Gå til innhold
Fiskersiden

Vi ønsker oss en hund


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

Røyting og allergi henger ikke nødvendigvis i sammen. Normalt så reagerer man på et protein i huden til dyret. Pels, eller ikke pels, trenger ikke å gjøre så mye fra eller til. Når det er sagt tilsier erfaring at noen raser slår mer ut enn andre, men det blir veldig individuelt fra allergiker til allergiker, og man må prøve over tid for å vite om det funker da det også har noe med mengde å gjøre.

Kan hende det funker greit i to uker, men går i dass etter fire da det har blitt nok allergener i omgivelsene til at allergikeren får fullt utslag.

Så sånn er det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heller mot en puddel da flere sier det er en fin for en familie og lette å dressere...virker sån i denne tråden og mrn vi tar oss god tid til undersøklser før vi bestemmer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er finfin familiehund. Den har dog kjip rykte som kjedelig bestemor hund (i motsetning til amstaff/pitbull som typisk bolehund) men de er utrolig flotte hunder som er rolig men aktive nok om man ønske det. :)

Rart det der med hunder. Når jeg var liten var det en nabo som hadde en liten puddel. Den gikk alltid løs, var lys i pelsen, skitten som ***** og hadde kronisk masse bæsj som hang i pelsen rundt det blotta rompehullet. Den var notorisk til å jokke på alle som var i nærheten, og når den jokka så ble den hissig og fæl.

Det dårlige puddelminnet sitter som støpt hos meg, og noen og tredve år senere syns jeg puddler er de ekleste bikkjene jeg vet om. Jeg makter ikke å heve meg over min egen erfaring som guttunge.

Ganske teit egentlig men jeg hater puddler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG NEI den er ikke naken. Den har hår

Joda - en Kinesisk nakenhund er naken, har kun hår på hale og hode - det finnes dog varianter av Kinesisk nakenhund som har pels, disse kalles ofte powderpuffs

http://no.wikipedia.org/wiki/Chinese_crested

her er en standard Kinesisk nakenhund (eller rettere sagt 3):

front.jpg

og her en behåret variant

33749.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse små terrierene er bare irriterende hele gjengen. Gneldrer og bjeffer for den minste ting.

Selv planlegger jeg å anskaffe meg en vorster om et par år. Men skulle jeg hatt en familie/kose-hund så hadde jeg kjøpt en boxer. Gladere hunder finner man ikke.

Krever dog at de voksne tar seg av turgåingen.

Liker godt Leonbergere også, men da snakker vi type stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i puddel-anbefalingene. Smart, glad, stort sett frisk, men desverre stygg som fy.

Selv endte vi opp med mops da vi ville ha en enkel, vennlig hund som hadde inntrykt tryne (inntrykt tryne er meget viktig for Fruen da hun hadde bokser i barndommen og synes spisse snuter er fysj...) Mops er jo toppers men helsemessig så kan man fort gå på en smell med disse. Vi har heldigvis frisk hund. Jentungen har laget blogg: mollymops-blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker seg en jack russel terrier men ikke orker TERRIER gemyttet og en energibombe av en hund så ville eg sett på dansk-svensk gårdshund som nesten er prikklik men er litt mindre og har betydelig roligere gemytt. :)

Nå vet eg ikke kor allergivennlige de er da.

paavos_angels2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen anbefalinger på et bikkjeforum:

"Den ene hunden er en sentrallibanesisk conquistadorsetter og denne har visstnok blitt brukt nærmest siden tidenes morgen, men er vist mest kjent som gjeterhunden som ble mye brukt på de endeløse armenske propanslettene hvor den passet på kongens store flokker av bambusantiloper.

Den har et meget godt vaktinstinkt men den kan være litt sta i selskapligheter og ved offentlige flaggdager.

Uansett en virkelig våken og påpasselig liten fyr sies det.

