Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlig fiske etter laks og sjøørret .


Lakseoppsynet
 Share

Recommended Posts

Lakseoppsynet melder seg inn på dette forumet.

Vi er til for å opplyse om fiskeregler for laks og sjøørret i Indre Oslofjord, samt forhindre og påtale ulovlig fiske etter disse artene. I hovedsak er ulovlig fiske etter laks og sjøørret følgende: Garnfiske,dorgefiske med mer en en stang pr. fisker , samt dorgefiske innenfor fredningssonene. Også fangst av fisk under minstemålet,samt vinterstøinger.

Er du usikker på hvor fredningssonene befinner seg, så spør gjerne om det.

Husk også at det er lov for allmenheten å sette garn etter andre arter enn laks og sjøørret. Imidlertid er det nedsenkningspåbud for garnsetting slik at grunneste del av garnet skal stå minst 3 meter under havoverflaten til en hver tid. Gjelder ikke yrkesfiskere som fisker etter andre arter. Innen fredningssonene er alt garnfiske forbudt unntatt for yrkesfiskere. Tips oss gjerne om ulovlig fiske!

Edit: Tråden gjort prioritert da den inneholder mange nyttige tlfnr osv ifm å få bukt med mye av tjuvfisket smom pågår nå på høsten. (Espen Ørud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest F. Mortensen

Bare et ørlite - men vesentlig spørsmål. Hvorfor er det lov med yrkesfiske innenfor fredningsgrenser[:0]

Jeg fisker mest på Vestlandet - i mai foregår ofte fiske midtfjords innenfor fredningssone(ca 1 km fra munning av Etneelva). Dette fisket skjer ofte på natta med lys - synes dette, dersom det er lovlig er en ordning som umulig kan være særlig hensiktsmessig. Dette er tross alt tiden smolten forlater elva(kommer an på tidspunkt på vårflom)- uten å ha fakta innbiller jeg meg at dette fisket er nødt til å belaste Etnevassdraget og laksen der. Jeg er fullt klar over at dette fisket ikke foregår etter anadrom fisk - men bifangstene må jo bli betydelige da dette er rett i hovedstrømmen som kommer fra Etneelva.[ :) !] Vassdraget er tross alt nå Nasjonalt Laksevassdrag og et av svært få hvor det fremdeles er en livskraftig stamme igjen. Hordaland er som alle vet hardt rammet av lus og rømlinger....

Vet at du ikke har noe med forvaltiningen av ressursene der, men kanskje du vet mer enn meg på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg at man bare kan fiske med en stang. Hvor står det skrevet? At det er max to stenger har JEG fått med meg.

Oppfordrer deg til å legge inn et kart her med fredningssoner for for både Asker og Bærum da beskrivelsene for hvor vernesoner går bare er for kjentfolk. Hvis du legger inn et kart kan du, som kjentmann, streke opp hvor vernesonene er. Kjenner til vernesonen for Lysakerelva, og sundet mellom Snarøya og Grimsøya samt vernegrensen mellom Grimsøya og Ostøya - ellers er jeg rimelig blank.

På forhånd takk!

edit: legger til hva som står skrevet om vernesoner i Akershus:

§ 1. Avgrensning av fredningssonene

Mellom elvemunningen, eller grensen mellom sjø og elv der denne er fastsatt, og følgende grenselinjer er det fredningssoner:

Utenfor Askerelva i Asker kommune: Langs bro fra fastland til Børsholmen. Fra Børsholmens østre odde til Bjørkøyas vestre spiss. Derfra til Marschmannsbryggas østligste landfaste punkt (sørøst av Blakstad sykehus).

Utenfor Neselva i Asker kommune: Fra molo ved Holmen fjordhotell til Østre grunnstake ved Landøyflua. Derfra til Tretteoddens vestre spiss (Nesøya).

