt). Bruker det også til sø fiske.

Tviler sterkt på at jeg kommer til å gå over til noe annet.....

56 DK for 70 meter, piscator-tackle.dk

Coata liner har jeg gitt opp. Tar ikke lang tid før coatingen flerrer av i 1-2 meters område fra klumpen, klippe, klippe, klippe. Så står jeg der med en stump når halve sesongen er gått.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Roar Velle

Amnesia 0,25 fra piscator, min favoritt. Brukte Amnesia gjennom hele forrige elvesesong (våte vadesko fra start til slutt). Bruker det også til sø fiske.

Tviler sterkt på at jeg kommer til å gå over til noe annet.....

56 DK for 70 meter, piscator-tackle.dk

Coata liner har jeg gitt opp. Tar ikke lang tid før coatingen flerrer av i 1-2 meters område fra klumpen, klippe, klippe, klippe. Så står jeg der med en stump når halve sesongen er gått.[ :) ]

Men Roarda, det er ikke alle som har 150 turer i året med fluestanga! For ikke å glemme 100 turer i laksesesongen med samme skytelina[:0] Det er viktig å legge til[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fluen

kan bare si at jeg klippa opp link line snøret mitt.

det er den største dritten jeg har prøvd noen gang.

kjøpte meg en coata line fra house of hardy som funker som bare det

Har brukt Linkline i forskjellige dimensjoner i 2 sesonger og har ikke hatt problemer av betydning. Adskillig bedre enn Teamco's Aeroshooter.

Tror at problemer med plast skytelinene kan skyldes slurvete inntrekk i løkker. Jeg lager STORE løkker. 4-6 løkker er nok til utskyting av 10-20 meter skyteline. Lager du små og like store løkker ber du om problemer uansett skyteline. Jeg snakker nå tohånds laksefiske og selvsagt uten snørekurv. Fordelen med linene med kjerne er at de er mykere og også lettere å greie ut floker i. Men skyteegenskapene er dramatisk dårligere enn plastlinene.

Har såvidt prøvd Guidline Camo shooter og førsteinntrykket var bra.

Er ingen 100% AF fan, men synes likevel Linkline får mye ufortjent dårlig kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av sulisjerven

Tusen takk for nyttige tips.[8D]

Desverre blir det nok ikke så mange fisketurer at slitasje på skytelina blir noe stort problem, så kanskje jeg prøver en coata line. Hvis noen har tips om en brukbar backing som ikke koster like mye som et fluesnøre tar jeg imot disse også

Kjøpte og ny backing til tohåndsen nettopp også denne fra www.piscator-tackle.dk Koster kun 49 kr pr 100 yd valgfri tykkelse. Virka vldig bra. Bestiller du over 100 dkr er forsendelsen gratis pluss de trekker fra dansk moms i prisen, selv har jeg aldri opplevd å få norsk moms pålagt, så dette har vært meget lønnsom handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Er ingen 100% AF fan, men synes likevel Linkline får mye ufortjent dårlig kritikk.

er vel kanskje fordi snøret har sinnsykt mye minne. linkline var det første snøret jeg noengang prøvde og jeg angrer overhode ikke på at jeg byttet det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere nyttige tips angående valg av skytesnører m.m.

Har nå bestilt backing til to sneller, amnesia skytesnøre og scierras coatede skytesnøre fra Piscator-tackle. Sparer nok 2-3 hundrelapper selv med norsk moms. Ikke all verdens utvalg i den butikken, men de hadde akkurat det jeg trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.