Gå til innhold
Fiskersiden

sjøørretfiske i stavanger/sandness område


shikam
 Share

Recommended Posts

Hei, er nok ikke lett å få konkrete svar på et slikt spørsmål her inne, men kan komme med noen generellet tips; jærstrendene (brusand, bore, sele, hellestø, vigdel, ølberg, sola og sikkert flere), hafrsfjord, gandsen utover mot dale, ims-bersagel området. Mange av disse stedene har i gitt meg sø i varierende grad.

Skal imiddlertid sies at dette fiske oppleves som meget vanskelig for tiden, i allefall for min del.. :)

Endret av bing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er nok ikke lett å få konkrete svar på et slikt spørsmål her inne, men kan komme med noen generellet tips; jærstrendene (brusand, bore, sele, hellestø, vigdel, ølberg, sola og sikkert flere), hafrsfjord, gandsen utover mot dale, ims-bersagel området. Mange av disse stedene har i gitt meg sø i varierende grad.

Skal imiddlertid sies at dette fiske oppleves som meget vanskelig for tiden, i allefall for min del.. :blush:

Synes du er ganske konkret jeg... :)

...og så legger jeg til at det ofte er i ytterste kan av strendene at de beste plassene er, oftest altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende "noen" har EEEEEnda mer konkrete tips å komme med :P

Vet nå om plasser som leverer rundt omkring jeg :)

Men å legge dem ut her? Skeptisk...

Må legge til at de generelle rådene du har fått her, bør gi fangst.

PS: Er du heldig, så hvisker Kim Andre deg noen ord i øret. Det ryktes at han vet om noen som kjenner noen som etc etc ...vet hvor SØ befinner seg...

Skitt fiske!!

Endret av CharlieB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er nok ikke lett å få konkrete svar på et slikt spørsmål her inne, men kan komme med noen generellet tips; jærstrendene (brusand, bore, sele, hellestø, vigdel, ølberg, sola og sikkert flere), hafrsfjord, gandsen utover mot dale, ims-bersagel området. Mange av disse stedene har i gitt meg sø i varierende grad.

Skal imiddlertid sies at dette fiske oppleves som meget vanskelig for tiden, i allefall for min del.. :)

--------------

hva er best for sjøørretfiske? sluk? wobbler? fly? agn? jig? hvilken sluker er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende "noen" har EEEEEnda mer konkrete tips å komme med :P

Vet nå om plasser som leverer rundt omkring jeg :D

Men å legge dem ut her? Skeptisk...

Må legge til at de generelle rådene du har fått her, bør gi fangst.

PS: Er du heldig, så hvisker Kim Andre deg noen ord i øret. Det ryktes at han vet om noen som kjenner noen som etc etc ...vet hvor SØ befinner seg...

Skitt fiske!!

blablabla, sjøørret er overalt, lettere åfå en det meste på jærstrendene men somrege bra små for min del, i str 1-3 kg. vil gjerne stifte bekjentskap med de store jeg ser hvert år.....guffent når fisk på 4-5 kg, kruser 10cm bak flua.......

men, vil aller helst ha piggvar og havabbor da :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blablabla, sjøørret er overalt, lettere åfå en det meste på jærstrendene men somrege bra små for min del, i str 1-3 kg. vil gjerne stifte bekjentskap med de store jeg ser hvert år.....guffent når fisk på 4-5 kg, kruser 10cm bak flua.......

men, vil aller helst ha piggvar og havabbor da :lol::lol:

Fordel og begynne og fiske først? :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------

hva er best for sjøørretfiske? sluk? wobbler? fly? agn? jig? hvilken sluker er best?

Som andre her nevner er nok agn best, dersom det fiskes riktig. Det blir nevnt makrell, men også sild, brisling, meitemark og reke er effektivt. Det er skrevet mye om slikt fiske runtomkring på forumet.