Den andre hunden er den vestmongolske valgvaketerrieren er visstnok også er en eldgammel rase som opprinnelig ble brukt til alfabetjakt på ferskvannskameler av minestronefolket da satte sine første skritt inn i Indusdalen på veg for å befolke de første områdene av det vi i dag kjenner som ”Lilleasia”.

Det som er spesielt med denne er at den benytter seg av den spesielle ”to-tom-fjerdedels-passopgangen” som gjør den veldig majestetisk der den skrider frem med hodet hevet over enhver tvil.

En artig krabat.

Den tredje hunden er et prakteksemplar av den kortsnutede indo-senegalske reisverksdachsen. Dette er en yngre hunderase som ble avlet frem på midten av femtenhundretallet for å brukes som vakthund på de senegalske makaronimarkene.

Som de fleste sikkert husker fra historietimene på skolen så var det jo på denne tiden den kjente ”kruttlappkrigen” raste mellom Senegal og M`goboN`gubu`n`hrohastammen som levde i fjellene ved banzaielven.

Mange mener det var da denne rasen ble avlet opp og at den visstnok var i stand til å lukte og avsløre M`goboN`gubu`n`hrokrigernes filttøfler på dagsmarsjers avstand.

Det er jo denne skapningen som er avbildet i Senegals våpenskjold og tilhengere av rasen mener denne har takken for at Senegaleserne overlevde og vant denne krigen.

Bra gemytt og luktesans sies denne å ha.

Den fjerde hunden er den midtfinske brassilliaspetzen som er en litt større hund og som på 1800-tallet ble brukt til å trekke tunge lodd og eternittbjørk på vinterstid i de iskalde finske skoger.

Det som er spesiellt med denne er at den kun lever av esler som er helkokt i geitost og rullet i kikhoste.

Høres kanskje litt rart ut men det smaker vist som en blanding av reker og sevje.

Veldig energirikt.

Det som er det geniale med denne er at den på grunn av kosten utvikler smørefrie glassfiberski istedenfor poter og er med dette ypperlig som trekkhund i arktiske strøk.

Andre spesielle tegn med denne hunden er at den har pels i radialdekkmønster og den har ingen underkjeve.

Den skal visstnok også være meget glad i barn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - en Kinesisk nakenhund er naken, har kun hår på hale og hode - det finnes dog varianter av Kinesisk nakenhund som har pels, disse kalles ofte powderpuffs

http://no.wikipedia.org/wiki/Chinese_crested

her er en standard Kinesisk nakenhund (eller rettere sagt 3):

front.jpg

og her en behåret variant

33749.JPG

Joda. en kamerat har en sånn med hår ;) Skikkelig fine hunder. Men man må jo faktiskt klippe dem da. Han er allergiker og det har bare gått fantastisk med den bikkja der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Italiensk Mynde, liten hund med veeeldig kort pels. Ingen med hundeallergi har reagert på den. En dedikert sofakosegris som helst ikke legger seg i en krok for seg selv, men er veldig glad i fanget eller armkroken. Knytter seg heller ikke til kun en person. Alle duger, spesielt om man sitter i sofaen. Unger null problem, min har hatt fast plass i barnevogna til sønnen til en kompis der de koste seg med annenhver kjeks :) Billig å ta med på flyet også(håndbagasje 150kr)

dsc01143gz4.jpg

Endret av Seth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så må jeg nesten slå ett slag for miniatyr bull terrier ogsp :) Kanskje ikke verdens mest allergivennlige hund (men det er heller ikke 70% av de andre som er foreslått) - fantastisk familiehund !!!

mb0033.jpg

10-12 kg når de er voksne - dvs 1/3 av en standard bull terrier. Dette blir nok min neste hund,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bikja som Cato anbefaller bruker å være ganske udrøy...

