Gå til innhold
Fiskersiden

Månefase og godt bitt på isen?


Røyekongen
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaringer meninger med månefasenes påvirkning på fisket på isen? Tenkte da særlig på ispilke etter røye? (men påvirkninger er kanskje lik uavhengig av art?)

Er litt skeptisk til dette, men også litt nysjerrig,svært mange andre viktige faktorer spiller jo også inn. kanskje er påvirkninen større om vinteren(da isen skjermer vannet/fisken for så stor påvirkning av f.eks vær og vind)

Selv har jeg. f.eks hatt tre påsker på rappen med middels fiske etter fjellrøye. Det har da vært fullmåne første dag av turen og vi har så fisket i fire fem dager uten det helt store bettet.

De som har vært på samme sted før oss, har alle tre årene hatt svært godt bett, og har da altså fisket i fire fem dager før månen er helt full! Tilfeldighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg er meget skeptisk til slike spådommer på bakgrunn av vær og vind.

Her oppe i nord er det godt kjent at røya skal være særdeles aktiv i tiden rundt fullmåne. I skrivende stund skulle jeg egentlig ligge langt inne på vidda og bekreftet dette utsagnet, men været kom og formelig blåste bort hele turen[} :P ] Røyepurkene får vente noen uker til:)

Forøvrig sies det jo også at selv isfiske med nordavind som det er her nå er bortkastet. Jeg vet nå ikke helt jeg.....

Som sagt- jeg tror ikke all verden på slike værtegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra http://www.glommaguiden.com:

"NÅR BITER FISKEN?

Nedenfor er det nevnt en del elementer som i følge solunar-teorien forteller deg når du bør fiske. Jo flere kombinasjoner av disse elementene – jo bedre fiske.

Etter fullmåne er det en god bett-periode som varer 2 til 3 dager etter fullmåne. Så synker intensiteten på bett-perioden til et minimum. Det dårlige bettet varer ca den siste tredjeparten av månefasen. Den beste tida er før månen har kommet opp på himmelen.

Etter nymåne er det en enda bedre bett-periode som varer fra tre til fem dager. Så synker intensiteten på bett-perioden til et minimum. Det dårlige bettet varer ca den siste tredjeparten av månefasen.

Det er to markerte bett-tider i løpet av døgnet som bestemmes av sola: Soloppgang og solnedgang. Hvis sola går opp eller ned i løpet av 30 minutter til en time ved full/nymåne-perioder blir forholdene enda bedre.

Hvis månen går opp eller ned i tillegg til alt det som er nevnt ovafor, kan du forvente deg å oppleve sesongens beste fiske. Alt dette må samkjøres med "vær og føreforhold".

Det er en dårlig bett-periode like før ny/fullmåne."

Teorien stemmer ganske bra med min erfaring med røyefiske her på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.