Gå til innhold
Fiskersiden

Store sjøørreter i Bømlafjorden


Amund
 Share

Recommended Posts

En hytte nabo fikk to hann sjøørreter på 5 kg hver sør i Bømlafjorden forrige helg. Han fikk de i garn men det viser at det er stor ørret i området. Slikt gir inspirasjon til å prøve dorging.

Det er jo heilt fantastisk,nesten ikkje til å tru.Har du sitt fiskane?Er vel ikkje o-laks han har fått då?

Var det foresten lovligt satt garn?

Endret av Ivar Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hytte nabo fikk to hann sjøørreter på 5 kg hver sør i Bømlafjorden forrige helg. Han fikk de i garn men det viser at det er stor ørret i området. Slikt gir inspirasjon til å prøve dorging.

Har ikke sett fiskene, skal prøve å få tak i et bilde.

Fiskene er røykt og bilder finnes ikke. Denne ene var 4 kg og den andre 5 kg. De var lyse i kjøttet. sjøørret som beiter på brisling?

Endret av Amund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje nokon setter garn etter SØ i Bømlafjorden. Garnet er nok satt etter annan fisk og sikkert heilt lovlig. Tviler også på at det er SØ som er tatt her. Trur det er o-laks inntil det motsatte er bevist. :blush:

Ellers er eg heilt enig med Rune i at alt SØ-fiske bør totalforbys i Hordaland. Stamma er no på et kritisk nivå og hvis ein er ute etter matfisk er det nok av o-fisk å ta av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush: Tja, det kan godt vera sø, gjeldfisk som ikkje skal gyta dette året,det er kjent at sø kan ta "kvileår". Ellers er eg enig i at søen må fredast, både i Hordaland og Rogarland, og at oppsynet intensiverer kontrollane kraftigt. Kontroller og reaksjonstid må bedrast betydeleg dersom eit forbud skal ha effekt, det hjelper lite om berre sportsfiskarer tek forbudet alvorleg, det offentlege må syna ei bedring i si reaksjonsform ved lovbrot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fred alle anadrome fettfinner !

..........sier han som icke fisker lenger :)

Fekk vete igår at Hordaland sin avd. i NJ&F har bestemt at i 2009 skal de ikke være med på den landsomfattende SØ - konkuransen som avvikles hvert år. Håper at flere lokallag tar dette til etterretning og avlyser denne konkuransen.

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........sier han som icke fisker lenger :lol:

Fekk vete igår at Hordaland sin avd. i NJ&F har bestemt at i 2009 skal de ikke være med den landsomfattende SØ - konkuransen som avvikles hvert år. Håper at flere lokallag tar dette til etterretning og avlyser denne konkuransen.

Denne konkurransen kan eventuelt erstattes med Premie for Største lakselus tatt på stang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å starte konkuranser hvor du får premier for flest mulig og største o-laks? catch og kill selvfølgelig. eneste kjipe med det er at det kanskje kan bli noen fangsdter av villfisk som blir meldt inn. forsåvidt så burde o-næringen betalt premiene....

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........sier han som icke fisker lenger :)

Fekk vete igår at Hordaland sin avd. i NJ&F har bestemt at i 2009 skal de ikke være med den landsomfattende SØ - konkuransen som avvikles hvert år. Håper at flere lokallag tar dette til etterretning og avlyser denne konkuransen.

Joost, både du og jeg synes det er gøy å være med i konkurranser. Hvorfor vil du, og mange med deg, at denne skal avlyses/ boikottes? På grunn av at mange tar opp og dreper støinger? I så fall er jeg enig, men det kan jo bedrives et enda sterkere informasjonsopplegg i forkant, slik at C&R- faktoren blir høyere, og kunnskapen generelt større. Det legges jo opp til fotografering som eneste bevis og konurransekriterie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joost, både du og jeg synes det er gøy å være med i konkurranser. Hvorfor vil du, og mange med deg, at denne skal avlyses/ boikottes? På grunn av at mange tar opp og dreper støinger? I så fall er jeg enig, men det kan jo bedrives et enda sterkere informasjonsopplegg i forkant, slik at C&R- faktoren blir høyere, og kunnskapen generelt større. Det legges jo opp til fotografering som eneste bevis og konurransekriterie.

Mi erfaring, etter å ha prata ein del fisk med Ola Dunk, er at det vil ta mange år å endra haldningane som regjerar. Når haldningane er endra trur eg det er for seint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig i at all anadrom fettfinner bør fredes. at det skjer er heller tvilsomt. Bør iallefall bli innført strenge regler og alle sø fiskere bør spørre seg selv hva de egenlig vil. Er svaret å bevare stammen som er igjen av sø bør en iallefall kneppe ned / klippe vekk alle mottakere. Fisker en med sluk bør en gå over fra treble til enkelkrok uten mottaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joost, både du og jeg synes det er gøy å være med i konkurranser. Hvorfor vil du, og mange med deg, at denne skal avlyses/ boikottes? På grunn av at mange tar opp og dreper støinger? I så fall er jeg enig, men det kan jo bedrives et enda sterkere informasjonsopplegg i forkant, slik at C&R- faktoren blir høyere, og kunnskapen generelt større. Det legges jo opp til fotografering som eneste bevis og konurransekriterie.

