Gå til innhold
Fiskersiden

Montana


Doffen
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk et tips om å bruke montana nymfer til laksefiske, skulle binde dem på en enkel 3/0 krok.

Men når jeg spurte en fiske kompis, så fiska han aldri med større flue kroker enn 12 uansett.

De andre fluene jeg bruker til lakse fiske er 10 og 12.

Er det noen i forumet som har noen erfaringer med Montana til laks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Montane er en flott allround flue, og drefor er det en fin flue å ha i boksen til mangt ett fiske!

For det første så syntes jeg at om du fisker kun med så små kroker som du beskriver skal jeg garantere deg at du går glipp av mye fisk(laks). Krok 10-12 bruker jeg på smålaks noen få steder, og ved vansklige forhold som lavt vann og varmt vann. Men selv da bruker jeg om mulig krok 6-8 med heller mindre dressing og lettere laget. De størrelsene er mer ørret fluer enn lakse fluer til normale forhold. Men ingen regel uten unntak. Selv smålaks har ingen motforestillinger på eks en tubeflue på 5 cm i normale forhold. Jeg har også fått smålaks på litt over en kilo på en 10 cm lang sunray

Jeg syntes du skal absolutt lage noen montanar i større størrelse, og gjerne(vel så bra) noen andre nymfer også. (Eks i march brown farger med kulehode)men de skal ikke være for kraftige. Nymfer er fluer som fungerer når det litt vanskelige forhold, og de kan gjerne fiskes litt annerledes enn en vanlig lakseflue, eks mer oppstrøms slik at de får synke litt, og så sette fart på de siste delen av svingen mot der du tror fisken står. Kan fiskes med synkeline på lavvann, eller fortyngede nymfer og bruke napp indikator. Motana er forøvrig en meget god sjøørret flue i tillegg. Og som jeg i hvertfall har en del av i mine bokser. Den fungere flott i skogsvann til ørret. Så det er en skikkelig allround flue. OG den må ikke lages kun i sort/gul. Prøv eks. Oliven/gul, brun/rød. etc. Det er en regel som jeg føler at mange ørret fiskere ikke tenker over i starten, og det er at fiskemessig så er ørret og laks en del forskjellig. Dvs legg i gjen litt ørret tanker hjemme, og tenke laks når en skal på laksefiske. Du skal trigge en laks til å ta, men en ørret skal du gjerne servere noe den spiser til mat. Og det allerviktigste; du må tro på det du gjør og den flua du setter på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, til alle på forumet! Dette er mitt første innlegg her på FS.

Jeg har hørt om storlaks som har blitt landet på krokstørrelse 12, så det er nok fullt mulig.

Men hvorfor gamble med slike ting? Like stor, kanskje større sjangs for at laksen trigges til å hugge

på en litt større flue. Så jeg bruker ikke mindre kroker enn størrelse 6. ;)

Dette fungerer greit for meg, sikkert noen her på FS som har andre erfaringer/meninger om dette. :huh:

Jeg har ikke prøvd Montana til laksefiske, men hvorfor ikke? Det viktigste er å tro på det du gjør!

NB! Sjekk det lokale reglementet angående krokstørrelser før du begynner fluefiske etter laks med en 3/0 krok! Vet ikke om det er noe problem, men greit å sjekke.

Hilsen Svennis ;)

Endret av Svennis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.