Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle til ferskvannsfiske


Edvard
 Share

Recommended Posts

Trenger en ny snelle i str. 2500. På skittfiske.no er det tilbud på Shimano exage frontrbrems (499kr) og shimano twinpower bakbrems (899kr).

Er usikker på hva jeg skal velge..?

Den skal hovedsaklig brukes til ørret, abbor og små-gjedde...

har tidligere hatt litt problemer med moment på bakbremssneller.

Noen som har noen synspunkter? :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en ny snelle i str. 2500. På skittfiske.no er det tilbud på Shimano exage frontrbrems (499kr) og shimano twinpower bakbrems (899kr).

Er usikker på hva jeg skal velge..?

Den skal hovedsaklig brukes til ørret, abbor og små-gjedde...

har tidligere hatt litt problemer med moment på bakbremssneller.

Noen som har noen synspunkter? :D

Takk for svar! ;)

Det er bare str. 2500 som er på salg. (skittfiske.no)

Men jeg dorger veldig mye fra kano og da er det greit at snella rommer en del snøre. :)

Har foreløpig fått abbor på 1,1kg, ørret på 0,8kg og gjedde på 3kg, men det kan jo hende at jeg plutselig en dag får på noe virkelig stort, og da er det greit med mye snøre i tilfelle utras...

Snella skal foresten brukes på shimano beastmaster 3-15g 9' og daiwa samurai 5-20g 7,5'

har tenkt å bruke fireline crystal 0,10 mm eller powerpro 0,12 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi vel smaksak, altså om du sjøl foretrekker frontbrems eller bakbrems. Twin Poweren er for øvrig en fin bakbremssnelle, presis og fin brems på den. Jeg hadde gått for denne, men det er fordi jeg foretrekker bakbremssneller med hurtigbrems til dorgefiske. Twin Poweren er også et hakk eller to bedre enn Exage.

Edit: Så lenge du skal leke litt med gjedde så er 2500 fornuftig størrelse. Jeg bruker mine 2500-sneller til dorging både i sjø og ferskvann.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :blush:

Det er bare str. 2500 som er på salg. (skittfiske.no)

Men jeg dorger veldig mye fra kano og da er det greit at snella rommer en del snøre. :)

Har foreløpig fått abbor på 1,1kg, ørret på 0,8kg og gjedde på 3kg, men det kan jo hende at jeg plutselig en dag får på noe virkelig stort, og da er det greit med mye snøre i tilfelle utras...

Snella skal foresten brukes på shimano beastmaster 3-15g 9' og daiwa samurai 5-20g 7,5'

har tenkt å bruke fireline crystal 0,10 mm eller powerpro 0,12 mm

Jeg er vant til og liker best frontbrems, men twinpower bakbrems har "hurtiginstilling" på bremsen og den er veldig fristende... :blush:

Hvilket snøre burde jeg bruke? (multifilament)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt sansen for bakbrems sneller, men Twin poweren er en av de få jeg liker. Og snella gir i hvert fall jevnt over et bedre intrykk en hva Exagen gjør. Så har du råd gå for Twin Poweren, men husk at det er et hav av forskjell mellom Twin Power med bakbrems og frambrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt sansen for bakbrems sneller, men Twin poweren er en av de få jeg liker. Og snella gir i hvert fall jevnt over et bedre intrykk en hva Exagen gjør. Så har du råd gå for Twin Poweren, men husk at det er et hav av forskjell mellom Twin Power med bakbrems og frambrems.

Helt enig med konklusjonen din her, men jeg tror uansett at Twin Poweren er en bedre snelle i dette tilfellet. Når det gjelder snøre har jeg etter mange omveier vendt tilbake til den gule varianten av Fireline. Synes denne tåler mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til og liker best frontbrems, men twinpower bakbrems har "hurtiginstilling" på bremsen og den er veldig fristende... :blush:

Hvilket snøre burde jeg bruke? (multifilament)

Har selfølgelig mest lyst på twinpoweren... men vet ikke helt om det er verdt det når jeg kan få exage for 499kr.. :)

Har ikke helt sansen for bakbrems sneller, men Twin poweren er en av de få jeg liker. Og snella gir i hvert fall jevnt over et bedre intrykk en hva Exagen gjør. Så har du råd gå for Twin Poweren, men husk at det er et hav av forskjell mellom Twin Power med bakbrems og frambrems.

