Gå til innhold
Fiskersiden

Haidykk fra tømmervikkaien på Stord


Joost.L
 Share

Recommended Posts

Nettopp kommen heim fra en frisk tur på kaien på Digernes.

Rudolf og Leif ankom 20.15 fra Stavanger med Asmund for å ta bilder av bruskfisk, gjerne havmus.

Været var heldigvis rolig og sikten bra.

Flupose ble kasta ut, men ble merkelig nok liggende med massevis av tau flyttende i vannskorpen.

Og vi som hadde sagt at det var brådjupt her.......;-)

Utstyret ble rigga til, med noen svære kamera.

68916_s.jpg

Med mye utstyr på ryggen

68917_s.jpg

68918_s.jpg

Klar ferdig gå.......

68919_s.jpg

Og kamera kom etterpå......

68920_s.jpg

Slik såg det ut for Asmund og meg mens vi sto på kaien og fulgte med......

68921_s.jpg

68922_s.jpg

68923_s.jpg

Resultatet ble at fluposen haddet havnet på en fjellhule, 6 meter under oss :)

Deretter var det brådjupt, og de var aldri i nærheten av bunnen.

På det djupeste var de på 40 meter og fortsatt stupte det bare videre nedover med sikt på en 10-15 meter lenger ned.

Så bruskfisk ble det lite av, men pelagisk traff Rudolf på en ny art, og turen var reddet..... :)

Ellers var det en del fisk å se, og spennende var det.

Overlater til Rudolf å komme med flere opplysninger og bilder.

Takker for en annerledes kveld på haikaien......... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var artig, utrolig fasinerende å følge med når sikten var så utrolig bra...

Så lysene og blitzen og trodde de var like under tangen ved land på 10 meters dybde, men i realiteten var det på 40 meter! :)

Utrolig gøy at turen var så vellykket fordi om Havmusa glimret med sitt fravær :)

at "bunn" forholdene var så ekstreme var også nytt, samt at det krydde med rødflekkakutling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt prestasjonsangst av postingene her, men her er jaffal en liten rapport fra turen vår.

Leif og jeg har bestemt oss for å få fotografert endel bruskfisk i vinter. Helst både havmus og diverse haityper, så da vi her på forumet ble tipset om Tømmerkaien på Stord, var det bare å hive seg i bilen.

Planen var å fotografere en slik.

rsv038cd23.jpg

Ha nærkontakt med denne karen.

rsv006cd21.jpg

Fore eieren av denne og kompisene hans.

rsv054cd012.jpg

Og kanskje blitze litt på denne musa.

rsv006cd11.jpg

Vi skulle starte fra Stavanger fredag ettermiddag, men det snødde (etter forholdene) en del, så jeg var i tvil om jeg orket å kjøre helt til Stord. Er byas og kontorrotte og glir nesten inn i fosterstilling bare jeg ser et snøfnugg på vei mot bakken. En telefon til Leif avgjorde saken. han bor i Utkan-Norge, er praktiker og kjører uansett vær. Med ham som motiverende passasjer, skjøt vi oss ut nordover.

Etter en stund ankom vi Tømmerkaien og fant disse to artene der.

68960_s.jpg

De var jo litt på siden av det vi tenkte å fotografere, men utrolig trivelige og kunnskapsrike eksemplar med tilnærmet samme galskapen som denne arten.

68961_s.jpg

Vi heiv ut et nett med makrell, snakket masse om fisk og så var det på tide å dykke. Nettet lå på et utspring på 6 meters dyp og to krabber var i ferd med å fortære makrellen vår mens en sypike svinset nysgjerrig rundt. Under utspringet skrånet fjellveggen innover og stupte nedover i dypet. Vi suste nedover og stoppet på 40 meter uten å ha sett så mye som en liten hylle å lande på hvis vi mistet oppdrifte.

Fjellveggen var full av sprekker og store krabber krøp rundt på jakt etter mat.

68964_s.jpg

Vi kunne, på grunn av gassbalndingen vi dykket med, ikke gå dypere enn 40 meter, så vi la oss på rundt 35 meter og svevde bortover veggen. Vi hadde ikke svømt langt før vi traff en hummer i en av de mange sprekkene.

68962_s.jpg

Den var litt genert i starten, men etter en liten stund kom den ut og krøp nysgjerrig rundt.

68963_s.jpg

Det var utrolig mye lyr i veggen, men ingen bruskfisk. Etter en stund fant vi en liten hylle der det sto en del svamp.

