Gå til innhold
Fiskersiden

Fluestang


herman
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av herman

Hei har tengt å kjøpe meg flusetang. Er ganske nybegynner. Er det noen som har erfaring med Albright??Har hørt at det er bra prisgunstige stenger?

Herman

hade kjøpt meg ei Vision 3zone eller en Vision Intrro i klasse #7. flotte nybegynner stenger, til en ikke alt for galen pris!

Intro stanga koster ca 1800 kroner med snelle, backing, stangtube og snøre.

ta en titt på http://www.aktiv-fritid.no/ mye interssangt og finne der...[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright er utrolig bra stenger i forhold til prisen

og er vel mer eller mindre kopier av Redington-stengene da det er Jim Murphy fra Redington som står bak Albright.

Jeg ville også sett på nybegynnersettet til Redington. Det er et meget bra sett og stanga har livstidsgaranti.

NRK-TV's "Forbrukerinspektørene" kåret Redingtons Red Fly 9 fots klasse 5/6 fluestang til beste nybegynnersett for fluefiskere i "Den store Fluefisketesten" 21. april ('04).

Det er Nordisk Fiskeutstyr som selger Redington.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debuterte som fluefisker selv i fjor, og etter MYE leting og spørring, endte jeg opp med et sett fra Prima Villmarksliv.

4-delt Slate GHX 9,3' #6-7, Slate Large Harbour snelle #6-9, i tillegg til sene, backing og flere fortommer og et variert og rikt utvalg av fluer. Betalte under 2000,- for hele herligheten, og jeg er VELDIG fornøyd. Fisk har jeg fått også!! På første tur!!

Bruker stang og snelle i ferskvann og sjø, og slik det ser ut kommer jeg til å ha dette utstyret i mange år.

Investerer i ny stang og snelle nå, og går da ned en klasse for begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

Så er det på'n igjen... Stenger i klasse 6-7 er absolutt ikke egnet for nybegynnere. (-selv om enkelte kanskje har hatt mer eller mindre hell i starten av sin "karriære")

Det er ikke en tilfeldighet at erfarne fiskere har kommet frem til at Redington RedFLy i klasse 5/6 er bestbuy!

Kan ikke annet enn å si meg uenig i at en #6-7 ikke er egnet for en nybegynner, hvorfor i all verden ikke?

Og, den testen av Redfly, de kasta med stengene veeeeeldig kort tid og er ikke representativ synes jeg, i alle fall ikke god nok til at man bastant skal si hva som passer best for hvem. Mener enda at tall basert fra ulike kurs der nybegynnere selv har prøvd stengene gir mye større sannsynlighet for ei god stang for en nybegynner. De fleste nybegynnere kjenner uansett ikke forskjell på annet enn at stanga oppleves stiv eller myk eller midt i mellom.

Dessverre har jeg aldri sett data som er slått sammen fra ulike kasteskoler og kurs, det er nok ikke nok penger for leverandører i sånt, derfor kort test med kjente navn og en karakterskala som erhelt latterlig spørr du meg.

Men et greit utgangspunkt kan det være.

Har dessverre ikke prøvd albright, dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

Så er det på'n igjen... Stenger i klasse 6-7 er absolutt ikke egnet for nybegynnere.

Det er bare tull å si noe sånt.[ :D !]

Det er stor forskjell på nybegynnere og en kraftig kar vil lære å kaste mye lettere med en #7-stang enn en #5-stang.

På den andre siden bør en liten 10-12 åring ikke starte med noe kraftigere enn #4-5. Utstyret må tilpasses brukeren og det som passer for EN passer nødvendigvis ikke for ALLE.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mange gode tips å ta med seg herfra. Ser at de kommer med sortemanget til Albright på www.skittfiske.no i løopet av to uker. Ringte og snakka med dem, de sa stengene snart var klar for salg.Skjønner at jeg har mye å lære. ikke bare å holde oversikten. Det finnes jo utallige merker på markedet.

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg for kort siden en Guideline Salar #5 i Fjordgata i Torndheim. (Husker ikke hva sjappa het) Den var satt ned fra 4000 (visstnok) til 1600, så det er ihvertfall et bra tilbud. Han hadde mange, så om du bor i nærheten hadde jeg tatt meg en tur dit. Om den er bra egnet for nybegynnere vet jeg ikke, men jeg det er min første stang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som har startet å kaste med en #7 og har lykkest med det. Det finnes også unntak fra påstandene jeg kommer med, men som rettesnor vil dette være "riktig".

