Gå til innhold
Fiskersiden

Stordalselva i Fosen


Raymond
 Share

Recommended Posts

Trenger litt hjelp ang fiske i stordalselva i fosen.

jeg er blitt invitert med dit av noen venner og jeg skal da fiske med flue.

Men jeg har ikke peiling på hvilke type fluer som er killere der borte.

og evt. fisketeknikk.

håper det er noen her som kan hjelpe meg med tips til dette.

jeg fisker Catch and Release, men ønsker bare å få større fisk en kompisene mine.

de har fisket der før så det å ydmyke dem med at jeg får største fisken på min første tur (og muligens eneste) turen dit ville vært stort for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på sesongen skal du dit da?

Og C&R er faktisk forbudt i Stordalselva....??????

Tro det eller ei!

Jeg snudde og reiste hjem uten å fiske i sommer!

Jeg skribla noen linjer om turen også:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...ndpost&p=418761

Og mens jeg husker det:

Velkommen til forumet!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på sesongen skal du dit da?

Og C&R er faktisk forbudt i Stordalselva....??????

Tro det eller ei!

Jeg snudde og reiste hjem uten å fiske i sommer!

Jeg skribla noen linjer om turen også:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...ndpost&p=418761

Og mens jeg husker det:

Velkommen til forumet!

forbudt!!?? såpass ja....

vil skal bortover dit 2 uka i Juni...

regner med at det er i uløpet der vi skal fiske. mener iallefall at det var det de hadde fått fixa kort....

takk! ser ut som et bra forum dette...:blush:

Endret av Raymond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan !

Nå så jeg i at annet forum at det evt. vanket en premie (1 flaske cognac) for tips som kunne føre til at du tok en brukbar laks.

Slik at du kan ta innersvingen på wobblerfiskerne (dine fiskekompiser) :D

Og da må man trå til, er glad i brunt jeg :D

"Bekken" uti Fosen synker jo raskt uti juni hvis lite nedbør. Men sjansen for brukbar vannstand medio juni er der absolutt. Er du sikker på at du skal fiske i utløpet ? Uansett, det er mye stryk fra Støvelfossen og ned til brua i Åfjord sentrum. Mange lommer og små kulper her som er spennende å prøve. Og mye stor stein i elva.

Men det er noen hotte plasser (lommer) der laksen pleier å stå. Finn disse og bruk ekstra tid på disse plassene. Jeg ville ha satset på tuber i forskjellige størrelser. Gjerne mørke. Sunray Shadow f.eks. Men ha med noen små tuber også i tilfelle lite vatn. Mørke tuber om natta, og lyse eller mørke på dagen.

1: SS

2: Blue Doctor

3: Green Highlander

Og noen tuber i "sterkere" farger (svart og rødt f.eks.)

Det som funker i andre elver funker også her, ikke noe hokus-pokus :)

Og 2-hånds går greit, men også 1-hånds. Litt kronglete nedover denne elva, så spey er en fordel :)

Går ikke de små tubene, så knaller du til med en større en. Finnes aldri noen fasit på å få laks, det meste handler om litt flaks pluss at du er på rett sted og serverer flua sånn noenlunde riktig.

PS! Bare glem flaska du, om du skulle ha råflaks med en røykalaks. Jeg har nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan !

Nå så jeg i at annet forum at det evt. vanket en premie (1 flaske cognac) for tips som kunne føre til at du tok en brukbar laks.

Slik at du kan ta innersvingen på wobblerfiskerne (dine fiskekompiser) :D

Og da må man trå til, er glad i brunt jeg :)

"Bekken" uti Fosen synker jo raskt uti juni hvis lite nedbør. Men sjansen for brukbar vannstand medio juni er der absolutt. Er du sikker på at du skal fiske i utløpet ? Uansett, det er mye stryk fra Støvelfossen og ned til brua i Åfjord sentrum. Mange lommer og små kulper her som er spennende å prøve. Og mye stor stein i elva.

Men det er noen hotte plasser (lommer) der laksen pleier å stå. Finn disse og bruk ekstra tid på disse plassene. Jeg ville ha satset på tuber i forskjellige størrelser. Gjerne mørke. Sunray Shadow f.eks. Men ha med noen små tuber også i tilfelle lite vatn. Mørke tuber om natta, og lyse eller mørke på dagen.

1: SS

2: Blue Doctor

3: Green Highlander

Og noen tuber i "sterkere" farger (svart og rødt f.eks.)

Det som funker i andre elver funker også her, ikke noe hokus-pokus :)

Og 2-hånds går greit, men også 1-hånds. Litt kronglete nedover denne elva, så spey er en fordel :lol:

Går ikke de små tubene, så knaller du til med en større en. Finnes aldri noen fasit på å få laks, det meste handler om litt flaks pluss at du er på rett sted og serverer flua sånn noenlunde riktig.

PS! Bare glem flaska du, om du skulle ha råflaks med en røykalaks. Jeg har nok :)

er ikke sikker på om det er i uløpet nei, men tror det.....

