Gå til innhold
Fiskersiden

Råd om ekkolodd


Pluto
 Share

Recommended Posts

Har kikket litt på tidligere tråder om ekkolodd, men utviklingen går jo rakst.

Har benyttet Eagle ekkolodd tidligere + Et eldre ekkolodd (meget kraftig) som står i havfiskebåten til BJFL (Hoggafjell)

Vil ha et Ekkolodd som ser bunn på dybt vann og som samtidig finner fisk på grunnere vann (ned til 100m)

Har også vudrert kombiinstrument.

Hva mener dere som har mer erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si dere har 3 produsenter å velge blandt, Raymarine, Furuno og Lowrance. Raymarine og Furuno og Furuno har sammenlignbar teknologi med avansert digital filtrering. I fra Raymarine er den bare tilgjengelig i kombiinstrumenter, mens Furuno både har rene ekkolodd og kombiinstrumenter. Lowrance har en annen teknologi enn de andre som kalles Broadband Sounder, dette er en teknologi som koder utsendte signaler og bruker enda mer avansert digital filteringsteknologi på mottagersiden, dette gjør at de klarer seg med mye lavere utgangseffekt og kan også bruke enklere og rimeligere svingere.

Til havfiske på dypt vann er svingeren nesten viktigere enn selve loddet. Når det gjelder avanserte svingere er Airmar enerådende, alle produsentene leverer Airmar når vi snakker om 1kW svingere.

Jeg vil anbefale enten B260 eller M260, dette er samme svingerelement beregnet for gjennomgående eller innvendig montasje.

Vanskelig å gi konkrete anbefalinger da jeg ikke kjenner budsjettet deres. Svingerene jeg anbefaler koster ca 10 000. Av rene ekkolodd bør dere kikke på Furuno FCV-585 og FCV-295. Av kombimodeller ta en kikk på den nye Raymarine C120 Wide med DSM-300 ekkoloddmodul og Lowrance HDS-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har god greie på dette. Nå er det ikke vi (BJFL) men jeg privat som vurderer ekkolodd i min båt.

Gjennomgående svinger i bronse tror jeg blir vanskelig (har en planene båt)

Når det gjelder loddet som står i Hoggafjell, har vi hatt litt diskusjoner rundt det.

Jeg mener at det er for gammelt og at et nyere lodd vil finne mer fisk. Det er kraftig og har sikkert en god svinger, men mangler oppløsningen og digital filtrering som nyere lodd har.

Når det gjelder meg selv, hadde jeg først tenkt en hekkmontert svinger. Men ser jo etterhvert at de har endel begrensninger. Både selve svingerne og det at montasjen i seg selv er problematisk.

Den innvendige Airmar 1 Kw svingeren så veldig greit ut, men jeg inbiller meg vel at den kan bli noe for dyr. Har du noe erfaring med de "flush monterte" svingerene som B164 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig P66 hekksvinger blir for lite følsom for deg, Airmar kommer i løpet av våren sommeren ut med to nye hekkmonterte svingere TM258 og TM260, men de blir noen store beist som jeg aldri vill ha gått for.

B164 eller B264 Split Pair vil være de beste alternativene for deg, M260 som monteres innvendig er også en mulighet. B264 Split Pair er en elementene fra B260 hvor 50 og 200kHz elemnetene er splittet og puttet inn i hvert sitt B164 hus. Jeg driver stort sett med trolling derfor ønsker jeg en bredere stålevinkel og ikke trenger jeg 1kW så jeg har en B60, dette er en svinger som er bygd på samme måte som B164, bare mindre. Skulle jeg kjøpt meg 1kW svinger, hadde det blitt enten B164 eller B264 Split Pair.