Enig Olagaard, eg synes det er gøy med konkuranser. :lol:

Men akkurat denne føler eg ikke noe for å være med på. Kansje det er litt annnerledes der du fisker, men her i distriktet er det katastrofalt dårlig, og sø-ten ligger ned for telling. Lite fisk på sjøen og lite fisk på elvene. Mens osene står delvis full av små sø som ikke stikker ut i fjorden pga all lusen som ligger i ett bred belte og venter på fisk. Vi haddet et dykk i begynnelse av november i laksetrappen ved sjøen i vår sø/lakse elv. Vi telte ikke mindre en 95 sø! Hva gjør de der? Greit med gjellsfisk men skulle de ikke vært på sjøen da? Etne-fjorden f.e. haddet ett fantastisk fiske vinterstid etter sø bare for noen år siden. Sjelden vare nå. Alle snakker hele tiden at vi må verne om villaks stammen, men det ser ut for at sø stammen har blitt glemt opp i det hele. Da synes eg at NJ&F skal stå fram med ett godt eksempel og verner om det som er igjen av sø-ten. Og ikke organiserer en landsomfattende konkuranse hvor en ofte fisker på vinterstøinger. Også kriteria er alt for dårlige, bare se på bildene som vises i etterkant. Og folk som står å glise med en tynn fisk, som holdes opp etter halen, er ikke nett de som drives med C&R. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF skal ha en stor del av æren for att det er så utstrakt fiske etter sjøørret landet over. Dei har jo i årevis hatt kampanjer for å få flere til å fiske, og særlig sjøørreten har det blitt satt fokus på. Nå må dei ta ansvar, og starte en skikkelig opplysningskampanje der dei legger vekt på viktigheten av måtehold, og C&R der det er nødvendig. Å kutte ut konkurransen blir helt feil. Grunnen til att eg mener det er att uttaket av sjøørret denne dagen ikke blir så mye større enn det ville blitt uten denne konkurransen. Dei børde heller brukt anledningen til å opplyse folk om ørretens situasjon. Det største problemet blandt dei fleste fiskerne er mangel på kunnskap.

Ikke boikottkonkurransen. Prøv heller å få lokallagene til å fokusere på det som er viktig. Nemlig riktig behandlig av fisk som skal settes ut igjen, og hovrfor det er viktig å ikke kakke all fisken som biter på kroken.

Eg kommer iallefall til å delta på denne konkurransen igjen hvis eg får tid. Men så er det jo heldigvis fortsatt bra med sjøørret å få her i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til dels enig med deg Karleif. NJ&F skal ha en stor del av æren, men når det først er kommet så langt som her i fjordene så tåles det nesten ikke mer. Har sett bilder av flotte eksemplarer som du har fanget, og ofte bare som bifangst. Hadde vært kanon å få slike her på berget. Men slik er det desverre ikke lenger. Ifjor da eg var ute etter sø i en liten fjord fant eg 3 stykk som haddet knelet for lusemengden. Fant tre små aure som var svart av lus, sikkert langt over 50 stk, og alle la med buken i været og ga en og annen slag med sporen fra seg. Det var då eg ble var de. Da var min siste tur etter sø........ :unsure:

Miljøstatus i Hordaland her.

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til dels enig med deg Karleif. NJ&F skal ha en stor del av æren, men når det først er kommet så langt som her i fjordene så tåles det nesten ikke mer. Har sett bilder av flotte eksemplarer som du har fanget, og ofte bare som bifangst. Haddet vært kanon å få slike her på berget. Men slik er det desverre ikke lenger. Ifjor da eg var ute etter sø i en liten fjord fant eg 3 stykk som haddet knelet for lusemengden. Fant tre små auren som var svart av lus, sikkert langt over 50 stk, og alle la med buken i været og ga en og annen slag med sporen fra seg. Det var då eg ble var de. Da var min siste tur etter sø........ :unsure:

Miljøstatus i Hordaland her.

Det var trist, her på sørlandet er det ihvertfall mye sjøørret og lite lus.

Håper noe blir gjort vestpå snart, begynner å bli pissed :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist, her på sørlandet er det ihvertfall mye sjøørret og lite lus.

Mye SØ på sørlandet er vel å ta litt hardt i. Dei siste åra har me sett at SØ-en er på kraftig retur også på sørlandet. For 5-6 år sidan fekk me godt med SØ i Mandalselva men dei siste to åra har det vore svært lite. Det samme gjelder Kvina og Lygna. Det bør innførast C&R på all SØ også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye SØ på sørlandet er vel å ta litt hardt i. Dei siste åra har me sett at SØ-en er på kraftig retur også på sørlandet. For 5-6 år sidan fekk me godt med SØ i Mandalselva men dei siste to åra har det vore svært lite. Det samme gjelder Kvina og Lygna. Det bør innførast C&R på all SØ også der.

Ok, men tror jeg vet hva jeg snakker om......Jobber med sjøørretkultivering og kjenner nok status bedre enn de fleste.

Kjenner hver bekk og elv her nede, og jobber med vern av småbekker på kysten.........

Fikk bla 9 sjøørret i natt :)

Men fangstene i elvene har gått ned pga laksens dominans og senere gyting.

Kystbekkene produserer noe helt jævlig med sjøørret.

Jeg har Mandalselva i sjela mi og har fiska der siden jeg var liten og det var lenge før kalking.

Det er mye sjøørret på sørlandet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.