Gå til innhold
Fiskersiden

Etter “Karpeturen”, joda NY pers på Suter.


Eirik
 Share

Recommended Posts

Etter “Jomfrutur etter karpe.” så ville jeg ha Karuss også.

Jeg fikk noen tips av flere om et evt vann der en kunne på OK Karuss samt mulighet for andre nye arter.

Så i går var jeg ved et vann Frisch anbefalte først.

Jeg hadde lest litt om vannet på nett og hadde snakket med Tom Ole som svingte en tur innom rett etter at jeg hadde ankommet.

Han mumlet nå om en annen plass ved dette vannet der de brukte å fiske, men her jeg satt burde gå også.

Vel...

Vel jeg kommer altså til dette vannet og anbefalt “fiskeområde” og ser at Frisch har rett, her er det vått “hengemyr” men noen har lagt ut noen planker.

Jeg får til slutt opp 3 stenger og skviset inn stolen mer eller mindre mellom de.

Jeg sitter nå der da og venter på stor fisken men det er MEGET stille....

Det napper litt men er bare Morten som er å smaker litt.

Det blir tatt 2 små mort de første ca 4 timene, ja det er stille.

KT2-1.jpg

“Mr. Gabrielsen svinger også innom en rask tur men må løpe videre på gjedde safari men tar dette bilde i ca 20:00 tiden”

Og tiden går, klokka blir nå 21 og ikke noen fisk. 22 og fortsatt ikke noe fisk. 23 og 24 og heller ikke noe fisk.

Dvs jeg fikk en liten mort til så totalen mellom 1600 til 2400 ble 3 små mort.

Jeg sitter nå der å vurderer sterkt å stryke Frisch fra julegavelista, her var det da ikke noe bra å fiske.

Men så begynner de større vaken å komme.

Jeg sitter jo der “mellom” stengene med en duppstang på venstre side,fireline rett fram samt dupp på høyre side. Utenfor stanga til høyre ligger håven med 3 m skaft. Sitter fortsatt også på gyngene “grunn” å aner fred å ingen fare.

Var vel egentlig inne på tanken om å reise hjem for lenge siden men så var det denne Karussen da...

Så ser jeg duppen på høyre side bevege seg, jeg løfte forsiktig opp stanga å gjør meg klar til mothugg.

(tror jeg var rimelig desperat i blikket der jeg sto)

Duppen beveger seg igjen men meget meget forsiktig.

Med blikket rettet mot duppen på høyre side legger jeg merke til at noe skjer på venstre side.

Hey, duppen der rører også litt på seg men der beit det jo på mort for X antall timer siden “sikkert mort igjen” tenker jeg å ser på høyre duppen igjen. Der tar venstre duppen farvel med overflata med rolig gange ned under vann. Det var ikke noen mort nei men større fisk. Men høyre stanga i høyre hånd griper jeg venstre stanga med venstre hånd å forsøker å gjøre tilslag.

Damn, bremsen på snella var jo på sitt løseste og sena henger seg opp i kvisten jeg hadde brukt som stanghviler.

Nå er jeg rimelig på hugget, bruker noen forsøk på å få høyre stanga lagt på plass på sin stanghviler men den ville ikke med en gang.

Men så kan jeg konsentrere meg om venstre stanga, sitter fisken på?

Jeg løsner sena, strammer bremsen og løs sene og gjør et hugg.

“YES, no mort” tenker jeg å kjenner at noe tyngre henger på.

Jeg begynner å dra inn og kjenner raskt et det er noe stort.

Noe riktig så stort og JA! den beit igjen på lettspinn stanga med hele 2 til 12g kastevekt.

Jeg får den innover en bit men så kommer det et kraftig utras. “WOW dette var da da som bare pokker, er Karussen slik” tenker jeg.

Jeg får den igjen innover til kanten da den ruller i vannflata, “what the f...” det der så da ut som en Suter og en STOR suter tenker jeg i det fisken river ut mer sene fra snella og stikker utover igjen. “HOV” Roper jeg inni meg og ser at hoven ligger jo utenfor den andre duppstanga. Pokker også da... Her kjører jeg fisk så stanga snart slår knute og hoven var ikke lett å få tak i.

Jeg får fisken inn enda en gang mot land, jeg ser så ned på høyre stanga og tar tak i den og kaster den inn i buskene griper så fatt i hoven og ser tilbake på fisken. Den er nå på fult fres inn i vannlilje bladene. Men litt hell klarer jeg å dra den ut fra de igjen og mot hoven som nå ligger klar.

Joda, så der står jeg på plankene men fisken fortsatt meget aktiv men inne ved land og suger tak i hoven og tar –ET- skritt fram.

Her var det jo hengemyr og jeg synker ned/framover og klarer da å legge hoven over fisken.

Om jeg var desperat i blikket tidligere så var vel blikket nå panisk.

Hadde jeg klart å kroke hoven, var fisken på jeg løfter hoven forsiktig tilbake og fisken henger på.

Jeg klarer så å få fisken opp i hoven og inn på land.

Pokker, denne er stor.....

Kroken sitter fint og er lett å få løs, jeg forter meg å finne fram veienettet samt vekta.

Hva veier fisken.... Wow, NY pers på Suter 2,59 kg

Forsiktig setter jeg ned veienettet og finner fram kamera.

Det er meget vrient å få tatt bilde av vekta da blitsen blir for sterk.

Etter flere forsøk tror jeg at jeg får det til men så begynner batteri lampa på kamera å lyse.

Enda mer stressa forsøker jeg å få langt fisken pent i veienettet med hoven under.

Jeg får tatt ett bilde til, bytter så batteri men dette er også flatt og får kun tatt 2 bilder til.

Jeg legger fra meg kamera og får satt fisken pent ut.

Setter meg ned i stolen og puster ut...

Fy f.... for en opplevelse.... Jeg må si at en ble skjelven, lys våken og i 100 etter den fisken.

Det tar noen min før jeg får summet meg.

Her er de bildene jeg fikk tatt:

KT2-2.jpg

KT2-3.jpg

KT2-4.jpg

Det ble ingen Karuss på denne turen men kan ikke si at jeg er så lei meg for det.

Det er helt utrolig at en kan få 2 stk Suter over 2 kg på så kort tid.

Kjempe gøy.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Og jeg ble jo ikke no mer missnunelig nå, men gratulerer anyway med fantastisk fisk

(hørte jeg nybegynnerflaks ??)

Vel, snitt vekta på mine suter er nå 2,39 kg [ :( ]

Tror det skal bli vrient å holde den der.... [8)]

Men så har jeg jo MASSE nye "venner" å treffe da så jeg for se hva neste art blir.

[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

OK, får vel jekke deg ned et par hakk Eirik[ :( ]

Målene for alle seriøse meitefiskere bør være:

Stam og Vederbuk - Over 3 kilo

Suter - Over 3 kilo

Karuss - Over 2 kilo

Sørv - Over 1 kilo

Mort - Over 1 kilo (her vanker det cred og stjerne i boka)

Brasme - Over 4 kilo

Ål - Over 2 kilo

Karpe - Over 9 kilo

Gjedde - Over 14 kilo

Gjørs - Over 8 kilo

Asp - Over 4 kilo

Dette er specimenkrav[ :) ] Og man har ikke lov til å gi seg med noen arter før disse er infridd.[^] Happy Hunting[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.