Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettsnæringa på friarferd


Oteren
 Share

Recommended Posts

Klipp&lim:

var redd for at naturvernorganisasjonane sverta mykje av arbeidet deira.

Hvorfor det tro?

Kan det være noe så uskyldig som at de slipper ut noen fisk av mærdene hvis oppvekst prosenten er for bra?

Den eneste næringen som burde nektes forsikring mot rømning.

Ser for meg en utrolig enkel løsning på problemet.

Smolten merkes på en eller annen måte. (Staten kan godt bidra økonomisk.)

For hver fjøsfisk som fanges langs kysten med sportsfisker utstyr,så skal fjøs eieren betale en bonus/belønning på 1000kr.

Fanges det mer enn 20 individer uten at det er innmeldt rømning,stenges anlegget umiddelbart og aksjonærene får beslaglagt 50% av sine eiendeler.

Verdien av de beslaglagte eiendelene skal uavkortet gå til rømnings forebyggende tiltak.

Ser for meg at det er eneste løsningen når det gjelder den type næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp&lim:

var redd for at naturvernorganisasjonane sverta mykje av arbeidet deira.

Hvorfor det tro?

Kan det være noe så uskyldig som at de slipper ut noen fisk av mærdene hvis oppvekst prosenten er for bra?

Den eneste næringen som burde nektes forsikring mot rømning.

Ser for meg en utrolig enkel løsning på problemet.

Smolten merkes på en eller annen måte. (Staten kan godt bidra økonomisk.)

For hver fjøsfisk som fanges langs kysten med sportsfisker utstyr,så skal fjøs eieren betale en bonus/belønning på 1000kr.

Fanges det mer enn 20 individer uten at det er innmeldt rømning,stenges anlegget umiddelbart og aksjonærene får beslaglagt 50% av sine eiendeler.

Verdien av de beslaglagte eiendelene skal uavkortet gå til rømnings forebyggende tiltak.

Ser for meg at det er eneste løsningen når det gjelder den type næring.

Mmmmmm

Det hadde vært greier. Jeg skulle begynnt å livnære meg av fiske på rømt oppdrettslaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp&lim:

var redd for at naturvernorganisasjonane sverta mykje av arbeidet deira.

Hvorfor det tro?

Kan det være noe så uskyldig som at de slipper ut noen fisk av mærdene hvis oppvekst prosenten er for bra?

Den eneste næringen som burde nektes forsikring mot rømning.

Ser for meg en utrolig enkel løsning på problemet.

Smolten merkes på en eller annen måte. (Staten kan godt bidra økonomisk.)

For hver fjøsfisk som fanges langs kysten med sportsfisker utstyr,så skal fjøs eieren betale en bonus/belønning på 1000kr.

Fanges det mer enn 20 individer uten at det er innmeldt rømning,stenges anlegget umiddelbart og aksjonærene får beslaglagt 50% av sine eiendeler.

Verdien av de beslaglagte eiendelene skal uavkortet gå til rømnings forebyggende tiltak.

Ser for meg at det er eneste løsningen når det gjelder den type næring.

Eller sagt på en annen måte- ta jobben fra 30 000+ mennekser og fjern Norges 3 viktigste eksportvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale betydningen av fiskeri- og havbruksnæringen i Norge var i 2005 på 44 200 årsverk, den ga et bidrag til BNP på 32,7 milliarder kroner og hadde en produksjonsverdi på 90 milliarder kroner. Det viser en ringvirkningsanalyse SINTEF har utarbeidet for FHL med bakgrunn i data for år 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale betydningen av fiskeri- og havbruksnæringen i Norge var i 2005 på 44 200 årsverk, den ga et bidrag til BNP på 32,7 milliarder kroner og hadde en produksjonsverdi på 90 milliarder kroner. Det viser en ringvirkningsanalyse SINTEF har utarbeidet for FHL med bakgrunn i data for år 2005

Men denne samler vel fisker OG havbruksdelene. Den inkluderer med andre ord en haug av sjarkfiskere og reketrålere osv. I kroner og øre er det ingen tvil om at oppdrettsnæringa er stor. Eksporten er enorm, og det kan vi neppe benekte. Men det er antall årsverk knyttet til oppdrettsnæringa spesifikt jeg er nysgjerrig på.

