Gå til innhold
Fiskersiden

Leira 11/6


Hoika
 Share

Recommended Posts

Oi! Ser her ja, her har jeg satt i gang noe uten å mene det...

Jeg vet ikke reglene ang asp, derfor ... etter setningene. Men siden den er rødlista, så tenkte jeg kanskje at det var litt samme regler som ulovlig tatt sjøørret.

Er fisken dødsdømt så er den det, men jeg tenkte mer på loven generelt sett, alså om du hadde blitt tatt med aspen, på deg, hadde det da vært det samme som å bli tatt med en ulovlig sjøørret? Hva du gjorde med den bryr jeg meg egentlig ikke om, og kan til dels være enig med det du sier, om at den kommer til nytte på et eller annet vis. Men selv så er jeg av den oppfatning at jeg dreper den, og kaster den ut, slik at den kommer tilbake til systemet, det kan være til STOR nytte for den 10 kilos gjedda jeg SKAL ha i år :( . Og er den ikke, hvem er jeg til å bedømme det, 100% dødsdømt, så kan man gi den en sjans, mulig den klarer seg, og har blitt en kanskje litt kjip erfaring rikere. Dette er min oppfatning.

Litt irriterende at du har større asp enn meg, og gratulere med fisken foresten.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har vi kommet til garnfiske oxo ser det ut til og bota du prater om kan idioten som prøver å utstede ta å tørke seg med og regelen er idiotisk samme hva dere sier mener nå jeg og den DØDE eller DØENDE fisken som på liv og død må kastes ut igjen gjør ikke så mye nytte på bånn der den råtner og blir bortkastet som føde for menesker og at kreps osv vil leve av den er positift men å kaste en fin fisk pga det er helt meningsløst for meg jeg spiser den selv istedet.

Og det med 25 år var myntet på TrophyHunter som ikke trodde jeg var en sportsfisker og jeg sa det for å illustrere at jeg vet hva jeg driver med.

Og Espen gå og legg deg igjen det er bedre tror jeg LOL kanskje du kan sove i 25 år hehehe[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Å kaste fisken ut igjen for å bli en del av økosystemet igjen (mat for diverse smådyr og slikt) er ihvertfall MYE mer nyttig enn den har som kattemat !!!!

Da har vi jo kommet frem til noe alikavell her da jo, død fisk er like bra på bunnen som i magen på Pus,hehe,neida, hvis aspen ikke er fredet, hva er da problemet? Da kan man jo velge helt selv om den skal bli mat til deg selv, pus eller økosystemet, case closed.

Og til Suter, bare køddet meg deg med at du ikke hadde peiling jeg vettu, hvis du har fisket i 25år, så er det lenger enn jeg har levd, så jeg bøyer meg i støvet dær, hehe [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn till opplysning ang. rødlisten, så er det 3 fiskearter som er på den.

Asp

Hvitfinnet steinulke

Hornulke

Disse er i katergorien R for Rare, medium rare anyone;) Og en av de største truslene mot aspen er at den blir i fangbar størrelse FØR den er kjønnsmoden. Så en asp på 3 kilo har kanskje ikke reprodusert seg enda.

Stam, maisild og stamsild var på den forrige listen. Men oppfyller ikke kravene til å stå på lista.

Lista finner du på sidene til Direktoratet for Naturforvaltning, fant ikke noen lover mot å fange, drepe etc. asp.

Neste gang, skal jeg sjekke FØR jeg evt. kommenterer. :(

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er ikke ulovelig å fange asp...den er rødlistet men ikke etablert noe formelt fiskeforbud på arten meg bekjent. Det at vi sportsfiskere praktiserer fang og slipp på asp er for å vise ansvar.

2) Grunnen til at all, også død eller skadet; fisk skal slippes ut igjen er for at oppsynet uansett skal kunne ta deg dersom du kommer til land med ulovlig fangst. Det hjelper ikke når du kommer til land med en laks utenfor sessongen å si at den ble dypt kroket og kunne ikke slippes ut igjen. Loven er laget "vanntett". Ellers så er jeg jo enig at fang og slipp på lovlige arter ikke bør praktiseres på skadet fisk. Bør kakkes og benyttes til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet på Vänern er enkelt, krystallklart og blir fulgt! (stort sett av alle): All laksefisk under minstemålet på 60 cm, samt all villfisk med fettfinna i behold SKAL UTEN UNNTAK settes ut igjen, død eller levende. Så uansett om man får en villfisk av en ørret på ti kilo som er hardt skadet, SKAL den settes ut igjen! I praksis rister man gjerne slik fisk av ved ripa med hjelp av en avkrokings-tang. Skulle det være så ille at fisken er dødlig skadet gjør man fisken en tjeneste ved å slå det i hjel før man vipper den uti. Sett fra matmessig synspunkt selvsagt forkastelig, men det forvaltningsmessige veier tyngre, og ved å gjøre loven såpass firkantet slipper man å oppleve at folk kommer inn i havna med "ulovlig" fisk. Ingenting er jo enklere enn å påføre fisken endel "dødlige" skader i etterkant. Synes regelen er helt genial jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Prinsippet på Vänern er enkelt, krystallklart og blir fulgt! (stort sett av alle): All laksefisk under minstemålet på 60 cm, samt all villfisk med fettfinna i behold SKAL UTEN UNNTAK settes ut igjen, død eller levende. Så uansett om man får en villfisk av en ørret på ti kilo som er hardt skadet, SKAL den settes ut igjen! I praksis rister man gjerne slik fisk av ved ripa med hjelp av en avkrokings-tang. Skulle det være så ille at fisken er dødlig skadet gjør man fisken en tjeneste ved å slå det i hjel før man vipper den uti. Sett fra matmessig synspunkt selvsagt forkastelig, men det forvaltningsmessige veier tyngre, og ved å gjøre loven såpass firkantet slipper man å oppleve at folk kommer inn i havna med "ulovlig" fisk. Ingenting er jo enklere enn å påføre fisken endel "dødlige" skader i etterkant. Synes regelen er helt genial jeg!

TACK!

rulez.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Suter

Sorry for min IDIOTISKE oppførsel i denne posten jeg hadde "drikki" mega mange øl og som sagt litt drita Sorry Espen og andre som følte seg litt uvel med mine svar [ :( ]

No worries Suter, vi tåler da litt vettu [ ;) ]

(forum i fylla = aldri bra, LOL [:0] )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.