68965_s.jpg

Jeg lå nok litt foran Leif da jeg plutselig fikk se en fisk som både så anderledes ut og oppførte seg forskjellig fra de utallige lyrene. En kjempediger krøkle var det første som slo meg! Den var jammen diger.............

Illustrasjonsbilde av krøkle.

rsv067cd139.jpg

På 35 meters dyp har en litt dybderus, så det tok faktisk en liten brøkdel av et sekund å regne ut at krøkle var ferskvannsfisk (sist sett i Mjøsa) og at jeg nå var i saltvann.

Kolmule! var det neste som slo meg mens jeg febrilsk prøvde å komme meg på utsiden og under fisken slik at jeg kunne begynne å fotografere.

Jeg har i løpet av mine 28 år som dykker aldri sett kolmule før, langt mindre fotografert en. Siden jeg etter hvert har fotografert ganske mange fiskearter, er det å finne en ny art svært sjelden, ja de siste årene har det nesten føltes som magi de få gangene jeg kommer over fisk jeg aldri har møtt før. Det var bare å begynne å fotografere.

68968_s.jpg

68967_s.jpg

68966_s.jpg

Leif hang over meg og lurte på hvorfor jeg blitzet så mye på den stakkars lyren, men da han fikk overta kolmulen, hadde han klart å regne ut at dette var noe helt annet :)

Etter hvert gikk kolmula lei oss og forsvant nedover i dypet. Det var fremdeles like bratt og sikten var kjempebra så vi kunne se minst 15 meter nedover under oss og der var det kun stupbratt fjellvegg.

Jeg tror det var omtrent på dette tidspunktet at jeg tenkte "nå må du ikke slippe kameraet". Slike tanker er ikke noe å samle på når en henger i en vegg, så jeg fokuserte på å finne en ny kolmule eller en havmus. Det var en del krill i vannet, så vi hadde troen helt til vi måtte snu og sige opp på rundt 20 meter.

Der var det strøm med retning bort fra Tømmerkaien, så det ble litt svømming. En lange med strumaøyne kom ut av en sprekk i fjellveggen og fulgte oss et stykke på vei mot kaien. Oppe på 4-5 meters dyp traff jeg en torsk.

68969_s.jpg

Og så var det på tide å klatre på land.

Asmund mente at langa jeg ikke fotograferte nok var en blålange ^_^ , så vi må nok tilbake en tur. Spesielt siden de to landmennene snakket om Lopheliarev, blålanger, sjøtrær og andre spennende saker.

Stor takk til Asmund og Joost som møtte opp på en kald fredagskveld og delte sin lokalkunnskap med oss og til Leif som gang på gang holder meg med selskap på slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare jeg som fikk angst av den slangekonfig'en på ventilsettet? Ja det var det visst... :lol:

Det var nok bare deg ja. Du har havnet på feil forum for å diskutere lengder på ventilslanger...................

Ja det var dumt med Blålanga :) , Angrer nesten på at jeg nevnte på Lopheliarevet..... dere er jo gale nok til å dykke der :):D

Ellers en stor takk for at dere deler med oss hva som befinner seg der nede..

:D:D

Dumt med blålangen ja, men vi må jo ha en grunn for å komme tilbake (utenom Lpheliarevet mener jeg ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny art.Var det noen takler som hang i veggen?

Og som alltid spennende bilder.Og så er det oppløftene og se at en har mulighet på nye arter i nærheten.

Ja, det hang en del snøre, kroker og sluker i veggen, men det er nok ikke til å unngå på et slikt sted. Spennende topografi så det er vel bare fantasien som begrenser hva en kan se for seg komme sigene opp langs den fjellveggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bildene alltid så fine???

Trodde det var vanskelig å få til gode bilder under vann, men dette var knallbra.

He, he nei det blir utrolig mange bommskudd også. Jeg kan ta rundt 300-400 bilder på et minnekort, alt etter hvor mye blitz jeg bruker, så rundt 90% av bildene blir slettet, kanskje av og til alle :) når en i tillegg kan se hvert eneste bilde i displayet bak på kameraet like etter at en har tatt det, har en store muligheter for å ta seg inn hvis en gjør noe feil.

Det var jo mye verre før, da en bare hadde 36 bilder på filmen og i tillegg måtte vente 1 til 2 uker før en fikk se resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.