Gå til innhold
Fiskersiden

Butterflie jigg noe nytt og spennende ?


gaulalaks
 Share

Recommended Posts

Søkte på nettet etter shimano og kom over noe shimano kalte

butterflie jigg er hvist ett komplett opplegg fra shimano .var også link til video på youtube

jiggene (pilkene) lignet en pilk jeg har sett på sportshuset som det sto speedjigg på

den har en løs enkel krok hengende på siden.

owner lager kroker ferdig rigget for dette.

Er dette noe for norske forhold , noen som har prøvd ?

så jo nesten ut som pilkingens svar på jerk fiske bare vertikalt.

Har desverre ikke så god greie på data derfor ingen link men søk og du vil se.

mvh gaulalaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Butterfly jigging har nok pågått i noen år (teknikken stammer fra et fiske som ble "oppfunnet" utenfor Japan, om jeg husker rett), men det satses nok mer på å spre info om fisketeknikken nå enn tidligere.

Jeg vil tro at butterfly jigging vil kunne funke bra f.eks. nordover i Norge, eller på dypere vann ved steder man vet at det er rovfisk som jakter pelagisk/fra bunnen og oppover.

Shimano har endel stenger og sneller laget til butterfly jigging. Et par slike stenger er "Ocea Blue Rose" og "JigWrex". De har også en egen versjon av "Speedmaster" og "Beastmaster" til denne type fiske.

Sneller som anbefales er store modeller som "Saragosa" og "Stella", samt en snelle laget spesielt for butterly jigging. Men den husker jeg ikke navnet på. :)

Jeg har aldri prøvd dette fisket selv, men har lest endel om det. Owner krokene (som man må kjøpe separat) er ganske dyre, men samtidig er det sjelden man mister en butterfly jigg, så det er vel ikke så ille alt i alt.

Kunstagnet er formet slik at det "faller" sidelengs/sikksakk gjennom vannmassene og når man fisker med det så blir det en slags "walk the dog" teknikk - bare under vann. :) Så det er sikkert veldig spennende fisket, hvis man vet at området man fisker i kan huse stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel jeg skreiv om denne fiskeforma. Enjoy! :) :

INTRODUKSJON TIL VERTICAL JIGGING

Etter å ha lest med stor interesse på diverse nettsteder rundt om kring i verden om den forholdsvis nye fiskeforma speedjigging lurte jeg på om dette kunne overføres til vårt hjemlige fiske.

Vertical jigging som det mer korrekt heter består av flere teknikker der speedjigging er en av dem. Kort sagt dreier det seg om å pilke vertikalt fra båt, noe vi forsåvidt har drevet med i laaang tid her på berget. Forskjellen i skandinavisk og japansk pilking ligger i både utstyr og teknikk.Utstyret i den japanske pilkeforma er superlett i forhold til størrelsen på fisken som blir dratt opp. Stengene er korte og slanke, snellene er små og sterke, pilkene er strømlinjeformede og slanke. Dette i seg selv gir et mer dynamisk og aktivt fiske enn 4/0- sneller og Svenskepilk som framdeles må sies å være standarden her på berget.

Det som nå betegnes som vertical jigging begynte i Japan på slutten av 80-tallet med stor inspirasjon fra blant annet skandinavisk pilkefiske. Da det begynte å ta av på grunn av effektiviteten til metoden på midten av 90-tallet, ble utstyret raffinert av japanske produsenter og fiskere. Utviklinga av multisnøre gjorde også at stenger og sneller ble mindre og lettere og pilkene ble mer strømlinjeformet. Det blei mulig å fiske mer effektivt og man kunne holde på i lange økter med aktivt fiske etter stor fisk. Etterhvert spredte teknikken seg videre til Australia og USA, hvor den ble tilpasset lokale forhold. Amerikanerne har vært ganske trege med å ta den til seg, for å få innpass i det dorgende og livebaitende monofilmiljøet må effektiviteten være kraftig bevist. Fortsatt er ikke jiggingutstyr standardvarer i sortimentet til amerikanske butikker og nettbutikker, men om noen år vil nok denne fiskeforma ha en stor tilhengerskare over there.

TEKNIKKER

I takt med fiskeformas utbredelse ble det utvikla et bredt spekter av teknikker. Fra hurtig nedslipp og oppsveiving etter rasktsvømmende arter som tunfisk, trevally og wahoo i de frie vannmasser, til seigere fiske etter bunnfisker som grouper. Utstyret er imidlertid det samme.

I de frie vannmasser bruker man ofte en lang, slank pilk som raskest mulig når bunnen eller den dybda man setter som maks. Pilken kalles ofte knife jig eller long jig og har tyngdepunktet svært lavt og lite utslag ved nedslipp og innsveiving. Pilken slippes ned og sveives hurtig opp igjen med raske drag i stanga. Meningen med denne teknikken er å trigge hurtigsvømmende fisk.