Har hatt fireline smoke, crystal og og gul. gul er egentlig den jeg har vært mest fornøyd med. den er slitesterk og holdbar.

Smoke mister lett fargen og slites fort...

crystal er veldig sterk, men også veldig dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selfølgelig mest lyst på twinpoweren... men vet ikke helt om det er verdt det når jeg kan få exage for 499kr.. :glare:

Har hatt fireline smoke, crystal og og gul. gul er egentlig den jeg har vært mest fornøyd med. den er slitesterk og holdbar.

Smoke mister lett fargen og slites fort...

crystal er veldig sterk, men også veldig dyr...

Fireline er ikke spesielt slitesterk, men de tåler mye vekt...

jeg trur nesten jeg må kjøpe exage 2500, det er jo tross alt mye snelle for pengene...

...men hvis det er noen der ute som har veldig lyst til at jeg skal kjøpe twinpower, er det bare å sende penger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exage er fin den... har den selv men da i 4000str og den tåler juling, fighting bremsen er tight og fin.... men ville gått for power pro, eller prologic

Har du exage bakbrems, da? frontbremsen har jo ikke fightnig brems

:D ...

går nok for powerpro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for bakbrems. Jeg fisker endel med lett sluk og markfiske i fjellvann etter ørret. Har fått endel ørret over kiloen og har aldri hatt problem med slurebrems på haspelsneller med bakbrems.

Fordelen med bakbrems er at det er lett å skifte spole samt at det er lett å justere slurebrems ved kjøring av stor fisk.

Når det gjelder multisnøre fisker dette etter min erfaring dårligere enn mono. Fisket 2 sesonger med Berkley Fireline smoke - tror det var 0,12 - og fikk betydelig mindre fisk enn før. Gikk i fjor tilbake til 020 blank mono og var "back in business". Nå antar jeg at multisnørene er blitt bedre mhp usynlighet enn før, men det hadde vært interessant og hørt om andre har samme erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for bakbrems. Jeg fisker endel med lett sluk og markfiske i fjellvann etter ørret. Har fått endel ørret over kiloen og har aldri hatt problem med slurebrems på haspelsneller med bakbrems.

Fordelen med bakbrems er at det er lett å skifte spole samt at det er lett å justere slurebrems ved kjøring av stor fisk.

Når det gjelder multisnøre fisker dette etter min erfaring dårligere enn mono. Fisket 2 sesonger med Berkley Fireline smoke - tror det var 0,12 - og fikk betydelig mindre fisk enn før. Gikk i fjor tilbake til 020 blank mono og var "back in business". Nå antar jeg at multisnørene er blitt bedre mhp usynlighet enn før, men det hadde vært interessant og hørt om andre har samme erfaring.

Har testa gul og grå fireline mot mono (fortom på fem meter) under ørretfiske i samme vann de siste par-tre åra. Det er ingen forskjell i dette vannet, utenom at du merker napp bedre med multi hele veien. Men den gule firelinen tåler slitasje bedre enn den grå.

Front- og bakbrems må fortsatt være en smakssak. Men muligheten til hurtigjustering på Shimano-snellene er veldig ålreit, jeg liker det spesielt godt ved dorging. Hurtigbremsen (og bremsen generelt, for den saks skyld) er forskjellig fra modell til modell. Bremsen på Twin Power er god.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for bakbrems. Jeg fisker endel med lett sluk og markfiske i fjellvann etter ørret. Har fått endel ørret over kiloen og har aldri hatt problem med slurebrems på haspelsneller med bakbrems.

Fordelen med bakbrems er at det er lett å skifte spole samt at det er lett å justere slurebrems ved kjøring av stor fisk.

Når det gjelder multisnøre fisker dette etter min erfaring dårligere enn mono. Fisket 2 sesonger med Berkley Fireline smoke - tror det var 0,12 - og fikk betydelig mindre fisk enn før. Gikk i fjor tilbake til 020 blank mono og var "back in business". Nå antar jeg at multisnørene er blitt bedre mhp usynlighet enn før, men det hadde vært interessant og hørt om andre har samme erfaring.

