Gå til innhold
Fiskersiden

Diskusjon, hvor gyter Langa, og når


Recommended Posts

Mine erfaringer er stort sett fra Langesundsområdet. Men det har blitt noen turer de siste 17 åra.

rognfulle langer treffes stort sett fra April til Juni, men med hovedtyngde i midten av April til Midten av Mai.

Langa vandrer grunnere for å gyte, og lenger enn grunnene på dypkantene / rennene de vanligvis står. Hvor langt de vandrer aner jeg ikke, men de forflytter seg ganske mye. Plasser som det på sommeren er mye stor lange, er døde i gyteperioden. Mens plasser som ellers er dårlige, kan levere kembofisk nå.

Spørsmålet mitt er: Hvordan ser plassene dere får gytefisken på? Bratte steinete kanter, blandingsbunn, slake skråninger eller mudderbunn?

Jeg har en teori på at lange ikke vil være i de bratteste områdene i gytetida, men søker slakere skrenter, også gjerne med litt blandingsbunn. Kan godt være endel stein, men ikke de rette fjellveggene eller kjempebratte skrentene. Gjerne plasser hvor det er blandingsbunn med stein i bunn av steinete skråninger. Dybdene ser ut til å ikke overstige 250m, snarere 120-180m.

Noen andre som kan dele sine erfaringer? Er nok helt sikkert nasjonale forskjeller her, men hadde vært artig å se om andre har noe av de samme oppfattiningene.

Har hatt noen dager på dypet etter gytefisk i år, og har ikke fått kontakt med de store ennå. Og prøver meg litt frem med nye plasser.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.