Gå til innhold
Fiskersiden

Isbading i Oslo området. 3 igjennom isen.Nesøya.


tryta
 Share

Recommended Posts

Det var visst bare en som gikk gjennom og to som prøvde å redde han.

På generellt basis burde det vært et system hvor man fikk en klekkelig bot dersom man gikk gjennom isen og redningsoperasjon ble iverksatt. Boten blir selvfølgelig ikke iverksatt hvis man har flytedress og ispigger. Uten at jeg vet noe som helst om sikkrehetsutstyr den som gikk igjennom hadde på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generellt basis burde det vært et system hvor man fikk en klekkelig bot dersom man gikk gjennom isen og redningsoperasjon ble iverksatt. Boten blir selvfølgelig ikke iverksatt hvis man har flytedress og ispigger.

Dette er - med respekt og melde (hvis man kan ha det etter å ha lest en slik uttalelse) - noe av det dummeste jeg har lest. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er - med respekt og melde (hvis man kan ha det etter å ha lest en slik uttalelse) - noe av det dummeste jeg har lest. :)

Med respekt å melde, (Personlig velger jeg å beholde respekten for folk og mister den i hvertfall ikke pga to linjer en person har skrevet på et fiskeforum på tha internetz.) synes jeg det er tullete å si at noe er det dummeste man har hørt uten å komme med en eneste tanke eller begrunnelse bak uttalelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde, (Personlig velger jeg å beholde respekten for folk og mister den i hvertfall ikke pga to linjer en person har skrevet på et fiskeforum på tha internetz.) synes jeg det er tullete å si at noe er det dummeste man har hørt uten å komme med en eneste tanke eller begrunnelse bak uttalelsen!

Noen korte begrunnelser.

Hvorfor trekke grensa ved ispigger og flytedress? Hvorfor ikke ha redningsline som krav også?!?!?!

Hvorfor ikke sette lignende krav for andre nødstilfeller. Feks. bøtelegge fjellfolk som blir redda etter å ha gått seg bort forde de ikke hadde med seg GPS, eller mobil, eller riktig farve på klærne.

Har du tenkt på at folk kanskje vil drøye - og i verste fall unngå - og sende ut et nødvendig SOS på grunn av redselen for feil utstyr og dermed en uoverkommelig bot.

Eller man kan innføre lignende regler på veien; Det er tillatt å kjøre med ulovlig og manglende utstyrt biler, men man bøtlegges hvis - og bare hvis - man trenger en form for redningshjelp.

M.m.

Man kan selvfølgelig ikke begynne og gjøre adferd ulovlig, straks vedkommende er i en nødssituasjon og trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen korte begrunnelser.

Hvorfor trekke grensa ved ispigger og flytedress? Hvorfor ikke ha redningsline som krav også?!?!?!

Hvorfor ikke sette lignende krav for andre nødstilfeller. Feks. bøtelegge fjellfolk som blir redda etter å ha gått seg bort forde de ikke hadde med seg GPS, eller mobil, eller riktig farve på klærne.

Eller man kan innføre lignende regler på veien; Det er tillatt å kjøre med ulovlig og manglende utstyrt biler, men man bøtlegges hvis - og bare hvis - man trenger en form for redningshjelp.

M.m.

Man kan selvfølgelig ikke begynne og gjøre adferd ulovlig, straks vedkommende er i en nødssituasjon og trenger hjelp.

Se der ja, da har vi brått en dialog da jo. Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete. Men noen flere tanker må jeg komme med. Slike redningsaksjoner koster samfunnet vannvittig mye penger ofte pga at enkeltperoner har for stor tro på egne ferdigheter og kunnskaper. Og det er selvfølgelig i disse tilfellene jeg mener at en bot bør være på sin plass. Om det gjelder folk som på frivillig basis drar ut på hasardiøse adventures, folk som går ut på meget sannsynlig dårlig is uten egnet sikkerhetsutstyr, folk som legger ut på langtur uten engang å ha sjekket værmeldingen, folk som kjører for fort eller i beruset tilstand i trafikken, folk som kjører båt i beruset tilstand og for fort, folk som får huset brent ned grunnet dårlig brannsikring osv osv. I de siste tilfellene er det jo faktisk store økonomiske straffer hvis noe skjer så hvorfor ikke i de første tilfellene.

Selvfølgelig er det ikke bare hvis noe skjer, akkurat som det er påbudt å bruke belte i trafikken synes jeg godt det kunne vært lovpålagt med ispigger feks, hvorfor ikke vi har det jo i trafikken? Konsekvensene av om man ferdes på is og dør eller konsekvensene av om man dør i trafikken grunnet manglende beltebruk er nøyaktig de samme for en selv og menneskene rundt en. Men det er en vesensforskjell og det er at samfunnets kostnader blir så mye større hvis en redningsaskjon blir iverksatt med helikopter, politi, brannvesen osv osv

Når det gjelder utøvelsen av slike regler så er det en helt annen diskusjon, derfor blir det jo som regel i nødstilfeller man vil få reaksjoner. Men man kan selvfølgelig kontrollere dette også og hadde det blitt innført bøter er jeg sikker på at kontrollvesenet kunne vært selvfinansiert og at man i tillegg kunne hatt en informasjonside om is som var oppdatert kunne folk tilpasse seg lettere.

Husker godt at hun ekspedisjonstøsa Monica et eller annet gikk på en smell i en poltur eller noe som medførte en redningsaksjon med en rimelig drøykostnad, hvorfor skal samfunnet betale dette? Hun ble jo også krevd for pengene selv, men jeg husker ikke helt hvordan det endte.

"Har du tenkt på at folk kanskje vil drøye - og i verste fall unngå - og sende ut et nødvendig SOS på grunn av redselen for feil utstyr og dermed en uoverkommelig bot."

Er ikke det akkurat det samme som skjer i dag hvis man har feks fyllekjørt båt, eller bil og kollidert da. Kjører man en bil i fylla og kolliderer og kompisen blir slått bevisstløs og blør tror jeg ikke man drøyer med å tilkalle lege og politi for å få hjelp asap, akkurat som jeg ikke tror man drøyer å med å tilkalle redningsmannskaper fordi en bekjent eller en totalt ukjent ligger og kaver i isvann og det står om livet, og i hvertfall ikke hvis det er seg selv det gjelder. Hva ville du gjort?

Bare mine 5 cents rundt diskusjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=551068

Åssen i huleste går det ann å være så tett i skallen?

Mildvær,regn,snø dekt is og lite IQ?

les om denne artikkelen i BUDSTIKKA.no Det gikk også rykter om denne mannen skulle gå over isen til hytta si på Brønnøya.Dette har han sikkert gjort tidligere i vinter også!Med hell......

kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første meldignene gikk ut på at tre personer gikk gjennom isen, mend et viste seg å bare dreie seg om en person, de 2 andre Binn ladden & Atomickhaggis fikk dratt Mr Bigfish ut av vannet skriver Budstikka. Sånn som status er nå er det ikke fare for liv. Vi har grei kontroll på situasjonen. sier operasjonsleder Ole Kløvjan i Asker og Bærum politidistrikt til VG Nett.

De dristige isbaderne har ikke badet siden desember, dette var gøy sier Binn Ladden i en kommentar, yea right , lets do that again sier Haggis.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.