Fikk ikke med meg at det var du og ikke klubben som skulle ha nytt lodd så jeg nok anta FCV-295 faller ut av listen pga pris. Furuno FCV-585 vil nok være det beste valget, jeg har en FCV-620 som er tilsvarende men med mindre skjerm og 600W utgangseffekt. Du finner ikke noe lodd som er mer brukervennlig enn disse to, og de er også helt suverene til å skille fisk som står tett i fra hverandre. Til vanlig bruk er det ikke nødvendig å gjøre noen manuelle justering, automatisk modus fungerer mye bedre enn på konvensjonelle lodd. Jeg foretrekker seperat ekkolodd og plotter, men hvis du vil ha en kombi er Lowrance HDS-8 og 10 sannsynligvis mest interessant når en tar hensyn til prisen. Jeg liker veldig godt plotterene til Raymarine, har en E80, så det er ingen tvil om at C120 Wide + DSM-300 vil fungere suverent, men det er en forholdsvis dyr løsning. Digitalloddløssningen til Raymarine er helt tilsvarende som Furuno sin, eneste forskjellen er at den ikke er tilgjengelig som 1kW frittstående lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi diskuterer som sagt internt hva vi skal gjøre med loddet i Hoggafjell også. Det er et FUSO Fec-1020 som har noen år på nakken. Det er som sagt kraftig og skyter fint bunn på 6-700 meter, jeg er litt usikker på hvor stor forskjellen er på et meget godt (og dyrt) gammelt lodd er sammenlignet med et nyere f.eks HDS lodd fra Lowrance.

For min del høres det ut som B164 er passende. Veldig greit å få råd fra folk som kan det. Ellers hadde jeg nok endt opp en en "mikke mus" hekksvinger og irritert meg grønn.

Nå det gjelder selve instrumentet må jeg si at den nye HDS serien fra Lowrance ser fristenede ut.

Har også kikket på kombi instrument fra Garmin (525) Har dere noen formening hvordan loddet i disse er sammenlignet med Raymarine og Lowrance?

Takk for god råd så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin loddene i 500 serien er ikke noe å satse på. Forrige generasjons Lowrance (X-515, LMS-525 og LCX) er betraktelig bedre en Garmin (bortsett i fra GDS 22 Blackbox) og HDS er mye bedre enn de gamle Lowrance igjen.

Airmar kommer som jeg skrev over med TM258 og TM260 i nær framtid så det er ingen grunn til å mekke seg hekksvinger selv. Det finnes dessuten en brakett som gjør at M260 kan hekkmonteres.

Airmar TM260

En stor hekkmontert svinger vil virke mye dårligere enn en gjennomgående i planingsfart, en hjemmemekket B260 løsning vil være enda værre. Ved dorgehastighet eller lavere er det ingen forskjell på hekkmontert og gjennomgående.

Forstår ikke hvorfor så mange er bekymret for å ta hull i skroget til gjennomgående svinger, tiltedelementsvingerene er konstruert som en vanlig skroggjennomføring i bronse. Kjent og sikker teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDS er helt sikkert veldig bra, men det er nok begrenset med erfaring med disse enda. De første instrumentene kom inn til norsk importør for et par uker siden.

Ekkoloddelen i HDS er samme som i blackboxmodulen Broadband Sounder-1, denne kom på markedet i fjor og er meget bra. Kartplotteren i HDS er også svært avansert, bruker Navionics Platinum og har innebygd en ny Navionicsteknologi som kalles Turboview, denne gir trinnløs zoom og bedre kartpresentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airmar kommer som jeg skrev over med TM258 og TM260 i nær framtid så det er ingen grunn til å mekke seg hekksvinger selv. Det finnes dessuten en brakett som gjør at M260 kan hekkmonteres.

Noe peil på når denne kommer i salg, og hva den vil koste ?

Forstår ikke hvorfor så mange er bekymret for å ta hull i skroget til gjennomgående svinger, tiltedelementsvingerene er konstruert som en vanlig skroggjennomføring i bronse. Kjent og sikker teknologi.

Hva gjør jeg om vinkelen på en slik svinger ikke helt stemmer med vinkelen på skroget, har man noen som helst mulighet til å korrigere for dette ?

Vil en slik løsning fungere på en helplanende skjærgårdsjeep i f.eks 30 knop ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TM258 er tilgjengelig (er listet på flere US webshops) og har hørst at TM260 kommer i mai. Prisen på TM258 er på nivå med en B260, altså ca 10 000kr. Er temmelig sikker på at i starten er disse to svingerene bare være tilgjengelig for Furuno og Raymarine, de andre kommer etter hvert.