Utenfor Sandvikselva i Bærum kommune (deler av sonen ligger i Asker kommune): Fra Tretteoddens vestre spiss (Nesøya) til Brønnøyas sørvestre odde (Ved Vendelsundet). Fra Østre Brygge på Brønnøya til bergknaus sørvest på Furustranda (Oustøya). Over Lille Oustøysund fra odde vest for Flatskjær til Grimsøyas sørvestre odde. Fra odde ved Paradisbukta (sørvest for Paradisskjær) til sørvestre odde på Snarøya (Snarøysundet).

Utenfor Lysakerelva i Bærum og Oslo kommuner: Fra odde syd i Svartebukta til Killingens sydligste punkt. Derfra til trigonometrisk punkt (tp 32) på Bygdøy.

Utenfor Akerselva i Oslo kommune: Fra Tjuvholmens søndre spiss til Kavringens nordre odde. Derfra til Hovedøyas vestre odde. Fra Hovedøyas søndre odde til Daggerskjær (ved Bleikøya). Derfra til Sjursøyas sørligste punkt.

Utenfor Gjærsjøelva i Oppegård kommune: Fra Ljanskollens vestligste punkt til Bjørnehues vestligste punkt.

Utenfor Årungselva i Frogn og Ås kommuner: Fra Langodden (Frogn kommune) til vestre odde i Bogenbukt (Ås kommune).

Utenfor Hølenelva i Vestby kommune: Fra Sonstangens sydligste punkt til grensen mellom Son Marina og Sonstranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!-begynner å bli litt sent, men jeg kan gi deg et svar. Tidligere hadde vi totalfredning for garnfiske innenfor fredningssonene i Indre Oslofjord. Dette slo uheldig ut for de få yrkesfiskerne som er igjen i dette området. Derfor ble det en revisjon av reglene. Vi kontrollerer fra tid til annen fangsten fra disse områdrene, og vi har så langt ikke noe å utsette på dette. En liten korreksjon: Fra land er det kun en stang(redskap) pr fiskder. Fra båt(dorging) er det tillatt med to stenger(redskaper) med kun en fangstinnretning(sluk,flue e.l.) pr redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i forumet - dette kan bli meget nyttig. Kunne du opplyse litt om hvor man kan hendvende seg når man er ute på tur og kommer over regler som brytes. Når man er ute såpass mye som mange av forumets brukere, så er det ikke sjelden man kommer over garn som bryter med bestemmelser osv. Om du har f.eks tlfnummer til steder man kan henvende seg for andre fylker også, så hadde det vært topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette krasjer for meg : sitat:garnsetting slik at grunneste del av garnet skal stå minst 3 meter under havoverflaten til en hver tid. Gjelder ikke yrkesfiskere som fisker etter andre arter.

Yrkesfiskere, som antakeligvis står for størstedelen av garna, har altså lov til å sette garn så grunt de vil ?? Og i tillegg innenfor

vernesonen ?? Unnskyld meg, men snakk om tullete beskyttelse av yrkesgruppe. Nei, Gjør reglene like for alle, så blir det MYE lettere

å overholde reglene og rapportere ulovligheter. Dette provoserte meg. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av crom

Dette krasjer for meg : sitat:garnsetting slik at grunneste del av garnet skal stå minst 3 meter under havoverflaten til en hver tid. Gjelder ikke yrkesfiskere som fisker etter andre arter.

Yrkesfiskere, som antakeligvis står for størstedelen av garna, har altså lov til å sette garn så grunt de vil ?? Og i tillegg innenfor

vernesonen ?? Unnskyld meg, men snakk om tullete beskyttelse av yrkesgruppe. Nei, Gjør reglene like for alle, så blir det MYE lettere

å overholde reglene og rapportere ulovligheter. Dette provoserte meg. [ :) ]

Tror du forenkler dette litt. Yrkesfiskerne har også krav å forholde seg til, men ikke de samme som fritidsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at det kun er lov å fiske med en stang i fra land pr. fisker? Har alltid fiska med to når jeg meiter etter sjøørret... Tror de fleste andre som driver med kystmeite gjør det samme! Viss du har paragrafer å vise til så må du gjøre et seriøst fremskritt for spre informasjon om dette. Har du noen internettside der reglene er tilgjengelige?

