Gå til innhold
Fiskersiden

fangstrapport kort tur etter gytetorsken


Anguilla
 Share

Recommended Posts

Stakk av etter lunsj og tok turen ut i byfjorden i Stavanger. FInt vær og upåklagelig bitevilje hos torsken. Etter halvannen time var resultatet 9 Torsk (4.4 til 1.5) på to stenger. Litt tidlig for de store enda, men klarer ikke å vente. Satser på en tur i helga. Vi hadde en på som sikkert rundet seks tallet. Desverre ingen bilder denne gangen, skal skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Anguilla

Ja greit nok til å være såpass tidlig i sesongen. I fjor hadde vi rekorddag med 116.7 kilo (5 timer på tre stenger) så jeg har store forventninger til denne sesongen. [8D] Eg bare må ha mer!!

en vanvittig fangst med tanke på torskebestanden. er den på vei opp igjen?

fisket dere fra land eller fra båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisket fra båt med ekkolodd i byfjorden i stavanger. Utstyr svenskepilk og rød makk (klassiker). Prøvde litt sølvkroken pilk, men det var ikke det samme. Igår var jeg ett stykke ut i fjorden. Torsken beveger seg en del og det er flere gode gyteplasser i fjorden, men hvis dere står på land vil jeg absolutt anbefale dypkaien på Mekjarvik og/eller moloen på Mekjarvik. Her har jeg fått fin torsk (største 9 kilo) i ruser helt inne med land. Så der er det absoloutt potensiale fra land.

Når det gjelder torskebestanden så er det umulig å si noe om utviklingen utifra de fangster som gjøres fra småbåt med pilk. Hvis du treffer en stim med sulten torsk så får du fort en del fisk, uten at dette sier noe om bestanden. Den torsken jeg fisker på om vinteren har helt andre fenotypiske trekk enn lokal stamme. Dvs. den er nok ikke stasjonær. Den vandrer høyst sannsynlig inn fra Boknafjordkomplekset og ifra skrenten ned mot Norske renna.

Men jeg bruker en del ruse til fangsting av andre arter og da får jeg små torsk som gir ett inntrykk av rekrutteringen i området (setter den selvfølgelig ut igjen) og den ser bra ut. Hadde vi bare fått vekk de såkalte hobbyfiskerene som må ha ett par nautiske mil med garn i fjorden for å ble mette, så hadde bestanden hatt en sjanse. I byfjorden mellom hundvåg og Tasta er det om en måned så mye garn i sjøen at du kan gå tørrskodd over fjorden. Og det er svært få av disse som er merket med registrerte fiskere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fluefiskeren

Heisan

størtse mengden av torsken pleier å komme siste uka i februar

Ja det er mine erfaringer også, jeg gleder meg.

Men det er ett stort men, for meg som er veldig glad i torskerogn så er rognen bedre nå, før den starter å gyte skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.