Tilted element leveres i to utgaver, 12 graders vinkel for 8 til 15 graders skrogvinkel og 20 grader for 16 til og med 24 graders skrogvinkel. Hvis du er innenfor disse vinklene er det ikke nødvendig med noen korreksjon, ikke er det mulig heller. Fungerer helt utmerket for en planende skjærgårdsjeep i 30knop, vil sannsynligvis kunne lokalisere fisk på denne hastigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg bruker et Eagle type 'Mikke Mus' med hekkmontert swinger, og det er egentlig ikke brukende til noe annet enn å ha oversikt mht bunn ned til 120m når man ligger i ro/driver. Om det er fisk som vises er man egentlig aldri helt sikker på. Ved fiske på gytende skrei, hvor jeg sammenlignet utslaget på mitt lodd med nabobåtens Furuno av type 'eksklusivt', var det rett og slett utrolig at loddet mitt ikke så noe annet enn noen få fisk. På Furunoen så vi 'et gulv' av fisk :)

Men til saken:

Jeg fisker stort sett på dyp ned til 150 m, men det hadde vært kjekt å kunne fiske mye dypere.

Det å kunne avsøke områder i fart betyr likevel mest.

Bruker en 16-fot Mørebas (planer) i inntil 25 knop.

Jeg skal kjøpe HDS7 eller HDS8. Lommeboken sier stopp lenge før jeg kommer til HDS10.

Prisen i norge er latterlig høy i forhold til USA.

Norge: 25.375,- er veiledende pris for HDS8.

Boatersland: 9990,- med dagens USD-kurs for HDS8.

Men er det noen forskjell på dem? Funksjoner i forhold til kartplotter og systemforskjeller mellom USA og Europa?

Hva med toll og innførselsmoms?

Noe spesielt man bør ta hensyn til ved handel fra USA?

Og så til swinger:

B164 ser jo ut til å være supert, og fås til kr 5.500 'over there'

Men hvis jeg (dvs kona) skulle ha lyst til å redusere pengebruken...finnes det noe bra alternativ?

Burde jeg heller kjøpe HDS7 og gå for B164, fremfor å kjøpe billigere swinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel ikke noe i veien for å bruke bla, b260 som hekkmontert.

bare få laga en brakket i syrefast så går det fint. de fleste svenske team som er med i Langesund fiskefestival har dette. og det fungerer fint.

Og en kjekk ung herremann fra Langesund har det :)

Dette fungere som bare det! En annen mulighet er å støpe giveren ned i ett PVC rør som blir fylt av matolje eller fryseveske.

Loddet i båten på Hoggafjell er gammelt, men veldig bra. Tar stor plass men fungere så det holder. Tegner bunnen krystallklart på mudderbunn på 600m, og uten nevneverdige forstyrrelser. Dere vil ikke oppnå noe annet enn enklere skille enkeltfisker og størrelse på dem kanskje ved å bytte lodd.

Ett annet godt tips til kombiplotter med brukende lodd er Garmin sin 525S. Her er det også 1000W. Men kartdelene dems med fikekart, hvor ingen av de andre forbrukerplotterne kan sammenligne seg når det kommer til detaljer. Dybdekurver for hver 2m, og får med seg masse som ikke er med på de andre i det hele tatt.

Brukbar pris, og holder i massevis til vanlige folk. Ingen problemer med hekksvinger i plast å treffe bunn på 300m heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en kjekk ung herremann fra Langesund har det :blush:

Dette fungere som bare det! En annen mulighet er å støpe giveren ned i ett PVC rør som blir fylt av matolje eller fryseveske.

Du har ikke noen mulighet til å ta et bilde av innstallasjonen din, eller kanskje du har det allerede ?

Hvor fort kan du kjøre og fortsatt få et bra "bile" av bunnen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått min HDS-5, ser meget bra ut. Desverre kom den et par dager for sent til å bli med på påsketuren til Vänern så jeg har ikke fått prøvd det på vannet enda.

Kartoppdateringen som gjør at HDS kan bruke Navionicskart er forsinket, skulle ha vært sluppet i midten av april, kommer sannsylnligvis ikke før i slutten av mai. Alle som kjøper instrument i Norge før Navionicsoppdateringen kommer får med et gratis Nautipathkart (verdi 950kr), kartet ser greit ut til navigasjon, men det er lite navn på det.

HDS solgt i USA har bakgrunnskart over USA innebygd, HDS kjøpt i Europa har bakgrunnskart for resten av verden innebygd. Bakgrunnskart som er innbygd har bra detaljering slik at det sammen med et papirkart hvor en får navigasjonsinformasjon i fra vil være en grei løsning i områder en ferdes sjelden, men siden hele Norge nå kommer på en Navionicsbrikke (49XG) har det liten praktisk betydning. Bortsett i fra at instrumenter kjøpt i USA mangler skandinaviske språd (HDS har også norsk) og bakgrunnskart skal enhetene være like. Et alternativ er å handle i fra England, da får en "norks" modell og prisen er bra med dagens pundkurs. En annen fordel med å handle fra England er at det er mulig å få utført garantireperasjoner, det er tilnærmet umulig på Lowrance kjøpt i USA.

