Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Take a look.........

http://www.ssb.no/emner/10/05/elvefiske/

Stor nedgang fra 2002 til 2006,14.5 tonn,har gått drastisk nedover hele tiden,ikke lenge før lågen er utenfor topp 10................

Ja, ser unektelig ut for at Lågen skiller seg litt ut her. Merkelig. Kan det være monsterbeveren som tar ut bestandene? :) Noe(n) er det ihvertfall. Det tror jeg på.

Fra spøk til alvor; jeg kom i etterhånd til å tenke på en annen sak. Er det mulig at gjeddebestanden har tatt helt av oppover i vassdraget, og at den kanskje kan ta ut såpass mye rogn, yngel og smolt at det kan få konsekvenser i tonn på sikt? Er dette i det hele tatt mulig? Er det registrert bestander av gjedde der den tidligere ikke var vanlig forekommende? Eller er det kanskje urettferdig å skylde på gjedda, og at det er oss tobeinte som tar ut for mye?

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.numedalslagen.no/Nyheter/2007/N...pport%20177.pdf

Resultatene fra yngelundersøkelsene viser større tetthet med yngel både 2003 og 2006 enn på 80 tallet..

Dårligere undersøkelse får enn lete etter.

Ein sak er i vært fall sikker og det er att det er fisk i vassdraget. Meir kan enn ikke si etter ei så dårleg undersøkelse.

Her mangler det meste: konfidensintervaller, Variasjonskoeffesientener, fangbarheit på de forskjellige stasjonene og det er brukt allt for litet area for å kunne påstå noe som hellst. Skulle enn basere seg på så slappe undersøkelser som lik på denne så er det over og ut for laksestammene våre.

Da jeg leste denne rapporten sjønner jeg ikke hvordan disse folkene på NINA kan få behalde jobbene sine.

Denne referansen: "Bohlin, T. et al 1989", (som er oppgit som nr: 1 i referanselisten) er i det heile tatt ikke lest i gjennom spør du meg om.

Nej dette er for dårleg material for å si noe som helst og her etterlyser jeg masser av undersøkelser som burde ha vært gjordt og som muligens kunne ha gitt noen svar på fiskenedgangen:

*Bedre kartlegging av heile den anadrome delen av vassdraget, opprette nye og meir vitenskapelige prøve stasjoner (bruk di gamle som kurriosa)

*Hvordan påvirker innslaget av Ørekyte overlevelse og vekst av sjøørret- og lakseunger i vassdraget ? (katastrofale følger når denne arten inntroduseres på ørretlokaliteter)

*Det har i mange år surret rykter om Gyrodactylus Salaris i Numedalslågen, hvordan er stoda Tor Atle Mo?

*Hvor mye av rogn og nyklekket yngel blir liggende på tørre land ved "effektkørning" av stasjonene?

*Hvordan påvirker høge vanntemperaturer overlevelse av ungfisk i år som i 2006 (=vannkvalitet)

*Hvor store gyteområder blir slammet igjen og grodd igjenn p.g.a. for lav vannføring i tider på året grunnet effektkjørning, da dette kan være kritisk for overlevelsen av rogn og nyklekket yngel?

*Er der noen form av giftutslipp i elva s.s. fenoxisyrer frå landbruk, eller amoniak frå silo m.v.?

Håper at noen vill ta åt seg og starte opp med litt meir vitanskapeligt forankrede undersøkelser innen det er for seint for Lågenlaksen.

mvh Flodstrøm.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste stort sett konklusjon og oppsummering i rapporten uten å sette meg inn i detaljene. Ut fra det jeg har hørt er dette underøkelser basert på ett prøveprogram som NINA har utarbeidet. Dette skal pågå endel år.. Å kommentere kvalitet og faglig integritet på undersøkelsene vil jeg ikke gå inn på.

Kjenner du til Lågen som elv, dagens konsesjon i forhold til gammel konsesjon og hvordan elva blir regulert, uregulerte sidevassdrag, NVE`s logg for vannføring(timebasert), Vannkvalitetsprogrammet til de lokale kommunene, andre undersøkelser, siste 20 års fangststatistikk osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har hørt er dette underøkelser basert på ett prøveprogram som NINA har utarbeidet. Dette skal pågå endel år.