Hvilke regler gjelder ved fiske med oter fra land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjelder fiske fra land etter laks eller sjøørret er det kun en stang pr fisker med to fangstinnretninger (f.eks sluk m/opphenger)som gjelder.

Fisker du etter andre fiskeslag så gjelder ikke dette. Meiter du etter andre fiskeslag med flere redskaper og får sjøørret, så har du i prinsippet ikke fulgt reglene. Da må du vurdere din egen sportsfiskeetikk. Husk at anadrome fiskeslag er sårbare arter. Husk også 100 meters vernesone fra grense elv/sjø der vassdraget fører anadrome arter.

Telefonnumre til oppsynsmenn for Indre Oslofjord:

90833678,95143460,99211731.Ta gjerne kontakt dersom du kommer over ulovligheter. NB!Kun seriøse henvendelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av flygefisk

Fikk ikke svar vedrørende bruk av oter eller når det gjaldt hvor disse reglene er tilgjengelige for lesning...

Les innlegget rett over ditt en gang til og se etter denne teksten :

"kun en stang pr fisker med to fangstinnretninger (f.eks sluk m/opphenger)som gjelder."

Oter har vel gjerne flere enn to fangstinnretninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Husk at anadrome fiskeslag er sårbare arter. Husk også 100 meters vernesone fra grense elv/sjø der vassdraget fører anadrome arter.

Dette skurrer fremdeles for meg, yrkesfiskere har vel kanskje også "yrkesfiskeretikk", men det gjelper vel ikke laks/SØ etter et døgn igarn. Lite vits å sette ut død fisk spør du meg [ :) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flygfisk (og andre): sjekk siden http://www.fiskeridir.no:81/sider/aktuelt/...sten/side7.html (vet ikke hvordan man lager link, så klipp og lim). Her står de lokale reglene for oterfiske, og alt annet av regelverk som burde være interessant for oss sportsfiskere.

Det jeg lurer litt på når det gjelder oterfiske er: på siden jeg henviste til står det at oterfiske etter sjøørret i Rogaland er tillatt i perioden 1.10 - 28.2. Etter mitt skjønn burde det kanskje være i denne perioden oterfiske IKKE er tillatt, siden SØ'en da ofte går svært nær land, og således blir "lett bytte" for oterfluene. Men man har kanskje definert denne perioden som følge av at mye av fisken i dette tidsrommet er oppe i elvene ifm gyting?? Eller...hvordan er det man har tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttige steder å oppsøke informasjon:

www.fagrad.com. Her er en nettside for laks/sjøørretfiske i Oslofjorden/Skagerak . Ikke helt komplett ennå, men kommer seg.

www.fylkesmannen.no. Her kan man regionalt søke informasjon rundt om i landet.

Når det gjelder bilder av kartutsnitt for fredningssonene i Indre Oslofjord, så har vi jpeg bilder over noen av sonene. Til Laksefisker`n: Jeg sender deg filene på E-post, så kan du legge de ut på dette forumet, da jeg ikke har noe fotoalbum på nettet.

Og mer info: Stangfiske fra land etter laks/sjøørret innenfor fredningssonene er kun tillatt i perioden 1. juni til og med 4. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tiltak at dere er på forumet. Senest idag ble fiskekompisen nødt til ta opp ett ulovlig garn. Det var umerket (fortøyd i land), hadde altfor små masker, og det sto på grunna. Det er enda ett garn, men det fikk han ikke tak i... Det er nok en jobb dere, så jeg ringer imorgen. Det er god grunn til å sjekke garnet, for han som setter det tørr ikke trekke det når det er folk i nærheten (snur båten og kjører utover igjen). Hvis dere ikke tar garnet vet jeg om noen som kan gjøre det for dere, så snart båten er på vannet!

