Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskestang egnet for barn


fiskeLine
 Share

Recommended Posts

Kjøpte for litt siden en ul-stang til Ida på snart 7 år. Den er 6 fot lang og er tenkt å bruke til dupp og lett bunnmeite i ferskvann. En liten og lett åpen haspel skal jeg kjøpe til før sesongen starter.

Hun har også en 3 meters toppknyttstang som hun bruker både i fersk og saltvann. Hun har fått mye fisk på den. Noe å anbefale for de minste. Den er lang så det kan være lurt å la stanga hvile i noe.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

Kanskje det lønner seg med en 6 fot stang med to sneller til da...en åpen for de litt større gutta og en lukket for de minste.

Jeg har jo noen andre stenger de kan meite med. Takk for gode tips!

Eirik: Hun er jo så søt atte [ :) ]

De må jo ha en stang hver... Hvis ikke blir det bare bråk...

Har en liten datter på 6 måneder som skal begynne å fiske selv etterhvert, har jeg bestemt... Er det ikke like greit å lære seg åpen haspel med en gang da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten egen erfaring med småbarn, men nærkontakt med flere onkelbarn og proffesjon i fiskeutstyrbransjen ville jeg anbefalt åpen haspel så fort som mulig - kanskje ikke til en 4-åring, men fra 5-6 år (med litt opplæring) fikser (ikke skrivefeil!) de fort åpne haspelsneller.

Gi dem bare mye plass å øve på for kastene går i "hytt og pine" i begynnelsen... men litt instruksjon og øvelse fikser de kastene rimlig fort.. I begynnelsen helst uten krok!

Stengene må bare ikke være for lange - ødelegger en ung blivende sportsfisker å "krangle" med for lange stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste jentungen (Embla) ble 3 år i oktober. Ho begynte å fiske "ordentlig" på sensommeren i fjor. Prøvde med 3 meter toppknytt men den ble for uhåndterlig. 6 fot med åpen haspel funker men fatter`n måtte stå for kastinga.

Ellers er jo isfiske genialt for å få opp interessen:

Isebakketjern_003_Small.jpg

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

Kanskje det lønner seg med en 6 fot stang med to sneller til da...en åpen for de litt større gutta og en lukket for de minste.

Jeg har jo noen andre stenger de kan meite med. Takk for gode tips!

Eirik: Hun er jo så søt atte [ :) ]

De må jo ha en stang hver... Hvis ikke blir det bare bråk...

Har en liten datter på 6 måneder som skal begynne å fiske selv etterhvert, har jeg bestemt... Er det ikke like greit å lære seg åpen haspel med en gang da?

Det blir åpen haspel med en gang ja, og det blir bare en stang foreløpig for jeg komer nok ikke til å ha med alle på en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen haspel fikses greit fra 5/6 år.

Stanglengden bør være lang. Anbefaler ut fra egen erfaring 8-9 fot.

Hvorfor? Et lite barn klarer ikke å spenne opp en fiskestang skikkelig uansett. De bruker den stort sett som en forlenget arm. Da kaster de mye lenger med en arm på 9 fot enn en på 6. Videre er en lang lett stang en god allrounder. Utmerket både til slukfiske og meitefiske. Med 9 fot kan man bruke fiksert dupp og ganske så lang fortom.

Kort sagt. Kjøp akkurat den stanga du ville valgt selv for ferskvannsfiske/lett sjøfiske. 9 fot 3/5 - 15/18 gram.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.