Gå til innhold
Fiskersiden

Glomma, Nes 14/6


stein
 Share

Recommended Posts

Hei,

Det klødde i fingrene i går kveld og jeg bare måtte ut. Etter at minstejenta var i seng, og mor og de andre ungene var i huset satte jeg meg i bilen og kjørte opp til Nes kirkeruinene der Vorma møter Glomma. Klokka var 21:00 da jeg kom ned til elva. Vindstille, kveldssol og det begynner å bli en del mygg.

Jeg rigger meg til for bunnmeite. Dagens agn er som så ofte før mark/mais, men forsøker også grillpølse/mais. Begge fungerer.

I kveld slapp jeg unna all morten så det ble litt roligere. Ser at fisk er borte og napper forsiktig, og etter ca 30 minutter har jeg fast fisk. Den kjennes bra ut, men den får ristet seg av kroken 4-5 meter fra land. Det er mye fisk som vaker og spretter omkring. Etter et par napp som resulterer i at agnet forsvinner har jeg fast fisk igjen.

Det er ganske bra størrelse og den fighter bra. Jeg får landet fisken tilslutt. Det er en fin fisk, og det er pers. Stam 775g.

Yes! Etter avkroking og veiing slipper jeg den forsiktig tilbake i elva.

Jeg har flere napp og men jeg sliter litt med å fa fast fisk. Får en liten abbor. ca 23:00 mister jeg agn og søkke, og vurderer å ta kvelden.

Helt ute på odden mellom Vorma og Glomma har jeg observert mye plasking så jeg setter på en liten rød/kobber sluk, og spaserer ned dit. Etter et par kast uten at noe skjer blir jeg stående for å observere hvor plaskingen kommer fra. Så da det plasker igjen er jeg klar og kaster sluken 10-15 meter over og lar den synke til bunnen. Det er grunt der. Når jeg er klar løfter jeg stanga forsiktig og sveiver inn i cruisefart, igjenom området der det plasket rett før uten at noe skjer. Jeg fortsetter videre og så ser jeg at vannet reiser seg bak sluken. Jeg fortsetter den jevne innsveivingen og kjenner det napper, ikke fast fisk ennå. Så jeg øker hastigheten før jeg returnerer til cruisefart igjen. Bølgen følger sluken og der hogger fisken, og den sitter. Jeg kjenner at det ikke er stor fisk. Jeg lander en liten gjedde som jeg trodde skulle være større, men opplevelsen var størst. Jeg veide den ikke, men antar den var ca 500g.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid gøy å perse eller få nye arter.

Var en tur i Glomma i går kveld også. Bunnmeite, det ble 4 mort (vekt på 150-200g), og 2 stam på hhv 465g og 520g.

Hadde laget meg en nappvarsler som fungerte bra, men den løste ikke ut da jeg gjorde tilslag ved et par anledninger, og det gjorde at jeg mistet en bra fisk.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.