Gå til innhold
Fiskersiden

Noen ganger er man flau for å være menneske


Remy
 Share

Recommended Posts

Neida ikke noe minneverdig der, men syns kanskje dere var litt lett på avtrekkeren. Dog misunner jeg dere drittjobben ved å være moderator så lite at jeg ikke skal lage noe mas utav noe som helst. Stå på! ;)

vi trenger en del flere til å fjærne spam inntil det nye forumet er på plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Greit for min del at tråden ble ryddet ;)

Men vill allikevel skyte inn at den gode gammle "gapestokk`n" burde bli tatt i bruk igjen med et STORT skilt hvor det står hva personen har gjort å ALLE kan se hvem han/hun er.

Gjerne med et pleksiglassvindu foran ansiktet på personen slik at han eller hun ikke blir skadet av personer som tar avstand å blir forbanna på mennesker som utøver blind vold mot dyr å mennesker.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit for min del at tråden ble ryddet ;)

Men vill allikevel skyte inn at den gode gammle gapahuken burde bli tatt i bruk igjen med et STORT skilt hvor det står hva personen har gjort å ALLE kan se hvem han/hun er.

Gjerne med et pleksiglassvindu foran ansiktet på personen slik at han eller hun ikke blir skadet av personer som tar avstand å blir forbanna på mennesker som utøver blind vold mot dyr å mennesker.

Gapestokk mener du vel ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gapestokk mener du vel ? :)

He he, der kan du se.

Fort gjort

:P

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå tilbake til overskriften til Remy:

Fant ut for et par dager siden at katten min virket veldig unormal. Ved en nærmere "eksaminering" så viste det seg at at hun reagerte på berøringer i mageregionen.. Tok henne derfor med til veterinær på kvelden, og hun ble lagt inn til observasjon. Mulig teori var påkjørsel. Hun ble undersøkt dagen etter, med konklusjon blod i bukhulen og en løs kneskål. Dette er en typisk skade utført av mennesker sa dyrlegen. Tyder på et kraftig spark, og det var altfor mange tilfeller de hadde sett dette året.

Hva er det som får folk til å oppføre seg slik mot dyr ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå tilbake til overskriften til Remy:

Fant ut for et par dager siden at katten min virket veldig unormal. Ved en nærmere "eksaminering" så viste det seg at at hun reagerte på berøringer i mageregionen.. Tok henne derfor med til veterinær på kvelden, og hun ble lagt inn til observasjon. Mulig teori var påkjørsel. Hun ble undersøkt dagen etter, med konklusjon blod i bukhulen og en løs kneskål. Dette er en typisk skade utført av mennesker sa dyrlegen. Tyder på et kraftig spark, og det var altfor mange tilfeller de hadde sett dette året.

Hva er det som får folk til å oppføre seg slik mot dyr ??

Ikke noe fasitsvar, men ofte er det et mønster som går igjen:

De har som barn aldri hatt kjæledyr, foreldrene har skydd katt, hund og andre type kjæledyr og dyr generelt som pesten. Ingen har opplært de med "moral" hva det å behandle dyr med respekt angår; ofte har de aldri blitt lært at slik behandler man IKKE dyr.

Jeg er hverken psykolog, lege eller ekspert på menneskelig psyke. Men jeg har sett litt av hvert, både via det som har blitt tatt inn hos Dyrebeskyttelsen samt fått høre ting via kilder i politiet når det har vært saker hvor dyremishandling har vært inne i bildet, både i Telemark og i andre fylker.

Og det er nettopp ofte slike ting som går igjen; de som gjør ting som dette har rett og slett ingen respekt for dyr og føler at de slettes ikke gjør noe galt når de plager dyr som de vil.

Trist men sant.

Et kjapt eksempel på at det kan bli bedre hos enkelte, heldigvis:

En bekjent av meg brydde seg for endel år siden ikke en dritt om kjæledyr. Han fortalte stolt at en gang hadde han kjørt over en katt med bilen. Da han ikke visste om den var død så tok han like greit å rygget bilen tilbake og kjørte over katten en gang til for å være sikker på at den døde. Dette fortalte han mens han lo.

