Gå til innhold
Fiskersiden

Dumping av fisk i Vollgravene


Gjest
 Share

Recommended Posts

NRK Østfold melder at det som først ble antatt å være selvdød fisk sansynligvis er dumpet i vollgravene i Gamlebyen.

Litt pussig påstand synes jeg, da jeg senest i høst fisket i Vollgravene og fikk både mort, abbor og karuss....han begrunner jo detat fisken skal være dumpet med at det er snakk om arter som ikke hører hjemme der...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker jo unektelig rart...

Men er det ikke litt spesielt om fisken dør bare noen få uker etter at isen legger seg? Så fort blir det vel ikke tomt for oksygen. Hvis det ikke er andre dødsårsaker da.

Mengden fisk på samme sted tyder jo også på dumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker jo unektelig rart...

Men er det ikke litt spesielt om fisken dør bare noen få uker etter at isen legger seg? Så fort blir det vel ikke tomt for oksygen. Hvis det ikke er andre dødsårsaker da.

Mengden fisk på samme sted tyder jo også på dumping.

Tok en prat med Båtvik og NRK Østfold, og Båtvik visste ikke at de artene fantes der. Han hadde heller ikke vært der og sett, så det er mulig at det finnes død fisk også andre steder. Dersom det ennå var litt åpent vann noen steder kan jo fisken ha trukket dit ettersom oksygenkonsentrasjonen ble redusert. Det kan være en forklaring på evt. konsentrasjoner. Ellers fant jeg ut under fisketuren i høst at det var meget høy tetthet av mort og svært mye råtnende vegetasjon der, så oksygenet kan nok forsvinne temmelig raskt. Det var også fiskedød der i 2000, og muligens også i 2006.

Men jeg kan ikke eliminere dumping uten å ha vært og sett selv. Det tror jeg imidlertid ikke at jeg kan ta meg tid til nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.