Jeg liker bedre å fiske med flue og/eller sluk. I går tok jeg to sø på blank tobis sluk, som sikkert er den jeg får mest på! Møresilda er også en kjempefin sluk.

Endret av bing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her nevner er nok agn best, dersom det fiskes riktig. Det blir nevnt makrell, men også sild, brisling, meitemark og reke er effektivt. Det er skrevet mye om slikt fiske runtomkring på forumet.

Jeg liker bedre å fiske med flue og/eller sluk. I går tok jeg to sø på blank tobis sluk, som sikkert er den jeg får mest på! Møresilda er også en kjempefin sluk.

-------------------------------

i dag har jeg vært på sola og ølberg strand men fikk ingen sø? hvordan du fiske sø? med båt eller fra kyst? hva slag strategi du bruker?

Endret av shikam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-------------------------------

i dag har jeg vært på sola og ølberg strand men fikk ingen sø? hvordan du fiske sø? med båt eller fra kyst? hva slag strategi du bruker?

Du fikk ingen på Ølberg fordi JEG tok den før du kom - og før stanga mi knakk...

:

Jeg liker godt å fiske før det blir lyst og i lysningen. Bruker små sluker (max 15g) - tobisimitasjoner av ulike slag.

Har faktisk fått SØ på de tre siste turene mine. Og det er ikke dagligdags kost her i gården.

Endret av CharlieB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-------------------------------

i dag har jeg vært på sola og ølberg strand men fikk ingen sø? hvordan du fiske sø? med båt eller fra kyst? hva slag strategi du bruker?

Jeg fisker bare fra land. Det å IKKE få fisk er absolutt det vanligste utfallet for meg også :P Jeg tror iallefall at sjansen økes betraktelig ved fiske runt flo sjø, morgen og kvell og pålandsvind. Har ennå ikke blidt klok på om fint eller dårlig vær er best, men jeg tror at lengre perioder med stabilt vær er bra.

Fisker du med sluk bør du sveive relativt hurtig inn, gjerne med små stopp/rykk. Sveiv ekstra fort inn rett før du tar sluken opp av vannet, da tar den ofte. Og til slutt, det er utrolig viktig med tålmodighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du strender har du størst mulighet med agn, det er mine erfaringer fra jærstrendene. Pluss du kan jo få så mange herlige bonus fangster i tilleg.

Beklager avsporing her, men kan du si litt mer om hvordan du fisker med agn langs jærstrendne? Hvordan rigger du, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk ingen på Ølberg fordi JEG tok den før du kom - og før stanga mi knakk...

:

Jeg liker godt å fiske før det blir lyst og i lysningen. Bruker små sluker (max 15g) - tobisimitasjoner av ulike slag.

Har faktisk fått SØ på de tre siste turene mine. Og det er ikke dagligdags kost her i gården.

------------------------------

Hvordan kan du kaste en sluk (15 g) på ølberg/sola strand med så sterk sjøvind???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------------------------

Hvordan kan du kaste en sluk (15 g) på ølberg/sola strand med så sterk sjøvind???????

Tror det var mest flaks med vinden i dag, gitt - men Atomsilda fyker ut den. Prøver å kaste lavt om du skjønner.

Ølberg lå i le da jeg var der, så det var ikke noe problem egentlig.

Jeg var på Ølberg rundt kl. 8.

Da hadde jeg vært to timer på Hellestø først. DET var meningsløst med 15grammere...

Lurer på om det er en sammenheng her - mellom knekt stang og sterk vind

:P

Endret av CharlieB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var mest flaks med vinden i dag, gitt - men Atomsilda fyker ut den. Prøver å kaste lavt om du skjønner.

Ølberg lå i le da jeg var der, så det var ikke noe problem egentlig.

Jeg var på Ølberg rundt kl. 8.

Da hadde jeg vært to timer på Hellestø først. DET var meningsløst med 15grammere...

Lurer på om det er en sammenheng her - mellom knekt stang og sterk vind

:D

Var det noe makrell eller horngjel på noen av plassene du var på i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.