Gå til innhold
Fiskersiden

Lakkering av pilker


Dan
 Share

Recommended Posts

Jag har støpt noen 200g pilker i bly. Brukte en av dem som søkke når jag fisket fra båt i helgen, men fant ut at jag like gärna kunde slänga på en krok på den. Når da torsken på 3+kg høgg nesten direkt får man ju litt inspirasjon :angry2:

Så, tenkte lage noen fler så jag har. Men nu kommer det store spørsmålet.. Lakkering, eller specifikt, grunning.. Har billig biltema hobbylakk + klarlakk og vanlig spray grunning. Holder dette eller må man ha noen annen type grunning (syre, epoksy etc)? Og i sånne fall, hvor får man tag på dette?

Noen som har praktisk erfarenhet med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet litt pulverlakk.

Fremgangsmåten er å drysse pulveret over pilken når den er varm,så herder du den i stekeovn i 15-20minutter på 180 grader.

Da får du en overflate på pilken som tåler bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet litt pulverlakk.

Fremgangsmåten er å drysse pulveret over pilken når den er varm,så herder du den i stekeovn i 15-20minutter på 180 grader.

Da får du en overflate på pilken som tåler bank.

Hvis dama ser pilker i stekeovn blir det nokk prikken over i :angry2::blush::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet litt pulverlakk.

Fremgangsmåten er å drysse pulveret over pilken når den er varm,så herder du den i stekeovn i 15-20minutter på 180 grader.

Da får du en overflate på pilken som tåler bank.

Har du noen bilder på hur resultatet ditt har blivit? Kjøpt pulvret her i Norge?

Hvis dama ser pilker i stekeovn blir det nokk prikken over i :angry2::blush::lol:

Hehehe.. Ja, får ta det en dag hon jobber kveld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å få klarsignal fra sjefen før du setter i gang.

Det lukter også litt,så ventilatoren bør stå på full guffe.

Jeg har min egen furtebu,så jeg kan styre som jeg vil.

Du kan ta sluken direkte ut av støpeforma,så slipper du forvarming.

Her drysser jeg gul pulverlakk. En liten men veldig finmasket sil.

74237_s.jpg

Inn til herding. 180 grader i 15-20min. Ståltråd som hengere.

74238_s.jpg

Hvor mye tåler pulverkakken?

Her er det ett testobjekt som faller ca 1m rett i betong gulvet.

74239_s.jpg

Ganske mye sterkere enn en vanlig kjøpesluk for å si det sånn.

74240_s.jpg

Pulveret har jeg bestillt fra utlandet pga jeg ønsket å prøve meg frem med forskjellige farger,men problemet med å handle direkte fra bedrift er volumet.

Jeg har besøkt en bedrift i nærheten av der jeg bor.

Fikk med noen vareprøver.

Minste kvanta man får handle er 7kg hvis man ønsker en spesiell farge desverre.

Pulveret er ganske dyrt pr kg,så du bør nok google deg frem til en bedrift i nærheten.

Her har du en plass du kan begynne å titte:

http://www.teknos.fi/?l=no_no

http://www.lakkeringsindustri.no/leverandor/levarandor.htm

Når det gjelder fargemuligheter,så finnes det egentlig ingen begrensninger.

Bare Jotun alene har 800 forskjellige farger til pulverlakk.

Lykke til og husk å bruke hue når det gjelder giftige gasser.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk tryta

Hvorfor lakkere hvis du fikk fisk på ulakkert :)

Tja, hvorfor ikke bare kjøpe en svenskepilk på butikken, sikkert bedre og billigere.

Er morro med noen prosjekter da, og hvis man skall lage noe skall man lage det orntli synes då jag. Annars kan det kvitta :)

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krympeslanger er supersterkt. Jeg mener finishen er mest nøye for fiskeren, torsken bare eter mat liksom.

Øyne kan lages ved at du bruker to slanger med forskjellig farge og klipper høl den ytterste.

Cheap and indestructable :) 29,90 for en pose med assorterte farger og størrelser. Biltema såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dan, dei ser bra ut, men korleis ser dei ut etter å ha dunka i botnen ein heil dag? Uansett, lykke til! :)

Ja, dom holder helt sikkert ikke all verlden.. men det er bare at lage nye hvis jag bestämmer meg for at pulverlakkere i stället :-)

Krympeslanger er supersterkt. Jeg mener finishen er mest nøye for fiskeren, torsken bare eter mat liksom.

Øyne kan lages ved at du bruker to slanger med forskjellig farge og klipper høl den ytterste.

Cheap and indestructable :) 29,90 for en pose med assorterte farger og størrelser. Biltema såklart.