Hvis du har litt begrenset budsjett vil jeg anbefale at du bruker pengene til å gå for en HDS-8 og prøver en rimelig svinger i starten. Den større skjermen, bedre oppløsning og ikke minst funksjonsknappene under skjernmen er verdt prisforsjellen. Topp Fritid har solgt HDS-8 for under 17 tusen i vinter, de har fortsatt igen et par stukker for 18 300kr. Skal ikke se bort i fra at HDS med en 50/200kHz Lowrance hekkmontert svinger vil gjøre jobben siden mottagerkretsen i HDS er mye mer følsom enn noe annet ekkolodd, en Airmar P66 eller B60 vil være enda bedre. Skal vi tro dataene fra Lowrance bør følsomheten til en HDS med P66 være sammenlignbar med en Furuno eller Raymarine med B164, en del bedre på 200kHz og litt dårligere på 50kHz. Men dette er vanskelig være sikker på uten å ha prøvd det, i løpet av Mai vil jeg vite mye mer siden jeg da vil ha muligheten til å teste Furuno FCV-620 med B60 mot HDS-5 med P66 på samme båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort i fra at HDS med en 50/200kHz Lowrance hekkmontert svinger vil gjøre jobben siden mottagerkretsen i HDS er mye mer følsom enn noe annet ekkolodd, en Airmar P66 eller B60 vil være enda bedre. Skal vi tro dataene fra Lowrance bør følsomheten til en HDS med P66 være sammenlignbar med en Furuno eller Raymarine med B164, en del bedre på 200kHz og litt dårligere på 50kHz.

Takk for svaret. :)

Noen anbefalinger til steder å handle i UK?

Handler jeg der, så er det vel også slik at de kan trekke fra VAT, og at jeg istedet betaler norsk innførselsmoms?

Noen som vet noe om tollsatser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance fører i fra og med i år et bra utvalg av Airmarsvingere, tidligere var det bare B744V og B260 som var tilgjengelig fra Lowrance, men under Lowrance navn. I dag skal i tillegg P319, P19, P79, B45 (tror dette er B744V med nytt navn) B60, B164, B258 og M260 være tilgjengelig. P66 er også avbildet, men det står ingen pris. Se prislista for detaljer.

Alle Lowranceforhandlere skal kunne skaffe disse svingerene.

Lowrance prisliste

Det er 17,5% VAT i UK, så de vil trekke fra 15% på prisene når de sender til Norge, det er ikke toll på marinelektronikk.

Vet at mange har handlet fra denne butikken:

http://www.yachtbits.com/

Jeg har handlet en 60A 4-trinnslader fra dette firmaet, alt gikk greit:

JGTech

Jeg hadde sannsynligvis kjøpt plotter/lodd i fra dette firmaet:

Marine Electronic Services

Vil nok komme på 30-50 GBP i frakt vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance fører i fra og med i år et bra utvalg av Airmarsvingere, tidligere var det bare B744V og B260 som var tilgjengelig fra Lowrance, men under Lowrance navn. I dag skal i tillegg P319, P19, P79, B45 (tror dette er B744V med nytt navn) B60, B164, B258 og M260 være tilgjengelig.

For eksempel M260; Er dette en svinger som monteres kun på innsiden av skroget? Ingen gjennomføring i det hele tatt?

Hvis den ikke har noen skroggjennomføring, så må jo det være en fordel mht turbulens?

Noen erfaringer?

Hvis denne funker bra, så blir det HDS-8 og Airmar M260...så får jeg heller tåle at dama foreslår å handle fisk i delikatesseavdelingen på Ica Maxi for samme beløpet som et alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vurdert m260, men grunnet dobbelskrog og usikkerhet med tanke på luft osv i støpen gjør nok at jeg må velge noe annet.

Ellers er det som du sier en svinger som står innvendig og "skyter" signalene gjennom skroget, perfekt for dem som er skeptiske til å lage hull i skroget.

Monteringsanvisning for M260

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.