Gå til innhold
Fiskersiden

Bra jerk-foredrag av Walmann


Recommended Posts

Gode gamle Walmann dukket opp på medlemsmøte i Oslomarka Jeger- og fiskeforening i går og holdt et interessant og underholdene foredrag om jerkfiske. Blant medlemmene som var til stede var vi bare 2 som har noe som helst erfaring med dette fisket så jeg (og ikke minst Walmann) var litt spent på hvordan det kom til å bli mottatt.

Men det gikk veldig bra. Walmann pratet i vei på sin muntre måte og tilhørerne fulgte interesserte med da han forklarte om hva jerkfiske gikk ut på og hvorfor han selv hadde fått så veldig sansen for denne fiskeformen.

DSC_0059-1.JPG

DSC_0055-1.JPG

Det var tydelig at Walmann hadde forberdt seg grundig. Både hva han skulle si og med hva han hadde med av foto, film og utstyr. Vi fikk god forklaring på hvilket utstyr man trenger til slikt fiske og hvorfor, og han hadde med fullt sett i 3 klasser. Han dekket et bord full av baits og lo litt da en syntes det var mange (han skulle bare ha visst hvor mange denne mannen har :) ) Han forklarte hvilke bait og farger man bør under forskjellige forhold, og ikke minst hvordan man bør fiske dem.

Vi fikk se bilder av gigagjedder fra forskjellige vann på Østlandet, og video av hvordan de forskjellige baitene oppfører seg i vannet. Men aller mest oppmerksomhet fikk videoene fra Steinsfjorden hvor vi så abbor gå helt berserk når de jaget etter overflatebaitene. Mange kommentrerte etterpå at DET ville de i hvert fall prøve - for det så sykt moro ut!

Walmann avsluttet showet med gode tips til gjeddefiske året rundt og med eksempler fra Øyern og Steinsfjorden, da spesielt med vanntemperaturens betydning for hvor vi finner gjedda.

I det hele tatt var hovedinntrykket mitt og de jeg pratet med etterpå at dette var både lærerikt og innteressant. Og en grundig og god gjennomgang. Mange synes det var artig å få lære om en type fiske de ikke visste noe om på forhånd uansett om de kom til å prøve det senere eller ikke, mens andre virket veldig ivrige på å teste dette ut.

Konklusjonen min etter å ha vært på jerk-foredrag med Walmann et at dette holder mål. Kan trygt anbefale han som foredragsholder for foreninger som ønsker å vise medlemmene sine litt andre fiskeformer enn de helt tradisjonelle.

Mer om foredraget og flere bilder kan ses på bloggen hans: http://www.Pikewallis.blogspot.com/

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt gjennomført Erik, syns du skulle hatt på deg den grønne genseren.... :)

Abbor jerk er sykt morro, når du ser kilos abboren komme etter og det er hva du selv gjør med stang og snelle som avgjør om den hugger eller ikke.

Her er beste wobleren jeg har testa så langt Illex Water Monitor

Har også anskaffet noen Rapala sub walk, men disse er ikke prøvd ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.