Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling i Rostujavri- Tips og råd./ Store Rostavann


Christoffer75
 Share

Recommended Posts

Til sommeren skal jeg og noen kompiser til Rostujavri i svensk Lappland. Det blir 3 døgn med leid hytte og båt ( 4 HK motor ).

Vannet huser harr, røye og ørret. Harren er det ekstremt mye av så den blir man lei av å få på. Derfor markdragene som går dypere for rødfisken. Har ikke vært der selv, men en kompis av meg var der i fjor fikk mye røye fra 0.5, til 3 kg.

Fisket foregår med store markdrag med 1 meter fortom så treblekrok med mark på.

Noen som har noen tips i forhold til andre ting man kan agne med ? Har hørt noen snakke om pasta som lukter som man kan forme rundt kroken ? Vet noen navn på slikt ?

Noen som har erfaringer fra vannet ?

Alle innspill mottaes med takk !

www.rostujavri.com

Endret av Christoffer75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Råstojaure du syfter på så har jeg ikke noen erfaringer med dette vannet meir enn da jeg fisket i elvane som rinn inn og ut av dette store vannet. Samene som fisket der fisket kunn med garn og fekk røye på opp til 6-8 kg så det er stor fisk i dette vannet.

Ellers trudde jeg Rostavann var et vann nedi Rostadalen, Store Rostavatn. som rinn videre til Målselv.

At trolle på Rostojaure er sikkert gangbart men jeg trur dere har bedre fiske i elvane.

En stor grunn til at røya har blitt så svær er minst to faktorar: at den er en type som blir stor (s.k. normalrøye) og at den i tidleg alder begynner å spise fisk. Dette betyr at skall dere ha mulighet at få stor røye på trolling så må dere bruke fisk som agn eller wobblers som beite.

Jeg selv har fisket mange år i Rosta elv og har litt erfaringer med stor røye. Den var ekstremt svårtrugad og beit en skjelden gang. Resultata var som oftest: avslitne fortommer (i fluefiske).

Rostojare er et særs produktivt vatten. Dette heng samen med at det er grunt. Middelsdypet er kun 4 m slik at sollys når heile vegen ner til bunnen. Dette produserer alger, vekster og allehande småkryp av insekter og plankton slik at småfisken har mye at spise. Et dybdekart er gull vert slik at man kan fiske i dei dypere delene av sjøen. Fisker man om natta så kan man gøre dette på grunnere vann.

Det er også stor ørret i vannet, ligeså harr, opp til 3 kg. Vi har dog "bare" fått harr på 1,7kg. Størst røye vi klart at berge var på 2,5 kg. Allt annet sleit av.

Et oppsett for trolling der kunne sett ut som følger: ein sluk/dodger som blenke (i kobber) og ca 1 m bak dette ein wobblere type Rapala i guld med sort rygg alternativt en agnskalle takklet med smårøye (10 cm).

Det heile må blyes ner slik at dodgeren ikke surfer på overflaten.

Får man ikke tag på smårøye så må andre beitesfisk fra vannet brukes type småaure eller småharr. En enklere variant er at kjøpe og ta med Gulp (löja/Laue) som er meget effektiv for trolling etter laks, aure og røye i vann som f.eks. Vettern og Venern i Sverige (kun Vettern har røye slik at Gulp "löja" har blitt prøvd ut der)

Personleg trur jeg Gulp er det enkleste valget (og sikker det effektivaste) for stor røye (>3 kg). ;)

trur også at det beste fisket ligg mot Norskegrensa men jeg er ikke oppdatert på dette akkurat nå. Men slik var det før i tiden.

Skitt fiske

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget informativt svar ! Vannet jeg skal til er Rostojaure ja...

Hvor får jeg kjøpt slik blenke til å lage en rigg med wobbler bak som du beskiver ?

Hvilken type Gulp er det du mener og hvor kan man få kjøpt slike ?

Send meg gjerne link til dette !

Takk takk

Edit:

Smettet innlegget hit under riktig fora.

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.