Kjenner du til Lågen som elv, dagens konsesjon i forhold til gammel konsesjon og hvordan elva blir regulert, uregulerte sidevassdrag, NVE`s logg for vannføring(timebasert), Vannkvalitetsprogrammet til de lokale kommunene, andre undersøkelser, siste 20 års fangststatistikk osv osv...

Slike undersøkelser som denne kan ikke forutsi noe som hellst uansett hvor lang tid de er gjordt, det er selve empirien som er for dårleg. Viktige data er i det heile ikke gjenngitt i appendix eller i noen form av referanse.

Ja jeg kjenner Lågen som fiskeelv. Fisket mye der i 1988-1992 men etter den tia så valgte jeg å fiske i mindre regulerte vassdrag. Største laks jeg har tatt i Lågen var på 11 kg. Har tatt en god del rundt 8-9,5kg

Vi hadde en lokalkjent man der som het Ragnar Asmhyr på den tia (frå Svarstad). Kjenner godt til Brufoss og alt arbeid som var lagt ner i den turistsatsningen som var gjordt der på 90-tallet

Ein gang når vi drev harling på stor elv (nedsiden av Svarstad-brua) var jeg med om en lit morsom ting: Fluestangen min bøjdes kraftig opp og der var fisk på. Da jeg rodde så måtte jeg hallde på stangen min mellom knærna for at kamraten min skulle kunne sveiva inn vobleren på slukstanga. Og dæven, tror ni ikke han også får hogg ? Etter en kort stund oppdaget vi att både min og kamratens stang bugget i takt. Dette var mærkelig? For å gjøre historien kort så var det faktisk att en farget hakelaks (hannlaks) først hadde bitt på min flue, når kamraten sveivet inn vobleren og laksen så den ble han så ilsk at han beit på denne også.

Fluen i den ene munviken, vobleren i den andre. Laksen vog 7,5 kg. Hvem sin fisk? Vi skenkte den till vårt felles fiskalag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste stort sett konklusjon og oppsummering i rapporten uten å sette meg inn i detaljene. Ut fra det jeg har hørt er dette underøkelser basert på ett prøveprogram som NINA har utarbeidet. Dette skal pågå endel år.. Å kommentere kvalitet og faglig integritet på undersøkelsene vil jeg ikke gå inn på.

Kjenner du til Lågen som elv, dagens konsesjon i forhold til gammel konsesjon og hvordan elva blir regulert, uregulerte sidevassdrag, NVE`s logg for vannføring(timebasert), Vannkvalitetsprogrammet til de lokale kommunene, andre undersøkelser, siste 20 års fangststatistikk osv osv...

Hadde en artig opplevelse i helga, da jeg havnet på samme hotell som en del av forskerene fra NINA. To av dem hadde gjort en del undersøkelser i Lågen gjennom noen år. Vi hadde noen artige meningsutvekslinger over noen kalde brune. Men, det som var greia var at disse to herrene fra NINA ikke kjøpte forklaringen til elveeierlaget om årsaken til dårlig fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer blant mange elver en uke i lågen, Tenkte å legge meg en uke i telt ved brufoss og i år kjøpe et sesongkort. Det som jo er litt kjipt er jo den stadig dalende statistikken. Dere som har fisket i elva i mnge år, hvilken følelse har dere for akkurat denne elven. Tenkte på første uka i august? Er det et godt valg?

Det er flere fordeler ved å velge lågen, pris, jeg har kort vei opp dit, og på den måten kan jeg få mye ut av kortet. Reise opp ved gode forhold, hjem på dårlig forhold. I tillegg kjenner jeg jo litt itl elva, og ved sesongkort og mye fiske så blir jeg kanskje enda bedre kjent. I forhold til å reise til andre ukjente elver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer blant mange elver en uke i lågen, Tenkte å legge meg en uke i telt ved brufoss og i år kjøpe et sesongkort. Det som jo er litt kjipt er jo den stadig dalende statistikken. Dere som har fisket i elva i mnge år, hvilken følelse har dere for akkurat denne elven. Tenkte på første uka i august? Er det et godt valg?