Vi hører ofte tall, og som oftest kommer de fra organisasjoner som har en anti-oppdrett agenda. Så, det er bare nøkterne tall angående årsverk i næringa jeg er nysgjerrig på. Selvfølgelig er foredlingsleddet med her, men ikke fiskediskene i butikkene :-)

olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sagt på en annen måte- ta jobben fra 30 000+ mennekser og fjern Norges 3 viktigste eksportvare.

Nå må vi ikke glemme miljø aspektene med et slikt ønske de fremmer i linken!

Er det ikke litt rørende å se hvor den norske regjering nører opp om oppdrettsgigantene, med argumenter om at det gir Norge så mye?

Den såkalte distriktsnæringen har ikke økt antall arbeidsplasser i distriktene de siste 8 årene! Det er ca 4000 (ikke 30 000) arbeidsplasser akkurat samme tallet som før, påtross av at produksjonen er mer enn dobblet.

Foreslår at dere tar en titt her: http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/akvaku...-hele-naeringen

Hvor mye gir det egentlig Norge????

Eksportverdien fra havbruk er ca 20 milliarder (17,5 milliarder i 2007), men.....

Størsteparten av videreforedling skjer i utlandet, eierne har flyttet ut av landet, distriktene får ikke flere arbeidsplasser, vi har samtidig blitt en netto importør av fiskeråstoff til for, mens vårt kjære miljø sitter igjen med svarteper med velsignelse fra vår Bærekraft minister. Miljøet på verdens basis er ikke vårt problem, ei heller at vi tar levebrødet fra mang en kystfisker og fullverdig matfisk males opp til for for å produsere et mer verdifullt produkt. Det er dette ministeren mener med å mette verden med norsk oppdrettsfisk!!

Uten å ta en pust i bakken og se på hvor langt det har gått, er planen å ekspandere med en årlig vekst på 10-15 % (the sky is the limit). I såfall syntes jeg en bør være såpass ærlig å si at en driter i vår villfisk, for det er der det nå går! Først ryker sjøørreten, laksen, leppefisken ..............

Det heter seg jo så fint at HP skal drive en forvaltning bassert på forskningsresultat. Gjør hun det?

Det er på høy tid at Mattilsynet legges under Miljøverndepartementet, og ikke to næringsdepartement. Ute i verden ler de av vår organiseringsform, og det er gjerne ikke så rart at Mattilsynet står handlingslammet og ser på at våre ville anadrome laksefisker forsvinner oppover kysten.

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne samler vel fisker OG havbruksdelene. Den inkluderer med andre ord en haug av sjarkfiskere og reketrålere osv. I kroner og øre er det ingen tvil om at oppdrettsnæringa er stor. Eksporten er enorm, og det kan vi neppe benekte. Men det er antall årsverk knyttet til oppdrettsnæringa spesifikt jeg er nysgjerrig på.

olav

. FHL består av følgende bransjeforeninger:

FHL havbruk, tidligere Norske Fiskeoppdretteres Forening - NFF

FHL industri og eksport, tidligere Fiskerinæringens Landsforening - FNL

FHL fiskemel, tidligere Sildemelfabrikkenes Landsforening – SL

FHL fiskefôr, tidligere Fiskefôr Produsentenes Forening - FPF

Som du ser er dette på amnge måter oppdrett alt- man må se på hele bildet. Ikke bare de 5000 som går på merdene men alle- også de som lager utstyret, slakter fisken, lager fiskeforet, frakter for/utstyr/fisk mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. FHL består av følgende bransjeforeninger:

FHL havbruk, tidligere Norske Fiskeoppdretteres Forening - NFF

FHL industri og eksport, tidligere Fiskerinæringens Landsforening - FNL

FHL fiskemel, tidligere Sildemelfabrikkenes Landsforening – SL

FHL fiskefôr, tidligere Fiskefôr Produsentenes Forening - FPF

Som du ser er dette på amnge måter oppdrett alt- man må se på hele bildet. Ikke bare de 5000 som går på merdene men alle- også de som lager utstyret, slakter fisken, lager fiskeforet, frakter for/utstyr/fisk mm.

