Gå til innhold
Fiskersiden

Tube i Drammenselva


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke prøvd den selv, men har sett flere anbefaler Sunray Shadow i Drammenselva. Du kommer til mønsteret ved å gå inn øverst på forsiden.

Bhatakorva skal visstnok også være bra. Du kommer til en variant samme sted. Eller på: http://www.classic-salmon.com/bhatakovatube.html.

De selger begge tubene bl.a. på Nordisk Fiskeutstyr.

Ellers gjelder visstnok mindre fluer ved lite vann og høy temperatur og større fluer ved mye vann og lavere temp. Og røde/oransje farger ved mye vann, særlig hvis vannet ikke er klart. Og blå fluer ved lite vann. Og mørke fluer ved lite lys.

Røde og oransje fluer skal visstnok generelt være bra i Drammenselva. Men ingen regel uten unntak.

I fjor fikk jeg to lakser der, en på en blå og grønn flue som ikke liknet noe som helst mønster (knyttet noen blå dusker på en tube selv) og en på en oransje kjøpeflue som jeg ikke husker navnet på. Begge fluene var store og elva liten.

Så: dette med fluemønstre tror jeg ikke er så lett. Det finnes ihvertfall ingen fasit. Det viktigste tror jeg er at laksen ser flua, at den beveger seg livlig/naturlig i vannet og at laksen helst får den presentert midt i fleisen. Det siste særlig ved kaldt eller varm vann når laksen er lat. Og så har jeg stor tro på variasjon. Når laksen har sett samme kjipe lille utfordreren skli forbi snuten siste timen uten at det skjer noe, har jeg tro på å variere størrelse og farge på flua. Og hastighet!

Good luck. Jeg skal dit torsdag kveld og fredag. Og neste onsdag. Med mye rødt/oransje i boksen. Pluss Sunray Shadow.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om noen skulle være interessert i disse tubene har jeg bundet dem opp i et bra antall, og er klare for salg. bare gi et pip..blir fort dyrt hvis en skal drive å kjøpe tuber til aktiv fritid pris, så dette kan lønne seg...første mann til mølla..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk linken www.lakseflua.no/sormark

han har i likhet med meg selv fiska med tube i Hellefossen i snart en mannsalsder.

Mine favoritter saa sant det er OK med vann er Thunder & Lightning varianter - saa sant de har godt med sort og oransje er du paa trygg is. Spesielt bra tidlig morgen og sen kveld. Helst en 10-14 cm vinge.

Naar vannfoeringen blir mindre og vannet varmere er Sunray Shadow (og varianter av denne) en vinner - spesielt paa nattetid.

Personlig faar jeg DESSVERRE ikke fiska i "fossen" i sommer da jeg har flytta utenlands. Maa si det kribler naar jeg ser paa lakseboersen at de tar den ene 10 kilosen etter den andre paa min favorittstrekning - Grevlingen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var på Hellefossen på lørdag som 4. tur som laksefisker i mitt middelaldrende liv (2 turer i Namsen når jeg var ungdom)1 tur nede ved Mjøndalen 4-5 år tilbake.

En ting jeg har fått greie på at laksen ikke alltid er like medgjørlig og det viste den til punkt og prikke. Rigget opp min nye Vangen 390cm spinnstang med en Amb 7000 C syncro. med tube og søkke og da var det bare å sette igang å kaste så ville den ta før eller siden på lørdags morgen tenkte jeg.. kl.0930 begynte laksen å vise seg i vannskorpen. Det varet i 5 minutter så var det stille. Funderte litt på hvorfor dette skjedde så jeg ringte Svein-Inge på Eiker fisk. Han kunne fortelle at den prøvde å riste av seg lus og at den er på vei oppover. SLuk eller tube? Fortsett med tube sa han. Så glimret laksen med fravær i mange timer før den satte i gang å sprette opp i vannskorpa. Så begynte jeg å tenke: Hvorfor skjer dette med lange mellomrom og hvorfor "alle" samtidig? Det er nesten som om de følger en slags "huggperiode". Har noen svar på det? Jeg kom fram til den teorien at hvis laksen har lus så ville den hoppe noe oftere for å riste av seg lus enn i slike korte intervaller. Mest irriterende var at laksen knapt hoppet 5-7 meter fra land på det nærmeste men likefullt nektet den å smatte på flue eller sluk. Men for å gjøre rapporten kort. Ingen fisk og jeg ga meg 1800. Da var jeg rimelig gåen i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtesut som en ganske vanlig dag i drammenselva.[ :D ]Ikke så lett å få noe, men når det endelig sitter en sværing på så er alt av frustrasjonen glemt!.Laksen kommer opp i elva i puljer "flak" når slike nye fisk kommer så pleier de å hoppe og vise seg nede på brekkene.Da er det superviktig å fikse intenst siden de nyankommne laksene er mye lettere å få til hugg enn de som har stått noen dager.Har også hørt at de slår av seg lus og at det er revirhevding.Men i drammen så er det i allefall sikkert at når det viser seg fisk nede på brekket så er det fisk som kommer oppover i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.