Gå til innhold
Fiskersiden

Torsk på 22 kg - artikkel i Budstikka


Mr Jig
 Share

Recommended Posts

Leste i gårsdagens Budstikka om to karer som hadde fått en torsk på 22 kg i garnet i Holmenbukta utenfor Asker.

http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyhet...rticleID=187737

En vanvittig stor rugg, selv om bildet ikke gir et godt inntrykk av størrelsen.

Tenk å få noe slikt på slukstanga i indre Oslofjord.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Fisken sto faktisk på mellom 1 og 2 meters dyp!Det må jo ha betydd at de hadde satt garnene sine inne på grunna! Eller sto fiskene 1-2 meter under overflaten?

Uansett kan jo ikke garnfiskerene da hatt den sekningen av garnet som de skal i følge denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=5731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 1. Påbud om nedsenking av garnredskap

Garn med maskevidde større enn 32 millimeter som brukes til fangst av saltvannsfisk, skal i perioden fra og med 1. mars til og med 30. september senkes slik at hele fangstdelen står minst 3 meter under havoverflaten til enhver tid.

Det er lov å sette garnet helt opp i fjæra nå :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det er lov å sette garnet helt opp i fjæra nå:)OK, bare lurte.

Ellers er det jo skikkelig moro at det kan tas så svære torskebeist i Oslofjorden! Selv om sannsynligheten for å treffe på dem er liten, er det jo moro at man i hvert fall har en teoretisk mulighet til å få torsk på 10+ på fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Husk også at det er lov for allmenheten å sette garn etter andre arter enn laks og sjøørret. Imidlertid er det nedsenkningspåbud for garnsetting slik at grunneste del av garnet skal stå minst 3 meter under havoverflaten til en hver tid. Gjelder ikke yrkesfiskere som fisker etter andre arter.

Bare et sitat fra lakseoppsynet [:0] Noen som vil melde svina [ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av crom

sitat:Husk også at det er lov for allmenheten å sette garn etter andre arter enn laks og sjøørret. Imidlertid er det nedsenkningspåbud for garnsetting slik at grunneste del av garnet skal stå minst 3 meter under havoverflaten til en hver tid. Gjelder ikke yrkesfiskere som fisker etter andre arter.

Bare et sitat fra lakseoppsynet [:0] Noen som vil melde svina [ :o ]

Da er det vel på tide at lakseoppsynet lærer seg reglene:)

Fant ingen lokale forskrifter på nett som tilsier at Oslo og Akershus fraviker sentrale forskrifter for nedsenking av garn, men det kan godt finnes noen bortgjemte.

Garnfiske er en lovlig syssel og en kurant måte å skaffe seg fersk fisk på. Å komme med uttalelser om at garnfiskere er svin og burde utryddes er rett og slett barnslig. Er det noe edlere å fiske for å bare ha det gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Garnfiskere burde utryddes

Helt enig! Yrkesfiske er ut!

At yrkesfiske er ut, er vel å ta i, men jeg må innrømme at sinnet mitt kokte litt da jeg så ca 20 fabrikktrålere som lå til kai på rørvik her forleden. I mine øyne gjør de store trålerne BETRAKTELIG mer skade på bestanden enn garn. garn står i ro, mens trålen støvsuger bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

sitat:Opprinnelig postet av crom

sitat:Husk også at det er lov for allmenheten å sette garn etter andre arter enn laks og sjøørret. Imidlertid er det nedsenkningspåbud for garnsetting slik at grunneste del av garnet skal stå minst 3 meter under havoverflaten til en hver tid. Gjelder ikke yrkesfiskere som fisker etter andre arter.

Bare et sitat fra lakseoppsynet [:0] Noen som vil melde svina [ :P ]

Da er det vel på tide at lakseoppsynet lærer seg reglene:)

Fant ingen lokale forskrifter på nett som tilsier at Oslo og Akershus fraviker sentrale forskrifter for nedsenking av garn, men det kan godt finnes noen bortgjemte.

Garnfiske er en lovlig syssel og en kurant måte å skaffe seg fersk fisk på. Å komme med uttalelser om at garnfiskere er svin og burde utryddes er rett og slett barnslig. Er det noe edlere å fiske for å bare ha det gøy?

Var ikke meg som ville utrydde, men det overrasker meg at avisene stadig bringer bilde av fiskere med "fin" fangst, når dette er gjort på ulovlig måte [?] De må gjerne sette garn for meg [ :P ] men da må de følge reglene [:0] Dessuten tror jeg at jeg vet hva de setter garn etter, er en kjensgjerning at det blir satt mye garn etter SØ og annen edelfisk. Detr er det som jeg gremmer meg over [} :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.