Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er dette??


westside
 Share

Recommended Posts

Her kjem svaret frå Torkild Bakken:

Det er der nok fødetentakler som er spredt ut over bunnen for å finne mat. Det kan være ulike dyr som har slike, men jeg holder en knapp på en børstemark, og da en art i familien Terebellidae. De har ofte (mange av artene) store og lange tentakler som brukes nettopp på den måten. Tentaklene spres utover bunnen for å fange matpartikler i vannet eller på overflaten av bunnen. Maten blir fraktet i små furer langs tentaklene til munnen. Dyret er ikke mulig å se, det sitter nedgravd i bunnen.

Hilsen Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysteriet løst :) Rett før David Duchovny fikk en telefon :P

Nei da, dette er "Tentakkel vulgaris."

En hyssig lignende lang tynn ting som liker seg bedre i vannet enn på land.

I vikingertiden ble disse hentet opp å brukt som tanntråd å i enkelte tilfeller også som et humoristisk innslag i lystige lag.

Da ble disse puttet ned i boksa på menn/kvinner som hadde sovnet etter X antal liter mjød, når de da våknet med trusa full av disse slimete "levende Tentakkel Vulgaris" raste de opp i full frustrasjon å skrek : EG HAR FÅTTUR BENDELORMUR, EG HAR FÅTTUR BENDELORMUR, mens de hoppet rundt på gulvet.

Dette var selvfølgelig morsomt på den tiden å vikingene fikk seg en god latter

:lol:

Dere som tror dette er noe annet tar feil.

Mvh

Alltvitende Mr Big Fish :)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha

vekslet mellom børstemark eller slimorm jeg også. Har sett slike tynne slimormer som blir enorm lange. De er vist verdens lengste dyr!

Men kan hende Torkild Bakken har rett, hvem nå enn det er. De Terebellidae jeg har sett har hatt mye tykkere og kortere "tentakler". Men er det en ting jeg har erfart, så er det at polychaet taksonomi er innvikklede greier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.