Håper dette oppsynet kan begynne å fungere snart. Har sett så mange ulovlige garn at det er ingeting som overrasker lengre!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

[quote

Les innlegget rett over ditt en gang til og se etter denne teksten :

"kun en stang pr fisker med to fangstinnretninger (f.eks sluk m/opphenger)som gjelder."

Oter har vel gjerne flere enn to fangstinnretninger??

Leste det Trym. Men det er fullt mulig å rigge opp oteren med bare to fluer/wobblere og så gå tur langs stranden. Tenkte det var like greit å stille noen spørsmål siden lakseoppsynet meldte seg på siden for å gi informasjon. Beklager viss jeg overtolka det første innlegget du skrev Lakseoppsynet.sitat:Vi er til for å opplyse om fiskeregler for laks og sjøørret i Indre Oslofjord, samt forhindre og påtale ulovlig fiske etter disse artene

Har prolaps i ryggen, må gå en time tur daglig, kunne derfor tenke meg å dra en oterplate langs land mens jeg går tur. Men har nå forstått ut i fra de linkene som er oppgitt her at det ikke er lovlig med det vi normalt kaller oter. Jeg aksepterer det.

Derfor lurer jeg på hva som defineres som oterfiske? På mange måter er jo de platene de bruker til trolling en synkende oter. Trollingplatene drar redskapen ned, oteren drar redskapen ut. Er det da lov å slepe to fluer langs land ved hjelp av oterfjøla, eller vil jeg bli tatt for ulovlig oterfiske dersom jeg praktiserer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Meiter du etter andre fiskeslag med flere redskaper og får sjøørret, så har du i prinsippet ikke fulgt reglene. Da må du vurdere din egen sportsfiskeetikk

Er det bare jeg som synes dette virker litt rart? Det du sier er at om jeg f.eks meiter etter piggvar på strendene med 3 stenger og får sjøørret så har jeg gjort noe ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lakseoppsynet

Nyttige steder å oppsøke informasjon:

www.fagrad.com. Her er en nettside for laks/sjøørretfiske i Oslofjorden/Skagerak . Ikke helt komplett ennå, men kommer seg.

www.fylkesmannen.no. Her kan man regionalt søke informasjon rundt om i landet.

Når det gjelder bilder av kartutsnitt for fredningssonene i Indre Oslofjord, så har vi jpeg bilder over noen av sonene. Til Laksefisker`n: Jeg sender deg filene på E-post, så kan du legge de ut på dette forumet, da jeg ikke har noe fotoalbum på nettet.

Og mer info: Stangfiske fra land etter laks/sjøørret innenfor fredningssonene er kun tillatt i perioden 1. juni til og med 4. august.

Det er fint om du sender dem så får vi lagt dem ut her på nettet - håper ikke at du har sendt dem ennå fordi adm av mailserveren min har hatt problemer og vil laste opp eposter etter backuper. Si ifra om eller når du har sendt dem slik at jeg kan få verifisere mottaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeri oppsyn Østfold 69247121

laks/sø regler i norge er til å bli flau av

1 stang fra land eller 2 PR båt

gjør som svenskene BAGLIMIT!! og flere stenger

det har vi ikke her til lands

det er ikke antall stenger som "tømmer" havet men antall fisk du tar opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

Fiskeri oppsyn Østfold 69247121

laks/sø regler i norge er til å bli flau av

1 stang fra land eller 2 PR båt

gjør som svenskene BAGLIMIT!! og flere stenger

det har vi ikke her til lands

det er ikke antall stenger som "tømmer" havet men antall fisk du tar opp

Du er en snodig skrue Blydonkern. Du promoterer slaktefestivalen på Steinsfjorden og har ingen problemer med at all fisk blir drept, men når det gjelder laks-sø, da er du fornuften selv og kommer med fornuftig tiltak.....[:0][^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.