Takk for tipsene...send meg gjerne en PM hvis du vil dele litt med meg om de "hemmeligplassene"

hemligeten bli meget godt bevart i mitt hodet...;)

De fluene jeg har fått fram til nå er:

Sunray Shadow

Thunder & Lightning

Peter Ross

March brown (faktisk) :)

Mørke fluer

og en som heter Trøndernatt (vet ikke hvor jeg får tak i denne)

også vil jeg selvsagt spørre om noe helt ordinært...

jeg fisker med 1-hånds, klasse 8

hva bør jeg ha på snella her fra Backing til spiss?

tenker spissen bør være rundt MINIMUM 0.28 +++

eller tenker jeg feil?

spesifiser gjerne merket på lina og fortommene også....

så bestiller jeg utfra det...:)

Endret av Raymond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stordalselva 2. juniuka.....

Det kan være alt ifra middels Gaulavannføring til sildrebekk.

Om det har gått opp en del laks, så vil jeg heller anbefale øvre deler av elva på denne tiden. Mindre folk, mye finere fiskestrekk og mere villmarksfølelse.

Stordalselva fra Støvelfossen til sjøen er oppskrytt. Bare steinete stryk, med noen skilt med 1800 talls engelske luddernavn som Peggy og Betty, som er satt opp for å gi fiskerne illusjonen av at dette er høler....

Selve hølen i Støvelfossen er heller ikke den store holdingpoolen så langt ute på sesongen.

Som sagt, sats på øvre deler av elva, der du kan få lange strekk alene.

Fluer som fungerer er stort sett alt av mørke fluer med innslag av rødt, gult eller orange.

Mine Stordalsfavoritter er T&L, Red Butt og Jock Scott. Dobbel eller treblekroker i størrelse 8-14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på svært uviss vannføring ville jeg først og fremst tenkt på å ha et varierende spenn når det gjelder fluestørrelse. Får du bra med vann ville jeg absolutt hatt både Ally`s og Redbutt tilgjengelig. Blir det imidlertid lavvann ville jeg hatt Kopparslagarfluggu og nymfer (ned i krokstørrelse 12-14).

takk for tipset! :)

jeg drar aldri på tur uten nymfene mine...

i tillegg tar jeg med meg SØ fluene

tørrfluene

og rekene....

en Reke jeg tenker jeg skal prøve er en hvit dubbareke med rosa butt. og motsatt en rosa reke med hvit butt...

det er iallefall en SØ killer.

også selvfølgelig et variert utvalg av marflo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er vel så godt som ikkeeksisterende i Stordalselva......

Ellers har du fått mye gode tips på fluer. Som sagt, vær forberedt på alt. Stordalselva på den årstiden er uforutsigbar med tanke på vannstand.

Og om du skal være noen dager, gå for et døgn i de øvre deler. Mange flotte soner for fluefiske der.

Om elva er stor, fisker du "vandringssonene" på flatmarka rett ovenfor Stordalsvannet. Er elva mindre finner du et utrolig spennede fiske i små fossekulper og høler lengre oppe i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er vel så godt som ikkeeksisterende i Stordalselva......

Ellers har du fått mye gode tips på fluer. Som sagt, vær forberedt på alt. Stordalselva på den årstiden er uforutsigbar med tanke på vannstand.

Og om du skal være noen dager, gå for et døgn i de øvre deler. Mange flotte soner for fluefiske der.

Om elva er stor, fisker du "vandringssonene" på flatmarka rett ovenfor Stordalsvannet. Er elva mindre finner du et utrolig spennede fiske i små fossekulper og høler lengre oppe i elva.

Takker!

er det noen navn eller nummer på de sonene du anbefaler?

jeg er så vanvittig ukjent i området....har aldri vært i åfjord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://stordalselva.no/

I menyen til venstre, under "øvre Stordalselva" finner du sonebeskrivelser.

Sone 2-6 er vel mest aktuelle på denne tiden.

Er du en gambler, så er det heller ikke dumt å trekke lengre opp i elva.

Noen må jo være først hvert år til å få fisk langt oppe også, og disse første som blir tatt her oppe er ofte stor fisk. (til Stordalselva å være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://stordalselva.no/

I menyen til venstre, under "øvre Stordalselva" finner du sonebeskrivelser.

Sone 2-6 er vel mest aktuelle på denne tiden.

Er du en gambler, så er det heller ikke dumt å trekke lengre opp i elva.

Noen må jo være først hvert år til å få fisk langt oppe også, og disse første som blir tatt her oppe er ofte stor fisk. (til Stordalselva å være)

kjempeflott

pene bilder var det der også.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var sone 5 jeg var i for mange år siden. En foss som består av foss - trinn - foss, stemmer ikke det.

Det var ihvertfall en flott høl, og det ble tatt noen lakser på flue av en kar fra Tromsø (reiste ned bare for å fiske der) på brekkanten i den hølen.

Mener å huske det var på enkeltkroker, ganske mørk flue med Jungel Cock.