Jeg er ikke uenig med deg i at vi må se hele bildet, og jeg kverulerer ikke fordi jeg er oppdrettshater. Men, det er noe med måten statistikk settes opp. Som med foret. Man får inntrykk av at 20 % av foret er erstattet med vegetabilske råvarer. Det er 20 % av fettet som er erstattet. Og fette utgjør 20-30 % av totalen. Eller noe sånt. Men, måten det ofte fremstilles, så oppfatter mange at det er totalen vi snakker om.

Jeg har møtt nok mennesker som forteller meg at vi heldigvis har erstattet 30% av fiskeforet med vegetabilske råvarer.

Jeg er ikke oppdrettshater av prinsipp, og det er greit å vite hva de bidrar med, men når man bruker tallene for hele fiskeri og havbruksnæringen, og får det til å høres ut som om det er arbeidplasser i bare havbruksnæringa, så føler jeg at det er villedende.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdrettshater av prinsipp, og det er greit å vite hva de bidrar med, men når man bruker tallene for hele fiskeri og havbruksnæringen, og får det til å høres ut som om det er arbeidplasser i bare havbruksnæringa, så føler jeg at det er villedende.

Olav

Hvem har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. FHL består av følgende bransjeforeninger:

FHL havbruk, tidligere Norske Fiskeoppdretteres Forening - NFF

FHL industri og eksport, tidligere Fiskerinæringens Landsforening - FNL

FHL fiskemel, tidligere Sildemelfabrikkenes Landsforening – SL

FHL fiskefôr, tidligere Fiskefôr Produsentenes Forening - FPF

Som du ser er dette på amnge måter oppdrett alt- man må se på hele bildet. Ikke bare de 5000 som går på merdene men alle- også de som lager utstyret, slakter fisken, lager fiskeforet, frakter for/utstyr/fisk mm.

Det er helt greit, men ta ut fiskeriet da. Og glem ikke det som allerede er skippet ut av landet. Får de det som de vil så blir det enda mer intensivert med seilende slakterier, gjerne flagget ut med utenlands arbeidskraft.

Er vel ikke akkurat riktig å villede almennheten på denne måten? Hvorfor ikke prøve å opplyse folk på den rette måten?

Den som påstår at dette er fortsatt en distriktsnæring og at den følger intensjonen til at den skulle gi flere jobber i distriktet, er fullstendig på ville veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har gjort det?

I dette tilfellet du, og i den grad det ikke var det du mente, eller faktisk sa, var det slik jeg forsto det, eller eventuellt misforsto det. I så fall var det min feil, men det var altså slike jeg forsto det.

Det var defor jeg spurte om hvem de 30 000 arbeidsplassene var som ville forsvinne.

Og du la inn:

"Den totale betydningen av fiskeri- og havbruksnæringen i Norge var i 2005 på 44 200 årsverk, den ga et bidrag til BNP på 32,7 milliarder kroner og hadde en produksjonsverdi på 90 milliarder kroner. Det viser en ringvirkningsanalyse SINTEF har utarbeidet for FHL med bakgrunn i data for år 2005"

Vi har jo for lenge siden slått fast at hvis ikke o-næringa bruker fiskemele og olja vil "alle" andre gjøre det, så det er neppe forfiskforedlerne som vil bli arbeidsledige.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest interesert i den rømnings messige delen.

Her er ett senario:

Du får ei kvote på 1,8millioner laks til anlegget ditt.

Du handler inn 2 millioner lakse yngel.

- beregnet svinn/yngel dødlighet på ca 10%.

2 uker før laksen skal slaktes for transport til kina har du ett problem.

Du har 1,82 millioner laks. 200000 laks mer enn du har konsesjon for.

NO PROBLEMO.

Bare å åpne den ene merden litt.

Poff! Som ved trolldom er problemet borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.