Så gikk det noen år, han ble gift og dama anskaffet en katt. Da skiftet han helt personlighet og han stod ute om kvelden og lokket katten inn, siden han var redd for at den skulle jakte nær veien.

Det skulle ikke mer til, da innså han plutselig at man faktisk blir utrolig glad i et kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå tilbake til overskriften til Remy:

Fant ut for et par dager siden at katten min virket veldig unormal. Ved en nærmere "eksaminering" så viste det seg at at hun reagerte på berøringer i mageregionen.. Tok henne derfor med til veterinær på kvelden, og hun ble lagt inn til observasjon. Mulig teori var påkjørsel. Hun ble undersøkt dagen etter, med konklusjon blod i bukhulen og en løs kneskål. Dette er en typisk skade utført av mennesker sa dyrlegen. Tyder på et kraftig spark, og det var altfor mange tilfeller de hadde sett dette året.

Hva er det som får folk til å oppføre seg slik mot dyr ??

Jeg aner ikke, men føler for katten din. Mine synspunkter på slike mennesker møtes med vanntro av en liten gjeng med folk her, så jeg vil ikke utdype. Men håper for all del at noen gjør noe slikt foran noen en dag som hater slike mennesker like mye som mange andre. Da er det nok stor sannsynelighet at de ikke gjør noe slikt igjen. Kattene mine skal aldri ut av huset, det er en ting, andre ting er at folk stjeler renrase katter. Hovedproblemet faller uansett tilbake på mattilsynet og at det er deres oppgave når det er misstanke om dyremisshandling. Igjen, de har hverken ressurser eller bemanning til å ta seg av sakene. Så da får vi nok bare la det skje, for noe borgervern er det siste vi vil ha. Bedre å lukke øynene tydeligvis og snu seg rundt. Smøre samvittigheten sin med at "en vakker dag blir de tatt av politiet..." Noen klarer tydeligvis å sove godt med den løgnen for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk trekk hos sosiopater er hvertfall å ha mer empati med dyr enn mennesker :unsure:

Vel, endel kjente seriemordere startet med å torturere dyr. Det er nettopp derfor det er "farlig" å trekke slutninger ut ifra slik atferd.

Man kan ikke likestille et dyr med et menneske men det er ingen unnskyldning for å plage dyr.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk trekk hos sosiopater er hvertfall å ha mer empati med dyr enn mennesker :unsure:

Sosiopat er et nymoderne ord for psykopat, da psykopat ikke var tilstrekkelig for de ulike formene for psykopater. Empat for dyr er en ting, men de kan også ha ekstremt med følelser for feks mor, blomster, ukjente mennesker, spesielle omgivelser med mer..... Å syns det er tragiskt at noen må gå løs på noe som er mindre enn seg, svakere enn seg, mindre forsvarsløst, mennesker eller dyr, er langt fra sosipatiske eller psykopatiske trekk.

Man kan ikke likestille et dyr med et menneske men det er ingen unnskyldning for å plage dyr.

Nei, riktig, dyr kan aldri oppføre seg som mennesker kan, ei ødelegger de jorden vi lever på. Så å likestille en så "syk" rase med en frisk og naturlig en er veldig feil ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal parfymere meg i mine uttaleser om dette temaet, å kengru klippet, å bruk av vold mot voldsutøvere denne gangen.

Et faktum er at vi mennesker er utrolig forskjellige, noen kan se dagrevyen å se de hugger hverandre ned i afrika med økser å kniver uten å egentlig reagere noe særlig på det, men ser de et innslag om en hund i russland som blir bindt fast i et gjerde å flodd levende for pelsen får de ikke bildene ut av hode.