Fra spøk til revolver, ikke tenk på å anskaffe en hund med mye jaktinstinkt! Ok, det er vanligvis livlige og blide hunder, men lysten til å jage/forfølge et vilt (sau, katt, rådyr og det meste av dyr som forsøker å unslippe) vil som regel overstyre dressuren. Og forsøke å dempe et nedarvet jaktinstinkt er meget vanskelig! I de aller fleste terrierrasene så er det bra med jaktinstinkt, og jeg må bare innrømme at Jack Russell terrier er en av mine favoritthunderaser, men jeg kommer nok aldri til å anskaffe meg en selv.

Jeg har tidligere nevnt puddel, som absolutt ikke er en av mine personlige favorittraser, men jeg vil anbefalle den da det egentlig er en veldig all right hunderase. Familievennlig, lettdressert, tar liten plass og røyter minimalt samt at den er "snill" med allergikere. Fordelen med små hunderaser, som f.eks. dvergpuddel/mellompuddel er ad de vanligvis lever lenge! 12-15års levetid er ganske vanlig. Store hunder lever vanligvis bare omtrent halvparten så lenge som de små.

Jeg føler meg ganske nøytral når jeg anbefaller hunderase da jeg absolutt ikke anbefaller en hunderase som jeg har eller har hatt selv. De hunderasene jeg har hatt er som følger: Drever, Riesenschnauser, Basset Petit Griffon Vendeen og Norsk Elghund Grå. Jeg har hatt hunder i de siste 40 årene, vært autorisert hundedommer i en del år og også drevet med oppdrett. Akkurat nå så har jeg to hunder og om du og familien ønsker å låne en hund en ukes tid så er det bare å si ifra. Hundene mine er kjempesnille, men det vet du jo, og de stortrives med barn. Det kan, og vil helt sikkert bli misforstått om jeg skriver at hundene mine er glad i barn... :)

Flere av de hunderasene som du har blitt anbefalt av andre her er for all del fine hunderaser, men som rolige familiehunder faller de nok igjennom. Desverre... De kan for all del bli topp familihunder, men de krever en kyndig eier. Det er nemlig begrenset hvor lenge det er moro med en hund som virker som om den har ADHD og terroriserer alt og alle i familien!

Jeg har sikkert tråkka noen hundeeiere grundig på tærne nå, men det får stå sin prøve. Og om du trenger ytterligere informasjon om hunderaser du kunne tenke deg Tomas så har du telefonnummeret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perca!

Jeg vet at dine bikkjer er glade i barn, det har de vist gang på gang. Dessuten er jeg overbevist om at det er MYE opp etter eierene hvordan hundene er i behavior og lydighet. Ser det som positivt at du utdyper hvorfor og slikt. etter 40 år med hunder bør det tales sitt når det hjelder erf med hunder. Man skal ikke og bør nok ikke velge hunder etter utseende og hvor pene de er, det iaf ikke min kriterie. Jeg er på jakt etter barnevenligsinnede hunder. Røyte frie er et sekundert ønske. str på de er mitt ønske bare hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å skli helt ut dette... Puddel?

De kan være så grei de bare vil, men... puddel?

Kongepudler har jeg god erfaring med. Men de små er noen plagsomme greier. Mye lyd, muligens grei med unger men ikke med meg, og mye vaktinnstinkt er min erfaring. Akkurat det med vaktinnstinkt ser jeg egentlig ikke på som så veldig negativt, men når hunden er såpass liten og har krøller så syns jeg bare det blir dumt.

Jeg hadde aldri trodde jeg skulle si dette, men sjekk heller ut king charles cavalier. Trivelige hunder på samme størrelse som puddelen. Litt usikker på hvor allergivennlige de er. Litt pels er det jo på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å skli helt ut dette... Puddel?

Er jo fiskeforum...så ja det sklir ut hehe :)

Er det sååå ille gæli med puddel?? De fleste har vel litt sån intrykk av sånn bestemor hund lissom.Og nei jeg har ikke bestemt for for rase ennå. bare å fylle på med for og imot,(alle raser) vi er bare glade for det

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.