Gå til innhold
Fiskersiden

Skreifiske Sørøya


Rana 630
 Share

Recommended Posts

Jeg stikker på skreifiske fra neste uke på Sørøya.

I den forbindelse lurte jeg på om noen har erfaringer fra dette fiske med Stang.

Noen som har tips om pilkevalg/Jiggs/Shads?

Har også lest en del om at man skal fiske i høyere vannlag enn under fiske etter den mer stasjonære kysttorsken, noen som kan bekrefte dette?

Takker for innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvpilk,Sillen og Svenskepilk er jo sikre pilker,pluss noen opphengere med blå og rød gummimakk.

Husk og bytte ut splittringene på pilkene,de som sitter der tåler ikke stort.

Når jeg var der kjøpte jeg shadjigger av Nordic Sea Angling, som holder til på brygga i Sørvær.

De store shadjiggene til Storm skal jo også fungere bra til stortorsk.

Det viktigste er nok å treffe fisken,og det lønner seg å prøve litt oppover i vannlagene.

De store torskene går gjerne høyt i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det viktigste er nok å treffe fisken,og det lønner seg å prøve litt oppover i vannlagene.

De store torskene går gjerne høyt i vannet :)

Erfaringen min, er at når skreien har kommet inn i fjorden på grunnene/gyteplassene, så biter de ikke lengre. Jeg har vært ute et par ganger for å prøve meg på innsiget mot Borgundfjorden, men så langt er det kun kysttorsk under 5kg, lange og hyse som har havnet ombord. Det ryktes imidlertid at den har begynt å komme inn nå, så i morgen er det nye forsøk.

Har ikke prøvd meg med annet enn svenskepilk/rød gummimakk, men i morgen tenkte jeg å egne makrell og akkar på ene stanga, mens svenskepilken og rød gummimakk brukes aktivt på den andre...så får jeg testet om det ene er bedre enn det andre:)

(Nei, jeg er ikke av dem som legger meg til midt i gytestimen for å rykke stortorsk...da ville garn være å foretrekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kjør inn i stimer det er knall :) surr do pappir rundt pilken og send den ned under stimen der står de store 20 kilossene .Ellers ta deg en tur rundt på kaia og se hva fiskera har i båta av utstyr er ikke feil det :angry2:

er det mye hyse inne har de en spesial gummistrikk på butikken der oppe som strekker seg når du drar til og som gjør att du ikke mister hysa kan legge inn bilde av strikken om ønskelig . ellers rød gummi mark til torsk og hvit til hysa svart er fin på seien . Storm sine shad jigger er fine . Eller bare en flapper av sei funker bra . Skal du ha steinbitten sett på no femi rosa er fint .kombinert gule og hvite piker funker bra .

sist jeg var på sørøya mista jeg stor kveita på konge pilken med gull og med modifisert treble som jeg hadde bindt på flash 1time og 3kvarter bortkasta vondt i arma i 2 dager :angry2: . Ellers lånte jeg bort 3 flash fluer på 10.0 kroker selv bindt og han fikk en torsk på 25 og en på 10 og en på 6 på samme draget he he

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

er det mye hyse inne har de en spesial gummistrikk på butikken der oppe som strekker seg når du drar til og som gjør att du ikke mister hysa kan legge inn bilde av strikken om ønskelig .6 på samme draget he he

Den gummistrikk-saken skjønte jeg ikke helt...bilde hadde vært snasent :)

Det har blitt mye fisking i mars/april. Og mye fisk! Men de store torskeruggene, de uteble. Har fått ganske mye på 5-10 kg...men fantasien om 25-kg torsken, den er fortsatt bare fantasi :)

Og ang det jeg skrev om svenskepilk kontra agn: For min del er konklusjonen klar! Ingen av delene fungerer når fisken har kommet inn på grunna for å gyte. Den biter simpelthen ikke.

De som fikk fisk, var i hovedsak de som brukte utstyr til å rykke fisken, dvs enorme treble-kroker, så dem som hadde laget seg PN-tackle av svenskepilk og 4-5 enorme treble-kroker oppover. Dette la de rett i stimen vha ekkoloddet, og pilket til det lyktes.

Jeg la meg et stykke utenfor, hvor torsken beitet på rogn...og der bet det villig på svenskepilken. Spesielt den nye fra Sølvkroken, med mønstret overflate, ser ut til å virke forlokkende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.