For en nybegynner mener jeg følgende kriterier må ligge til grunn for valg av utstyr;

Stanga skal være lett

Den skal håndtere et snøre som er lett å kaste med

Det må være lett å lære å kaste med stanga slik fiskerlysten kommer tidlig

Den første stanga bør kunne gi mulighet for "allround fiske"

Grunnen til at en #7 eller større ikke egner seg;

Stanga er for tung og fordrer mere kraft

Tyngre snøre krever mere av fiskeren og det tar lengre tid å erhverve en god kastefølelse

Stanga egner seg ikke for fiske i marka eller mindre elver

Grunnen til at en #4 eller mindre ikke egner seg;

Stanga er såpass lett og følsom at det er vanskelig å balansere forholdet mellom lite kraft/smidighet

Egner seg dårlig til fiske i vind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjen

Fikk en privat melding fra en som hadde både Guideline 9 fot klasse 5 og Redington 9 fot. Han hadde også testet Albright EXS 9' klasse 5 3-Delt. Han sa at klasse 5 var en passende stang til nybegynnere og at snøret var viktig. Han påpekte viktigheten av å ha rett snøre til stanga. Han sa også at han gledet seg til å teste flere stenger fra Albright og mente de var ett hakk bedre en Redington. Han sa det samme som nevnt tidligere på forumet at det er Jim Murphy og gjenget bak Redington som står bak stengene, og at de har løftet Albright stengene hakket over Redington. Men han sa også at det er mange bra stenger på markedet og at man lett kan bli litt blendet av kjente merker som G.lomis osv.

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv, kjøpte jeg guidline#6 sett.

Stangen fungerer bra for meg, men med nytt snøre, ble det bedre, da jeg valgte ett roligere snøre. etter det, ble opplevelsen noe helt annet, og ikke noe jag for å få ut snøre.

Så, vil ikke anbefale raske stenger, til nybegynnere.

Kanskje jeg ikke helt vet hva jeg snakker om, men dette er no mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av herman

Hei Igjen

Fikk en privat melding fra en som hadde både Guideline 9 fot klasse 5 og Redington 9 fot. Han hadde også testet Albright EXS 9' klasse 5 3-Delt. Han sa at klasse 5 var en passende stang til nybegynnere og at snøret var viktig. Han påpekte viktigheten av å ha rett snøre til stanga. Han sa også at han gledet seg til å teste flere stenger fra Albright og mente de var ett hakk bedre en Redington. Han sa det samme som nevnt tidligere på forumet at det er Jim Murphy og gjenget bak Redington som står bak stengene, og at de har løftet Albright stengene hakket over Redington. Men han sa også at det er mange bra stenger på markedet og at man lett kan bli litt blendet av kjente merker som G.lomis osv.

Herman

Albright EXS er ei rå stang og IKKE noe å satse på for en nybegynner. Albright GP derimot er ei stang som er mye roligere og har en dypere aksjon. Den vil passe godt for en nybegynner og den vil også være ei meget bra stang etter at nybegynnerstadiet er tilbakelagt.

At Albright stengene er hakket over Redington forstår jeg ikke. Jeg har både Redington NTIQ og Albright EXS og kasteegenskape er sammenlignbare. Kvaliteten på ringer, kork, snellefeste og tube er MYE bedre på NTIQ-en, men så kostet den også over det dobbelte av Albright-stanga. Toppmodellene til Redington ble produsert av CD rods på NZ og Albright produseres i Korea.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At stangen er rask, byr ikke på problemer for nybegynneren, snarere tvert imot. En for stiv stang gjør det derimot ofte. Det er viktig å se aksjongrad som "litt" uavhengig av stangas egenskaper forøvrig. En rask og lett stang som ikke for stiv passer bra. Og da spiller det mindre rolle om dette er en #5 eller en #7 for nybegynneren. Imidlertid er jeg enig i at det er nybegynnerens alder og fysikk som eventuelt bør tas litt i betraktning. Oftest er det jo ikke stangas vekt aleine som er problemet heller, men vekten kombinert med den snella som sitter på. Benyttes i tillegg lettvektssneller, byr ikke dette på noe problem i det hele tatt for de som er litt mer voksne ihvertfall. Rams, du har noen poenger, men det vi må passe oss for er å sette ting for mye i bås, eller kategoritenkning. Det er så mange ting som spiller inn her, og svaret blir derfor ikke alltid så enkelt. Men...alt med måte...jeg anbefaler i dette tilfellet opp til og med #7. Fra #8 og oppover blir det oftest en merkbar endring i stivhet på de moderne stengene, noe som kan (og jeg sier kan) være litt vanskelig for nybegynneren.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil jeg bare få legge til at jo... snørets vekt øker jo som det sier her opp i klassene, men med en standard 9,15 som også i de fleste tilfeller i tillegg vil være et flytesnøre som første snøre for nybegynneren, så er egentlig dette ikke noe som utgjør et problem. Så er det da heller ikke så vanlig kanskje å smelle på med et ekstremt longbelly i synkegrad for en som skal lære seg å kaste, eller separat klumpsystem for den del.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.