Fisket med mark selv - tok 2 i hølen der og 1 i stryket ovenfor fossen.

Det jeg husker best, var at du kunne kikke inn i trinnet i fossen og der stod det hundrevis av smålaks. Kunne gått tørrskodd over på ryggene :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var sone 5 jeg var i for mange år siden. En foss som består av foss - trinn - foss, stemmer ikke det.

Det var ihvertfall en flott høl, og det ble tatt noen lakser på flue av en kar fra Tromsø (reiste ned bare for å fiske der) på brekkanten i den hølen.

Mener å huske det var på enkeltkroker, ganske mørk flue med Jungel Cock.

Fisket med mark selv - tok 2 i hølen der og 1 i stryket ovenfor fossen.

Det jeg husker best, var at du kunne kikke inn i trinnet i fossen og der stod det hundrevis av smålaks. Kunne gått tørrskodd over på ryggene :)

oki...

den og skal jeg ha i bakhodet....

kanskje jeg kjøper meg et kort og rømmer fra kompisene....sitte/stå litt alene å fiske uten forstyrrelser...

det går ann å kjøre helt opp til Sone 5/6 ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er vel så godt som ikkeeksisterende i Stordalselva......

Nå er det mange år siden jeg har hatt meg en augusttur i nedre stordalselva. Men da kunne elva gå stinn av SØ. Men det var sørgelig små SØ vi snakker om ikke noe å dra på tur for i det hele tatt. Ellers er jeg enig med deg om at øvre deler er ti ganger så koselige som nedre deler + litt til. Du kan få deg en laks eller to i nedre deler men du kan pinadø få deg ei knekt hofte og. Øvre del etter st.hans er mye koseligere. (Ikke vanvittig bra /kan være på rett sted til rett tid, men skal ha flaks) . Ovre deler er langt fra den beste lakseelva jeg vet men ikke langt fra den triveligste elva jeg vet om for smålaksfiske med flue og mark.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg har hatt meg en augusttur i nedre stordalselva. Men da kunne elva gå stinn av SØ. Men det var sørgelig små SØ vi snakker om ikke noe å dra på tur for i det hele tatt. Ellers er jeg enig med deg om at øvre deler er ti ganger så koselige som nedre deler + litt til. Du kan få deg en laks eller to i nedre deler men du kan pinadø få deg ei knekt hofte og. Øvre del etter st.hans er mye koseligere. (Ikke vanvittig bra /kan være på rett sted til rett tid, men skal ha flaks) . Ovre deler er langt fra den beste lakseelva jeg vet men ikke langt fra den triveligste elva jeg vet om for smålaksfiske med flue og mark.

mvh

bda

hvor jeg fisker er ett fett for meg egentlig bare jeg tar større fisk en sluk og wobbler-fiskerne...

hehehehe

får jeg 2 laks og C&R er forbudt, så stopper jeg å fiske uansett...har ingen interesse av å ta mer en nødvendig.

jeg kunne tenkt meg to laks for å røke de og spise...(kona som bestmte det)

mer enn det er uatuelt for min del...

tar jeg to laks de første 10 minuttene av de tre døgnene, så er det kosing med Hennesey XO resten av helga for å si det sånn.....hehhehhe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ser at jeg ikke var helt heldig med mitt siste innlegg. Ble litt for negativt. Nedre del av elva. Noen liker denne delen og den kan være god. Men store deler av dette valdet er gaupland. Dessuten synes jeg det er en stresskultur i nedre deler. Folk springer rundt som høner i jakten på fisk og fiskeplasser.

Øvre deler er også bra og mye triveligere. Her skjer det lite før st.hans ( men det går selvfølgelig fisk før dette og). Er man heldig og opplever å være er når elva stiger etter en tørr periode kan man få være med på et fiske som overgår det meste men man skal selvfølgelig ha flaks for å få oppleve dette med forhåndsbestilte døgn. Kluet er vann. Lite vann lite fisk. Blir elva skikkelig lita er det noen sandbanker ved utløpet til stordalsvatnet som laksen nødig passerer. Da står den heller i vatnet.

Heller ikke med lite vann er ting umulig. Fisk om natta, skumringen. Det går an å få seg en fisk på forbausende lav vannstand. Når det starter å mørkne litt ut i sesongen er det alltids noen fisker som går på mørket.

Ellers så er øvre deler koselig å fiske på. Fin natur og fine fiskeplasser.

Når det gjelder C&R forbudet så er dette en elv som kan huse store mengder laks på små strekker med svært lite og varmt vann. Du kan godt få badetemperetur i elva.

Det sier seg selv at under slike forhold er det ikke gustig med masse fisk med skader. Overlevelsesprosenten fra C&R blir lav på grunn av sopp og bakteriell infeksjon og det blir en risiko for utbrudd av alvorligere sykdommer. Noe vi har sett i elver i nordtrøndelag under varme og tørre somre ( både furunkolose og ILA). Jeg er ikke sikker på at C&R forbudet er så dumt i alle fall i øvre deler av elva i juli og August.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.