Det er flere fordeler ved å velge lågen, pris, jeg har kort vei opp dit, og på den måten kan jeg få mye ut av kortet. Reise opp ved gode forhold, hjem på dårlig forhold. I tillegg kjenner jeg jo litt itl elva, og ved sesongkort og mye fiske så blir jeg kanskje enda bedre kjent. I forhold til å reise til andre ukjente elver...

For all del, kanskje dette året blir knall !! Det er det ingen som vet. Har du mulighet til å kunne ta en uke på svært kort varsel, så ville jeg ventet til det kom en flom. Deretter ville jeg satset en uke fra flomtoppen og nedover.. garantert fisk :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det er snakk om at hele familien skal bli med, så akkurat den uka vi liksom skal oppover må nok planlegges litt. Men ellers så har jeg nok mulighet til å reise opp på kort varsel, men det blir ofte bare fiske en kveld og sånn. Da er jeg ofte litt stressa, men uke ved elva så tror jeg at det hadde blitt litt mer avslapping, og litt mer behagelig fiske også.. Ikke feberfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tommy.

Det er vel deg som sitter rett over gata for meg, på G sport??? Jeg sitter jo i 3 etasje på gamle trygdegården. Må ta en tur innom en dag. Kunne jo hende at jeg trengte noe mer fiskeutstyr..

Ja vurderer å ta en uke oppe ved elva i sommer. Blir ikke mye ferie da vi skal bruke pengene på å pusse opp til kjellerstue. I tillegg har vi jo så rått telt:

138.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så veldig dreven i å få fisk på brufoss område, har faktisk aldri fått noen, men folk jeg har hatt med har fått og eg har hjulpet en danske med å lande. Men jeg har fisket der mye.

Brufoss strekket er jo et flott strekke,både for sluk,mark og flue. August kan jo være en bra tid, men dette styres jo ofte av vann mengde og tempratur. Det som kan være et tips er jo å koste på seg en gudie en dag, skal ikke se bort i fra at det kan betale seg i for av en laks eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så veldig dreven i å få fisk på brufoss område, har faktisk aldri fått noen, men folk jeg har hatt med har fått og eg har hjulpet en danske med å lande. Men jeg har fisket der mye.

Brufoss strekket er jo et flott strekke,både for sluk,mark og flue. August kan jo være en bra tid, men dette styres jo ofte av vann mengde og tempratur. Det som kan være et tips er jo å koste på seg en gudie en dag, skal ikke se bort i fra at det kan betale seg i for av en laks eller to.

Hei igjen Erik.

Det med guide er jo sletts ikke dumt. Har ikke fått mer en tre laks i lågen jeg heller. Har et par gode plasser som jeg har klokketro på. men det er det jo en del andre som også har tro på de plassene. Hvis jeg en dag tar mot til meg, så skal jeg ringe tremenningen til min far. Han bor i Kongsberg, er type 60 år, og har fisket med mark i Lågen i 45 av de. Tror kanskje han ville ha lært meg et triks eller to. Jeg har aldri snakket med han da, men en slik erfaring skal en ikke undervurdere. Han har dratt opp mang en storlaks fra elva.. Kanskje jeg ringer, har jo egentlig alt å vinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Dag...

Teltet ser konge ut det. hvilket merke er det?

Dt stemmer at det er Tommy på SS, er hjemme i dag fordi jentungen er syk. kanskje ikke det morsomste jeg vet, men må man så må man.

Kjenner forøvrig at jeg begynner å bli klar for laksesesongen igjen...

Hei igjen Erik.

Det med guide er jo sletts ikke dumt. Har ikke fått mer en tre laks i lågen jeg heller. Har et par gode plasser som jeg har klokketro på. men det er det jo en del andre som også har tro på de plassene. Hvis jeg en dag tar mot til meg, så skal jeg ringe tremenningen til min far. Han bor i Kongsberg, er type 60 år, og har fisket med mark i Lågen i 45 av de. Tror kanskje han ville ha lært meg et triks eller to. Jeg har aldri snakket med han da, men en slik erfaring skal en ikke undervurdere. Han har dratt opp mang en storlaks fra elva.. Kanskje jeg ringer, har jo egentlig alt å vinne

Hi...

Hvor på brufoss pleier du å fiske Dag?