Jeg er klar over fordelene med bakbrems, men synes at snellene er litt klumpete. Nå er jeg også vant til å justere frontbrems under kjøring av fisk.

Når det gjelder mono / multi, er det jo bare å knyte på en monofortom ved hjelp av en uni-knute. Jeg bruker fireline 0,12 mm med 2-3 m 0,18 mono sene til fjellørret. med multifilament som hovedsene har man mye bedere kontakt med sluken/fisken fordi sena er stum.

Har testa gul og grå fireline mot mono (fortom på fem meter) under ørretfiske i samme vann de siste par-tre åra. Det er ingen forskjell i dette vannet, utenom at du merker napp bedre med multi hele veien. Men den gule firelinen tåler slitasje bedre enn den grå.

Front- og bakbrems må fortsatt være en smakssak. Men muligheten til hurtigjustering på Shimano-snellene er veldig ålreit, jeg liker det spesielt godt ved dorging. Hurtigbremsen (og bremsen generelt, for den saks skyld) er forskjellig fra modell til modell. Bremsen på Twin Power er god.

Kunne ikk vært mer enig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Når det gjelder front/bakbrems er det ein smaksak, men ved spørsmålet mono/multi er iallefall eg sikker i min sak; antall landet fisk er betydelig større ved mono,antall napp er betydelig større med mono. Kvifor er det slik? Det er lettere for fisken å slå seg av under slukfiske med multi sjølv om ein nytter monofortom, det vert for direkte kontakt med fisken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Når det gjelder front/bakbrems er det ein smaksak, men ved spørsmålet mono/multi er iallefall eg sikker i min sak; antall landet fisk er betydelig større ved mono,antall napp er betydelig større med mono. Kvifor er det slik? Det er lettere for fisken å slå seg av under slukfiske med multi sjølv om ein nytter monofortom, det vert for direkte kontakt med fisken.

Men hvis man bruker mono som hovedsene under dorging, strekker den seg, og twiner seg lett når den slakker seg. Med multifilament kroker også man lettere fisken med farten fra båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man bruker mono som hovedsene under dorging, strekker den seg, og twiner seg lett når den slakker seg. Med multifilament kroker også man lettere fisken med farten fra båten.

:) Ja, ved dorging vert det litt annarleis, men framleis vil tapsprosenten vera større enn med mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert ha noe for seg å kombinere multi og mono ved å bruke lang monofortom til slukfiske, men ved markfiske (mark og dupp) kommer forskjellen enda mer til syne. Hvor nylon ligger oppå vannet fram til duppen. Multinylonen ser ut som vaier oppå vannflata - til den synker og hekter seg fast på botn.

Jeg og en kompis fisket med mark og dupp i et fjellvann i sommer hvor jeg fisket med mono hovedsene og mono fortom og kompisen fisket med multi hovedsene og mono fortom. Kort sagt så ytret kompisen noe om at han aldri hadde sett så mye tannkjøtt før. (Han fikk null, den største jeg fikk var 1,5kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off-topic men

nikolaissesen;

er du sikker på at det var snøret som var så synlig at det skremte? ved fluefiske så er jo ikke fluesnøret akkurat tynt og usynlig. det pleier jo å gå bra. er mange faktorer som spiller inn ved fiske, så det kan jo ha vært andre ting som gjorde at bare en av dere fikk fisk. kanskje fisken sto samlet der hvor du kasta og ingen fisk fisk der hvor kompisen hdaae sitt agn?

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Exage 2500 og fireline flamegreen 0,12mm. bestilt.

valgte exage fordi jeg må kjøpe noen effektpedaler til gitaren :) .

Da er Exage 2500 og fireline flamegreen 0,12mm. bestilt.

valgte exage fordi jeg må kjøpe noen effektpedaler til gitaren ;) .

Du vil garantert bli fornøyd med exage`n. Har en maken selv som jeg har brukt hardt i 2 år uten noen som helst problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.