Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

Tjohei.

Jeg trenger hjelp, og innser det :)

Jeg er en god vestlending, og mener jo dermed at ordentlig fisk skal ha fettfinne. Ikke så rart, da vårtferskvannsfiske stort sett har vært dominert av forskjellige laksefisker samt noe ål og stingsild.

Nå har det seg slik at jeg bor veldig tett på Myravannet, dette vannet som tidligere har vært behørig omtalt i følgende tråd

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=37355

der abboren plutselig en dag dukket opp, og fortsyrret en hel del pågående forskningsarbeider :).

Dette er jo ikke bra!! Vi liker ikke innføring av fremmede arter, og jeg føler med den stakkars forskeren som faktisk også er i samme forskningsgruppe som meg selv. Ikke bra, med andre ord.

Men, og nå kommer poenget....

Abboren er der enten det er bra eller ei, jeg bor nær, og jeg har en seksåring som nettopp har kommet hjem fra telttur hvor han banket på land 14 fisk fordelt på 4 arter. 3 av dem nye for ham. Han er på hugget, med andre ord!

Nå vil vi ha abbor!!

Men siden jeg er vestlending med hang til fisk med fettfinner, fortrinnsvis fanget i karftig strømmende vann.....

Jeg kjenner igjen denne fisken, men utover utseendet vet jeg lite om dens liv og levned.

Hvordan fisker jeg denne fisken best sammen med en seksåring? Med en fireåring på slep.

Dette er en ung bestand, så full bredde i størrelsesfordelingen er det jo ikke. Det er nok mest småabbor. På den annen side var det et par 35 centimeter i disse garnfangstene, og det er vel pene abborer, eller hva?

Det er kanskje litt mye små fisk til sluk og spinner. Er dette en fisk som er grei å meite? Dupp?

Regner med PerH vil si at bare wobbler gjelder, men... :)

Dette hører kanskje rart ut for alle dere som har vokst opp med å fiske småabbor i alle små tjern dere kunne finne, men jeg har altså ikke snøring i det hele tatt. Har stort sett aldri fisket annet enn laksefisk i ferskvann.

Om noen har generelle og gode råd vil jeg være evig takknemlig.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei.

Jeg trenger hjelp, og innser det :)

Jeg er en god vestlending, og mener jo dermed at ordentlig fisk skal ha fettfinne. Ikke så rart, da vårtferskvannsfiske stort sett har vært dominert av forskjellige laksefisker samt noe ål og stingsild.

Nå har det seg slik at jeg bor veldig tett på Myravannet, dette vannet som tidligere har vært behørig omtalt i følgende tråd

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=37355

der abboren plutselig en dag dukket opp, og fortsyrret en hel del pågående forskningsarbeider :).

Dette er jo ikke bra!! Vi liker ikke innføring av fremmede arter, og jeg føler med den stakkars forskeren som faktisk også er i samme forskningsgruppe som meg selv. Ikke bra, med andre ord.

Men, og nå kommer poenget....

Abboren er der enten det er bra eller ei, jeg bor nær, og jeg har en seksåring som nettopp har kommet hjem fra telttur hvor han banket på land 14 fisk fordelt på 4 arter. 3 av dem nye for ham. Han er på hugget, med andre ord!

Nå vil vi ha abbor!!

Men siden jeg er vestlending med hang til fisk med fettfinner, fortrinnsvis fanget i karftig strømmende vann.....

Jeg kjenner igjen denne fisken, men utover utseendet vet jeg lite om dens liv og levned.

Hvordan fisker jeg denne fisken best sammen med en seksåring? Med en fireåring på slep.

Dette er en ung bestand, så full bredde i størrelsesfordelingen er det jo ikke. Det er nok mest småabbor. På den annen side var det et par 35 centimeter i disse garnfangstene, og det er vel pene abborer, eller hva?

Det er kanskje litt mye små fisk til sluk og spinner. Er dette en fisk som er grei å meite? Dupp?

Regner med PerH vil si at bare wobbler gjelder, men... :)

Dette hører kanskje rart ut for alle dere som har vokst opp med å fiske småabbor i alle små tjern dere kunne finne, men jeg har altså ikke snøring i det hele tatt. Har stort sett aldri fisket annet enn laksefisk i ferskvann.

Om noen har generelle og gode råd vil jeg være evig takknemlig.

Olav

Har prøvd meg med dupp og mark sammen med gutten(6 år til tirsdagen) og han syntes dette var utrolig moro...

Sluk, spinner og små jigs funker fint også og er nok litt mere effektivt efter min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboren er vel en av de enkleste fiskene å få her i landet.

Dra gjerne ut en solskinnsdag, og prøv med mark og dupp, spinner, små wobblere og små jigger pleier også å være giftig.

På høsten med mye variert vær (spesielt når det akkurat har blitt lavtrykk) står den ofte litt dypere. Abboren har en lukket svømmeblære, så den bruker lang tid på å utligne trykkforskjeller (den tilfører og fjerner luft fra svømmeblæra via blodet, og det kan ta opptil et par dager før den har klart og regulere trykket ved væromslag, kan være vankeligere å få i denne perioden), dermed kompenserer den med å svømme opp eller ned i vannlagende.

Abboren er også en veldig nyskjerrig fisk, så hvis det er helt dødt en dag, så hender det at det hjelper og bade, evnt plaske litt i vannet, dette kan trigge nyskjerrigheten og den er den i området, kommer den til for å se hva som skjer. (Stikk imotsatt av laksefisker med andre ord)

Abboren er også en misunnelig fisk, så når den ser en artsfrende som tar et bytte (sluk) så kan det trigge resten av flokken også, så hvis du først får lurt en i flokken til å bite, får du fort flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.