Nå er jeg ikke så veldig dreven i å få fisk på brufoss område, har faktisk aldri fått noen, men folk jeg har hatt med har fått og eg har hjulpet en danske med å lande. Men jeg har fisket der mye.

Brufoss strekket er jo et flott strekke,både for sluk,mark og flue. August kan jo være en bra tid, men dette styres jo ofte av vann mengde og tempratur. Det som kan være et tips er jo å koste på seg en gudie en dag, skal ikke se bort i fra at det kan betale seg i for av en laks eller to.

Hi Erik...

Hvor på Brufoss strekket pleier du å fiske? Sluk/flue/mark?

Mvh Tommy Aarkvisla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teltet er av merket Outwell. tror det er danskt. Perfekt for barnefamilier. Det er tre soverom, i tillegg til mer enn full ståhøyde i det store oppholdsrommet. Her er det plass til bord og stoler. slik at foreldrene kan sitte med en øl, lys i taket og radio, spill eller annet på kvelden da barna har lagt seg. veldig fornøyd, men ikke noe å ta med på fjellet.

I forhold til fiske i Lågen så fisker jeg mye på nedsiden av Lindsverk gjestegård. Der hvor det går en grusbanke ut i elva. Du vet hvor det er. i tilegg er det et par steder lenger opp i elva. I nærheten av laksehytta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det er snakk om at hele familien skal bli med, så akkurat den uka vi liksom skal oppover må nok planlegges litt. Men ellers så har jeg nok mulighet til å reise opp på kort varsel, men Da er jeg ofte litt stressa,det blir ofte bare fiske en kveld og sånn, men uke ved elva så tror jeg at det hadde blitt litt mer avslapping, og litt mer behagelig fiske også.. Ikke feberfiske :wacko:

En liten greie her: Du nevner at det blir ofte bare fiske en kveld og sånn. Numedalslågen er merkelig nok ikke noen utpreget god elv når det gjelder fiske etter mørkets frembrudd. Når mørket har lagt seg over elva virker det som om både laks og sjøørret tar kvelden.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i Rogna, eller jeg skal ikke late som jeg har god peiling. Har aldri fått fisk da det er mørkt i Lågen, det som derimot ser ut til at kan være en god tid er grålysningen tidlig morgen. hvertafll hvis fisken flytter på seg. Største sjøørret fra lågen er 1,2 kg. tatt i et stryk på en pitteliten wobbler. Med kveld så mener jeg at jeg kjører opp etter jobb. Er der opp i 17 tiden, fisker frem til det blir mørkt. Det er det som er en kveld for meg. Blir ofte litt stressa da, særlig da det nærmer seg at jeg skal pakke sammen å kjøre hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten greie her: Du nevner at det blir ofte bare fiske en kveld og sånn. Numedalslågen er merkelig nok ikke noen utpreget god elv når det gjelder fiske etter mørkets frembrudd. Når mørket har lagt seg over elva virker det som om både laks og sjøørret tar kvelden.

Hi...

Hører også at dette er den almenne oppfatning, men har tatt noen fisker seint på kvelden.(ca 1/2 time etter "skummen")

Ellers så har jeg hørt at endel tilreisende som "ikke vet bedre" har fått noe laks på natta, ved liten vannføring.

En annen ting man bør tenke på er at beveren er aktiv om natten og det kan være greit å ikke ha for tynnslitte nerver, når beveren "slår" med halen noen få meter unna i svarte natta. Det er mye bever i Lågen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok en allmen oppfatning at Lågen ikke gir noe særlig fangst om natta. Jeg har fisket i Lågen i

ca. 20 år og jeg har kun tatt to laks på sen kveld og da før det er helt mørkt. Men jeg har tatt mange laks tidlig morgen og utover dagen. De beste laksefangstene har jeg gjort i overskyet vær eller ved lett regn. Sjøørreten derimot har jeg erfart biter hele dagen også midt i solsteika. Og den skygger ikke unna for store fluer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at laks ikke tar om natta når det er forholdsvis mørkt (august) er jo også helt normelt her oppe hos oss.

Tror jeg har tatt kun 1 laks etter den berømte skumringstimen, da jeg fisket etter s-ø.

Tror ikke det er et spesielt "fenomen" i Numme-lågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.