Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula anno 1956.


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Gaula består av mye sand og grus fra Gaulfossen og ned. Og det har skjedd endel forandringer gitt, siden jeg var 3 år :lol: Nå skjønner jeg hva folk snakket om da de fisket på ei diger ør ute i elva, der det nå ikke er ør lenger, men midt uti elveleiet. De største forandringene siden da er naturligvis fra Lundamo og nedover, og nede ved Ler (der jeg fisker) og videre nedover må jeg si at det er skjedd mye. Enkelte plasser der elveørene hadde lagt seg til for godt, kom skogen og fikk feste i steinene og grusen. Har selv sett hvor raskt ei elveør kan bli til skog i min fisketid. Det er forandringer hvert eneste år. Men det som jeg spesielt legger merke til er at elva altså var bredere dengang, og flommene fikk styre som de ville, uten å strømme inn på åkrene (på et visst nivå da, men likevel). Nå er elva smalere mange plasser, her og der er det mere dyrket mark ned mot elva. Og da blir det jo mere kritisk ved en storflom. Vannet strømmer inn over jordene, det gjorde det ikke på samme vannivå tidligere, på samme plass :D

Og hvor mye grus og sand det var rundt elva dengang. Før grusuttakene startet. Ufattelig hvilken skade dette har gjort !

For spesielt interesserte, ta en titt på disse bildene og se hva som har skjedd på 49 år !

Ikke noe rart jeg stadig jakter på nye "frimerker" i elva, det skjer noe hvert år :D

http://home.online.no/~mylaks/kart.html

Jeg synes dette var meget interessante bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt ekstremt dette ja:)

Det var endel snodige passasjer laksen måtte gjennom, den var sikkert litt forvirret hvor hovedløpet egentlig fortsatte videre oppover. Ser nede ved der vi "bor" også at det var litt ville tilstander i elva.

Elveløpet var utrolig bredt på veldig stor elv ovenfor der du fisker Master, rene Amazonas Light :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant bilder ja, to aar foer jeg fikk min foerste laks!! Men hvordan fikk Du takk i luftbilder fra 1956?? :)

Sendt PM

BDA: Det er gården til John Fjorden. Han eier en liten bit av valdet, bare nedi ørderskogen på side vest.

Men han er en av grunneierene på B/L (fellesvald).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.