Gå til innhold
Fiskersiden

Pontongbåt eller Belly


Øystein D
 Share

Recommended Posts

Vurderer å gå til anskaffelse av nytt framkomstmiddel til min hobby. (fluefiske)

Har i flere år brukt kano i div. vann i nærmiljøet og på lengre turer, den har gitt meg mange gleder og fine opplevelser. Problemet er at den er lang (5m) og forholdsvis tung, dette gjør at det blir lengre og lengre tid mellom hver gang jeg "gidder"å ta den med på tur.

Har prøvd Bellyboat ved et par anledninger. Spendene, men litt treg på lange avstander.

Pontongbåt har jeg ikke prøvd, og ønsker å høre erfaringer fra andre før jeg handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på hva du tenker å bruke den til?

Blir det aktuelt med lengre distanser med forflytting på vannet, da kanskje med litt bagasje i tillegg, så ville jeg ikke tenkt på belly engang. Ulempen med pontong i forhold til belly er vekta, så hvis du skal frakte den langt og ikke skal forflytte deg mye på vannet kan belly kanskje være et fornuftig valg. Mener også at det finnes noen oppblåsbare hybridsaker som ikke veier allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dit du får med deg en kano vil du få med deg en Pontongbåt. Kanotralle kan også fint brukes på pontongbåt. Fremkommelighet over avstand på vann kan ikke sammenlignes når det gjelder pontong vs belly. Jeg vil sjelden legge opp til å bevege meg på vannet noe særlig over et par hundre meter med belly - da er det pontong som duger. Bagasje er nevnt - på pontongen har jeg hatt med alt til en campingtur - dvs telt, sovepose, kokeutstyr osv - det blir problemtisk med belly. Til lange avstander på vann vil kano fortsatt være å foretrekke, men jeg har noen km bak årene på pontongbåt og det funker. Men beregn ikke å få opp samme fart og tempo som du klarer med kano...

Vil også påstå at fluefiske er vesentlig mer behagelig fra pontong enn belly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.