Gå til innhold
Fiskersiden

Lakse nybegynner


ToxicJellyfish
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter med 11 fots laksestang + snelle... så det er ikke noe problem...

Sitter med noen møresild og salamander ++

Har 0.25 fireline forsterket med 15 cm stålfortom.

Jeg fisker i Lågen, ca 1 mil nord for Larvik.

Hva slags fisketeknikker, sluker, etc etc kan man benytte for å øke sjansene for å få laks, slik at interessen kan øke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med å klippe av stålfortommen og skjøte inn fortom av monofilament i enden av Firelinen. 0.40-0.45 mono skulle duge. Og f.eks 3-4 meter. Eventuelt legge opp dette på hele snella. Laksefiske med mark/sluk/tube+søkke går ut på å presentere agnet gjerne midt i trynet på fisken - spesielt om det er sånne forhold at den ikke vil opp for å ta. Fireline er ikke utpreget bra mot slitasje mot stein, noe det er mye av på bunnen i de fleste lakseelver. Ellers er Møresild en klassiker i norske lakseelver, det samme er Kleppesluken, Slamander (etterhvert), Trønderskjea osv (det er en egen tråd om sluker til laksefiske) (uten at jeg er kjent der du skal fiske)

Markfiske kan være spennede og artig, men her er det mye spesielle lokaltilpasninger ute og går med tanke på lengde ned til søkke og lenge tilbake til marken. Enklest å høre med kjente på valdet du skal fiske (kanskje er det noen her - navn på valdet?). Det gan godt slumpe STOR fisk på denn tiden, så solide markkroker f.eks er aktuelt. (Ikke str 10 markkrok, med andre ord, selv om kompis landet en laks på 9,4 i Surna på en åtterkrok). En bit rødt ullgarn bundet inn foran kroken er vanlig, men fisken vil da meppe kunne meldes inn til NMU (!). Vanlig er en trippelsvirvel med sena fra stangen festet på motsatt side av fortommen til marken, samt en tamp (tynnere enn hovedsena/fortommen) ned til søkket.

Tube + søkke fiskes hovedsaklig etter samme prinsipp som søkke + mark.

Reke (info finnes i egen tråd) - fiskes omtrent som søkke/mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske enkelt: Du trenger trippelsvirvler, slange eller spiralsøkker, krok og snøre. I den øverste av øynene i svirvelen fester du hovedsnøret som går til snella.

I det midterste øye (de som stikker ut til siden) fester du en tynnere senebit på mellom 20 - 100 cm. Jo mere strøm jo kortere snørebit. I denne fester du søkket.

På det nederste fester du en snørebit med samme tykkelse som hovedsnøre. Denne biten skal være mellom 60-70 cm og 2 meter. Mye strøm krever kortere snøre. I enden her fester du kroken og volá du er klar. Husk at snøret til søkket altid skal være kortere enn snøret til kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prikken skrev:

Dette er ganske enkelt: Du trenger trippelsvirvle.

Jeg vil ikke anbefale en trippel men bare en dobbel.

Jeg har oplevet alt for mange gange at trippelsvivelen tvister sig sammen med senenen hvis strømmen går lidt rundt og kan være skyld i tapt fisk.

jeg bruger selv dobbel svivel har en 1.1,2 m. fra svivlen ned til krogen.

I det andre øje på svivlen fester du en sene bit på 10-15 cm. til blylod( husk at senebiten til blylod skal være svagerer end den sene du bruker til krogen, så du bare slitet blyloddet og ikke hele taklet)og senen du har på snella.

Jeg bruger krog str. 1-1/0

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke påberope meg noe særlig erfaring med multifilament (feks Fireline)noe som har sin grunn. Men jeg har da prøvd og kjenner også flere som angrer på bruk av multi.. Etter min mening er multi oppskrytt og dyrt. Fordelen med multi er at man kan får høy bruddstyrke ved liten tykkelse. Dermed kaster man lenger osv. I tillegg har ikke multi noe strekk ergo blir følsomheten bedre. Ulempene er høy pris, lav slitestyrke og fraværet av strekk.

Bruk av multi til laksefiske gir deg ingen av fordelene, men alle ulempene. For det første er verken kastelengde eller følsomhet "kritiske" punkt når man fisker etter laks. Med riktig utstyr kaster mer enn langt nok selv med 0,45 mono. Når det gjelder følsomheten er dette heller ikke noe problem. Du vi uansett kjenne de nappene du bør kjenne. Dermed står vi igjen med alle ulempene: Mulit vil raskt flises opp pga kontakt med bunnen. Under kjøring av laks kan dette medføre senebrudd uansett hvor høy bruddstyrken egentlig er. I tillegg vil fraværet av strekk gjøre det lettere for laksen å "slå seg av" spesielt på kort snøre. Strekken som vanlig mono har er ofte redningen når laksen gjør sine siste desperate sprell inne ved land. Og til sist, men ikke minst, pris. Du får 5 ganger så mye mono sene som multi for samme prisen. For meg er det grunn nok alene...

(dette gjelder laksefiske i elv. Til annet fiske, feks sjøørret i sjøen er saken noe anneledes..)

Prikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er lige et par ting jeg har lyst at tilføje til mit tidligerer indleg, for at du skal have succes med dit mark fiske.

Så vidt jeg ved er Lågen en bred Elv og derfor vil jeg udelukke spiralsøkke, med mindre at du kan stå og dyppe marken ned i strøm skellene. chancerne er store for at slite hele taklet med spiralsøkke hvis der er mange sten eller grus bund. Brug derfor heller synk monteret på en plast slange, den sitter ikke så godt fast i bunden.

Hvis Elven er farvet kan det være en fordel at bruge et stykke rød uldtråd på linen ovenfor marken( jeg bruger det selv hele tiden)det kan virke provoserende på laksen.

Det er også vigtig at du ikke sparer på marken, stor laksen liker mye mark.

Du skal klippe søkket til så det passer med at du er ved bunden hele tiden og marken skal fiskes lidt langsomerer end strømmen, ikke for langsom, da er laksen sjeldent intressert.

Når du fisker og søkket lige pludsligt ikke har kontakt med bunden, skal du give lidt line. Det sker f.eks. når du kommer til et hul eller en plads hvor strømmen er lidt stærkerer, det er i strømskell og huller, samt foran og bag ved sten, laksen ofte står og hviler.

Pas på ikke at få for stor line bue, da fisker marken ikke effektiv og du får problemer med at holde kontakt med bunden, som er yderst vigtig hvis du skal lykkedes.

Når du engang kommer rigtig igang med mark fisket kan jeg anbefale at købe et Multi hjul, da du har mere føling med dette når du "firere" (giver line) samtidig kan du kaste længerer når du har kraftig sene på, pga. Der ikke er så stor modstand på spolen som på et fast spolehjul.

Sidst men ikke mindst kan jeg også anbefale boken som Prikken anbefaler, den kan bl.a købes i den Norske bokklubben Villmarksliv.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.