Gå til innhold
Fiskersiden

Gipset fot, ødelagt sesongstart


Michael Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Forrige mandag skulle jeg prøve meg på fotball sammen med noen kompiser, det skulle jeg IKKE ha gjort, akkilessen røyk med ett smell, og turen gikk med( etter at jeg prøvde å kjøre hjem selv, og fant ut at det var vanskelig å kløtsje uten akkilles) hjelp først til legevakt og deretter til sykehus, hvor jeg ble opperert og gipsa, med beskjed om at det ble minst 3 måneder i gips... 3 måneder, er det mulig, jeg hadde jo akkurat avtalt fisketur til Borten/Losen me en kompis, og guiding av selveste sølvreven i midten av juni :D

Det store spørsmålet blir jo, er det noen andre som har revet av akkillesen, og som har kommet seg raskere? kanskje etter 2 måneder, eller kortere???

Det kjipe er at det kan høres ut som om det ofte tar enda lengre tid før foten kan belastes, det betyr enda lengre tid før det kan fiskes skikkelig.

Jeg må vel gjerne belage meg på å vente til august før jeg kan starte skikkelig, og da er det ikke lenge igjen :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det som en glimrende mulighet til å bli lat meitefisker! Da kan du sitte på rævva i en stol hele tida.

Har ikke røket akillesen, men har røket noen fibre i hælen og dratt av en leggmuskel (fisket i Drammenselva under voldsomme smerter dagen etter, det var ikke lurt). Leggmuskelen tok noen uker, men med hælen tok det etpar mnd før den var noenlunde fin igjen. Mulig laserbehandling kan hjelpe for raskere helingsprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige mandag skulle jeg prøve meg på fotball sammen med noen kompiser, det skulle jeg IKKE ha gjort, akkilessen røyk med ett smell, og turen gikk med( etter at jeg prøvde å kjøre hjem selv, og fant ut at det var vanskelig å kløtsje uten akkilles) hjelp først til legevakt og deretter til sykehus, hvor jeg ble opperert og gipsa, med beskjed om at det ble minst 3 måneder i gips... 3 måneder, er det mulig, jeg hadde jo akkurat avtalt fisketur til Borten/Losen me en kompis, og guiding av selveste sølvreven i midten av juni :lol:

Det store spørsmålet blir jo, er det noen andre som har revet av akkillesen, og som har kommet seg raskere? kanskje etter 2 måneder, eller kortere???

Det kjipe er at det kan høres ut som om det ofte tar enda lengre tid før foten kan belastes, det betyr enda lengre tid før det kan fiskes skikkelig.

Jeg må vel gjerne belage meg på å vente til august før jeg kan starte skikkelig, og da er det ikke lenge igjen :(

Du må sjekke med sykehuset ditt ang. de 3 månedene med gips du har fått forespeilet! dette er jo steinalderbehandling!

Jeg rev av akillesen 4 november i fjor; hele skiten tvert av i et sabla haglsmell.

Etter operasjon fikk jeg tre uker med gips såvidt jeg husker, før jeg fjernet skiten og gikk over til skinne.

Dette fungerer på samme måte som gips, men utrolig mye mer behagelig, da du kan ta den av deg når du sover eller sitter i sofaen.

I starten er skinna stilt inn slik at du ikke kan gå uten krykker, men etterhvert justeres foten din slik at du klarer å gå uten støtte.

Allerede etter en knapp måned kunne jeg kjøren bil med skinna på foten!

Før jul i fjor kastet jeg også skinna, og vaklet meg avårde med fiskebollemusklutauren i leggmuskelen. Bare på disse få ukene var muskulaturen blitt helt slapp, så da kan du tenke deg hvordan den blir på 3 måneder!

Når det gjelder fiskinga, så var jeg på isen under 2 måneder etter uhellet!

Idag er foten omtrent som før, litt stivere om morran bare (men jeg tør ikke hive meg på innendørsfotballen igjen før til høsten).

Praksisen med å gipse over lang tid slik som du ble fortalt trodde jeg var helt slutt...Det ble praktisert før fordi man trodde det minsket sannsynligheten for å rive akillesen av igjen. Jeg leste en studie fra St. Olav på dette, gjort på pasienter de siste 10 årene, og andelen reruptur av akillesen var ikke forskjellig med de to metodene. Opptrening og det å komme tilbake i normal gjenge igjen går selvfølgelig uhyre raskere jo mindre tid foten er immobilisert i gips.

Lykke til! Det går bra serru!

Edit: Det er jo kjeeeeeeeeeeempelenge til midten av juni, så det skal ikke være noe problem å rekke det. Pass bare på at du ikke blir for ivrig for fort. Og pass på i trappa.....en kakk i trappetrinnet bakpå foten når sena er som svakest kan være nok.

Husk, du skal kun være istand til å gå og stå, thats it, og det skal være mulig på under 2 mnd....jeg brukte ca 1,5 mnd fra avrivningen til jeg gikk (haltet litt dog..) for egen maskin. Gåing i rullesteinene i Gaula er dessuten god trening!

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positivt svar :lol: har fått beskjed om å møte til bytte av gips om 3 uker, men fikk bare beskjed om at den neste gipsen ikke skulle være så tjukk :lol: da skal jeg mase om skinne til den er på plass!

Bare det å kunne kjøre bil gjør jo livet endel lettere!

Ser med gru på 3 måneder med gips, holder på å tippe allerede etter noen dager ,så skinne hadde vært flotte greier :(

Jeg hadde ett håp om at noen her inne hadde vært gjennom det samme, og hadde noen gode råd, og som vanlig slo FS til!

Edit: Rullesteinene i Gaula er jo kjempetrening, burde vært dekka av staten!!!

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studie fra St. Olav

Les denne, og snakk med legene som er ansvarlig for behandlingen din.

Spør hvorfor de ikke praktiserer skinnebehandling istedetfor gips når studier viser at det ikke er forskjell på andelen som river sena av igjen. Nevn gjerne i en bisetning at du synes det er merkelig at sykehuset ditt ikke bruker denne behandlingen når St. Olav, sykehuset med kanskje den beste kompetansen i Norge, bruker denne behandlingen til sine pasienter....

Det er lov å spørre og være kritisk, særlig når utfallet er avgørende for om du får stå med en storlaks i enden av snøret eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, for en skjebne ;) Gå glipp av laksestarten, marerittet !

Husker et år der det smalt skikkelig i kneet, etter at jeg tørket vekk vatn på gulvflisa inne på badet.

Men klarte man å holde seg vekk fra elva, NOT ! Det ble noen smertefulle dager oppi Gaula og aldri har det vært såååå langt frem til elvekanten. (Det verste var faktisk å kjøre bil). Jeg hinket på 1 fot og kjørte storlaks, galskapen lenge leve :D Men det gikk seg faktisk til det også, uten legebesøk eller operation.

Det er faktisk ofte som du sier Rigor, å gå på rullesteiner oppi elva er faktisk god medisin, spesielt til ryggen.

Kjenner ryggen blir dårligere utover våren etter en altfor slapp vinter, men når fisket starter verker det de første dagene, men etter 2- 3 uker med klatring i elveura og trasking på elveører blir man som en ungfole igjen :D Og sterkere i føttene.

Men jeg ville nok ikke anbefalt klatring i bratte forstøtningsmurer med digre skarpe steiner når man har avrevet leggmuskel :huh: Da skal man helst være fjellgeit ;)

Edit: Oppi elva ska æ om æ må sett i rullestol !

-"Er det noe bevegelig fiske her da" ? :D:D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.