Alle mennensker reagerer forskjellig på det meste her i verden, føleser kan ikke styres, de er bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fysj, første gang i mitt liv jeg har blitt skikkelig støtt av tv. fikk vondt i magan. har ingen problemer med voldelig straff...gjerne live på tv!!! blei skikkelig varm i toppen nå, spøker faktisk for rullgardina... pjuk

edit:lurer på åssen jeg hadde reagert om jeg hadde kommet over noe lignende/voldtekt e.l... skremmer meg sjæl i blandt...

Endret av Seth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg studerte med en fyr som fortalte åpent at de jaktet på katter med salong-gevær, eller villkatter som han sa... Jeg skjønte at de drev med det som guttunger, dvs i alderen 15-18 år.

Heldigvis ble han fratatt våpenet da de drev og skjøt blink på et tre uten sikker bakgrunn. Kulene rikosjetterte og gikk i inngangsdøra til en nabo. Naboen fikk sjokk og et hjerteanfall, han trodde at noen banka på, gikk for å åpne døra da ei kule knuste ruta i døra.

Og jeg jobba med en voksen gubbe som alltid hadde jakta på skjære. Ikke spiste han de eller noe, men de var flere gubber som brukte stor energi på dette, satt opp svære feller osv. Han så på skjæra som en u-fugl av ett eller annet slag, skjønte aldri helt hva det var for noe. Skjærer i nabolaget ble skutt på flekken.

Og det har stått i lokalavisa at flere her jeg bor har fått katta hjem med kulehull fra luftgevær den siste tiden.

-------------------

Når det gjelder småunger så tror jeg mange har ett eller annet med pining av dyr når de er helt små. Plaging av padder, småfugl osv er jo ikke akkurat uvanlig, særlig blant smågutter. Jeg tror ting kan komme ut av kontroll når det ikke er voksne til stede som setter absolutte grenser og viser sunne holdninger. Ser feks på SFO til egne unger at de voksne lar unger fange og bære rundt på padder og firfisler, til tross for at jeg og kona flere ganger har forklart at disse dyrene ikke tåler å håndteres på denne måten. Og vi vet at det går fordi dyret er "stygt". En liten padde, eller firfisle er ok å bære/riste rundt i et syltetøyglass en hel dag, men en fuglunge eller ekornunge får mye empati og man setter himmel og jord i bevegelse for å "redde" dyret, støttet opp av de voksne som er til stede.

Og hvilke holdninger viser voksne som gir unger luft og salong-gevær som de kan "leke" med. Jeg har selv vært med på massakre av måker med luftgevær sammen med naboungen. Luftgeværet hadde jeg skaffa selv, mamma likte det ikke og pappa syns ikke det var så farlig, det er jo bare et luftgevær.

Så vi la ut brød på plenen og skadeskaut måker så fjæra føyk. Men det var vi smarte nok til å skjule for de voksne.

Det er rett og slett mangelen på tydlige voksne, som setter absolutte grenser og gir positive og kunnskapsbaserte verdier til ungene.

Unnlatelses-synden er jo også der. "Slappe" voksne som ikke bryr seg noe særlig, ungene må finne ut på egenhånd hva som gjelder.

------------------------------------

Selv syns jeg fiske er en perfekt inngangsport for å lære unger omgang med dyr. Fisken skal håndteres så skånsomt som mulig frem til vi har avgjort hva den skal brukes til. Skal den spises skal den avlives med en gang, hvis ikke skal den settes uti så skånsomt som mulig (innen normale/praktiske grenser, jeg bruker ikke avkrokingsmatte når ungene får mort nummer 8). Når det er sagt så koker vi krabber uten å avlive med strikkepinner osv (fjolleri syns jeg, men sikkert noen som mener noe om det også), jeg mener det går et skille når dyr skal spises, men det er en annen debatt. Hvis det ikke skal spises skal det behandles pent, eller aller helst ikke røres i det hele tatt.

Så jeg tror ikke noe på at dyreplagere har en iboende djævel i seg, noe ren ondskap, men de har blitt utsatt for holdninger og manglende forbilder og grensesettere. De opererer i et miljø med likesinnende som aksepterer deres holdninger og handlinger.