Självklart är finishen mest for meg og ikke for fisken. Dom här färgerne synes väl uansett ikke på 50+ meters dybde. Men synes personlig det er litt morro når ting er "orntli" og slukeskrinet ikke ser ut som en skraphandler har dævva i den.

Bra ide med krympeslanger... må prøves ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet kan jo være å bruke en eller annen form for tape.

Reflekstape, holografisk tape finnes jo på endel pilker og sluker.

Selvlysende/fosforiserende finnes sikkert det også.

Transparent krympeplast og fluor/reflex-tape under! Dagens gode idè :) Blir rikere enn Risto Rappala jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Driver med litt støping og lakkering jeg også. Bruker bare fluolakk fra Biltema,det sitter ikke så godt men spayer over dem en gang iblant.

75539_s.jpg

Bruk hvitt "sikafleks" eller liknende og billigere varianter. Sitter drittbra på bly ( som er meget vanskelig material å behandle) Den hvitte og fleksibelt grunningen gjør også at lakken sitter mye lengre, samt at du får beste grunnlaget til fluor farge deretter. Husk : fluor farge..alltid hvitt 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Jag har støpt noen 200g pilker i bly. Brukte en av dem som søkke når jag fisket fra båt i helgen, men fant ut at jag like gärna kunde slänga på en krok på den. Når da torsken på 3+kg høgg nesten direkt får man ju litt inspirasjon :glare:

Så, tenkte lage noen fler så jag har. Men nu kommer det store spørsmålet.. Lakkering, eller specifikt, grunning.. Har billig biltema hobbylakk + klarlakk og vanlig spray grunning. Holder dette eller må man ha noen annen type grunning (syre, epoksy etc)? Og i sånne fall, hvor får man tag på dette?

Noen som har praktisk erfarenhet med dette?

Har du laget formen til pilkene selv? Og vist ikke, hvor har du kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne Biltemas grunning og lakk i sprayform. Kjøp deretter en billig, klar båtlakk og dypp pilken 2-3 ganger med ett døgns tørketid mellom hvert dypp og du får en robust og slitesterk overflate. Pilken henges opp til tørk i vekselvis topp og bunn etter hver lakering.

Endret av Blege
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ikke sikker på hvor dom kommer fra.. Tillhører sportsfiskerlaget i Arna. Er gamle greier fra vad jag hørt.

Takker så mye for svaret :) Er der noen andre på forumet som vet hvor man kan få tak i støpeformer til pilker? Eller er det en ting man må lage selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bruk hvitt "sikafleks" eller liknende og billigere varianter. Sitter drittbra på bly ( som er meget vanskelig material å behandle) Den hvitte og fleksibelt grunningen gjør også at lakken sitter mye lengre, samt at du får beste grunnlaget til fluor farge deretter. Husk : fluor farge..alltid hvitt 1.

Hei!

Dette var interessant.

Søkte på sikaflex for å finne ut hva det var og fant dette:

http://www.sika.no/sika%C2%AE-blueline_marineprodukter.asp

Hvilket av disse produktene er det som egner seg til grunning på bly?

Eller er det et annet sikaflex-produkt som jeg ikke finner som skla benyttes?

Hilsen en som støper litt men har slitt med å finne lakkeringsløsninger som fungerer.

Hvis det finnes andre forslag til godt fungerende grunninger tas det imot med takk :)

Hilsen nanablag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette var interessant.

Søkte på sikaflex for å finne ut hva det var og fant dette:

http://www.sika.no/sika%C2%AE-blueline_marineprodukter.asp

Hvilket av disse produktene er det som egner seg til grunning på bly?

Eller er det et annet sikaflex-produkt som jeg ikke finner som skla benyttes?

Hilsen en som støper litt men har slitt med å finne lakkeringsløsninger som fungerer.

Hvis det finnes andre forslag til godt fungerende grunninger tas det imot med takk :wacko:

Hilsen nanablag

Alle sliter med grunning av bly og med å få lakken til å sitte. Det er bare å se på alle pilker og sluker etter noen få fisketurer. Jo herdere bly man bruker ( best er med 12 % antimon + 5 % tinn i legeringen) jo bedre.

Du må også lakkere så rask som mulig etter støping og før blyoksid dannes , noe som faksisk skjer veldig fort. Eventuell sandblåsing eller tromling med fin sand i betongblander , med rødsprittvasking derette og før lakkering hjelper.

Best resultat mot flasing av lakk får man med blandt annet Plasti Dip- bruk helst hvitt farge da denne gir best undergrunn til andre sterke farger. Denne type lakk sitter ikke på blyet, men danner en slags gummibeskyttelse som ikke flaser av med mindre at du skjærern. Grei å bruke på sluker også.

Lykke til med selvlagging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.