Og noen er mentalt dårlig utvikla på enkelte områder, eller rett og slett sjuke, men de tror jeg ikke det er mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir jeg flau på vegne av menneskerasen, dette er et av de tilfellene. At mennesker klarer å gjøre noe mot dyr generelt er for meg uforståelig...

http://www.thewest.com.au/default.aspx?Men...ContentID=97412

Håper virkelig de klarer å få tak i de to uverdige karene som står bak. Er blitt en slags menneskejakt i australia pga dette. Spørs om ikke straffen som noen foreslår i bloggen hadde vært noe:

"A good punishment would be to put them in a Cage fight with a Pro UFC fighter, let them have them for a couple of 5 minute rounds, then post it on You Tube! Or better still National TV.

I know it would make me feel a hell of a lot better, and a lot of other people!"

Får meg ser det ut som en gutt som er full av hormoner, husk at han blir filmet av venner /kamerater, hvor tøff tror dere ikke han føler seg.

Etter at vi kan filme alt som er så har også mye av volden blitt filmet, blir lagt ut på you tube

Å andre nettsteder, det er dessverre slik at det er status i mange miljøer å være (dritt kul) å spesielt hvis du blir lagt ut på nettsteder.

Får min del synes jeg det er for kastelig at slik skjer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror ikke noe på at dyreplagere har en iboende djævel i seg, noe ren ondskap, men de har blitt utsatt for holdninger og manglende forbilder og grensesettere. De opererer i et miljø med likesinnende som aksepterer deres holdninger og handlinger.

Og noen er mentalt dårlig utvikla på enkelte områder, eller rett og slett sjuke, men de tror jeg ikke det er mange av.

Word & Excel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at trådstarter reagerer på menneskeheten ved at èn prepubertal tosk skal tøffe seg. Men når en hel nasjon gjør dette uten legitimitet - så nevens det ikke med et ord:

http://www.scoop.co.nz/stories/HL0411/S00025.htm

Menneskehetens problem - er at individet har for stor navle

Spørsmålet om legitimitet er jo opp til hver enkelt, og dette er jo uansett såkalt "collateral damage".

Jeg tror ikke en gang du tror USA som nasjon bevisst går inn for å drepe sivile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spørsmålet om legitimitet i Irak er avgjort, den fantes ikke. Og når man ikke har legitimitet, men fortsetter. Da er alle drepte sivile også drept med overlegg. USA som nasjon er ansvarlige, ikke amerikanere som befolkning.

Og la oss si at det var legitimitet, collateral damage er da en enda større grunn til å være "flau over å være menneske", når man ser på drepte kvinner og barn som en rettferdiggjøring av sine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spørsmålet om legitimitet i Irak er avgjort, den fantes ikke. Og når man ikke har legitimitet, men fortsetter. Da er alle drepte sivile også drept med overlegg. USA som nasjon er ansvarlige, ikke amerikanere som befolkning.

Og la oss si at det var legitimitet, collateral damage er da en enda større grunn til å være "flau over å være menneske", når man ser på drepte kvinner og barn som en rettferdiggjøring av sine handlinger.

De har fjernet en grusom dikator, det er legitimt nok for mange, hvorvidt Saddam hadde kontakt med Al Quaida er likegyldig for min del.

Såvidt jeg kan huske var Saddam ansvarlig for mellom 500000 og 1 million tapte menneskeliv (inkl. Kurdere) så lenge han styrte landet, så sånn sett synes jeg ikke det er så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at trådstarter reagerer på menneskeheten ved at èn prepubertal tosk skal tøffe seg. Men når en hel nasjon gjør dette uten legitimitet - så nevens det ikke med et ord:

http://www.scoop.co.nz/stories/HL0411/S00025.htm

Menneskehetens problem - er at individet har for stor navle

Eller denne; http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/324597/Un...+mann+(48).html

Tenk deg så flau trådstarter bør være nå da over det å være menneske, eller kanskje ikke dette engasjerer fullt så mye?!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.