Til bunnlevende fisk eller tregere stimfisk som holder seg nær bunnen er pilkene mer kompakte og har tydelige utslag både ved nedslipp og innsveiving. Disse blir pilket på skandinavisk vis med lange drag ofte fra drivende båt.

For videre studier av teknikker finnes det et utall videoer på YouTube.

UTSTYR

Det er i utstyret den store forskjellen i japansk og skandinavisk fiske ligger. Når man får et japanprodusert fiskesett til jigging i hendene vil man tro at dette er saker som er ment for et helt annet fiske enn dimensjonene skulle tilsi. Stengene er slanke og ser ut som korte slukstenger og snellene er like store som de som blir brukt til hjemlig laksefiske. Skinnet bedrar, dette er utstyr ment for å kjempe med råsterke tunfisk opp til 100 kg og giant trevallyer. Kvaliteten i utstyret er av det aller beste med brutal brems og klinger som tåler det samme som en tung havfiskestang. Prisen på utstyret er også deretter.

Stengene er fra 5,5 til 6-7 fot, slanke og svært smekre. Vekt- og volummessig kan stengene sammenlignes med mellomkraftige/kraftige slukstenger i samme lengde. Aksjonen er ofte progressiv og stanga jobber i hele sin lengde når man kjører en stor fisk. Dette trøtter effektivt ut fisken. En slik klinge gir også en fantastisk følelse med fisket. Stengene er som oftest ment for haspelsnelle og har store, romslige ringer. I det siste har imidlertid stang- og snelleteknologien også gitt muligheter for å fiske stor tunfisk og giant trevally på en forsvarlig måte, og de aller tyngste stengene er oftest ringet for multisneller. Stengene blir i Japan klassifisert etter PE-systemet. 1 PE tilsvarer ca 10 lb. En stang som er klassifisert som PE2-4 vil altså være ment for multi mellom 20 og 40 lb, for eksempel fra 0,23 til 0,32 PowerPro. Maks brems i kilo vil gjerne også være påført.

Snellene er det ypperste markedet kan tilby, med Shimano Stella, Twin Power og Daiwa Saltiga som standard. Str 5-8000 blir brukt til mellomstor fisk opp til 30-40 kg, og monstersnellene som Stella 10 000 og 20 000 blir brukt til makrellstørje og de største giant trevallyene. Her duger ikke noe dårligere enn det beste. Grunnen til dette er at fisken i stor grad blir kjørt på bremsen når den gjør utras, og en dårligere snelle ville fort ta kvelden på grunn av overoppheting eller materialtrøtthet. De beste haspelsnellene har en brems som kan sammenlignes med havfiskesneller i 50-størrelse og en effektiv bremsekraft på opp til 20 kg! Mellomstore multier som Accurate Boss Twindrag, Shimano Torsa og Daiwa Saltiga blir brukt til ekstremfisket med 500g pilker og med 100 kg bluefin som mål.

På snellene blir det utelukkende brukt multisene, noe som gir stor kapasitet på lite volum. Dette er vel stort sett det eneste fisket jeg vet om hvor 100 lb Powerpro blir brukt regelmessig. ;)

Pilkene er gjennomarbeidede og laget for å tåle tenner og juling. De fåes i alt fra billigutgaver til 2-300 kroners med fantastisk finish. Pilkkrokene kalles assist hooks, og festes som regel i en egen splittring over pilken. Krokene sitter altså fast i selve fortommen og ikke i pilken. Dette gjør at man unngår trøtthetsbrudd og ødelagte pilker. Ved lettere fiske kan krokene festes på midten av eller i enden av pilken.

HURTIGPILKING PÅ NORSK

Etter å ha satt meg litt inn i materien bestemte jeg meg for å prøve dette i norsk farvann. I fjor sommer kjøpte jeg meg noen japanske longjigs og assistkroker som både ble pilket på vanlig måte og sveivet raskt opp. Fangsten ble så som så, få fisk, men de største beit på disse pilkene. Ved rolig pilking tok de også torsk.

I fjor høst investerte jeg så i en Zenaq PE3-6 5' 8'' stang og en Shimano Twin Power 8000PG (Power Gear) snelle. Prisen var absolutt overkommelig fra Japan, ca 3000 kr for stang og snelle. Med snøre på snella veier hele stasen ca 800 g, ca det samme som en TLD20 uten sene. Denne komboen blir brukt til tunfisk opp til 30 kg i sydligere farvann, og vil derfor håndtere alt av sei, torsk og lyr man kan kaste på den her. Med 30 lb PP på spolen var jeg klar for sommerens bravader.

Jeg testa en del med japanske pilker med assistkrok i vektklassa 150-200g. Dette funka skuffende dårlig, og jeg mista omtrent halvparten av fisken i begynnelsen av kjøringa eller i tilslaget. Fikk også noen fisk som blei feilkroka. Pilkene synker også så fort uten bremsing at til og med seien har problemer med å holde følge hvis man ikke fisker midt i stimen, og de aller fleste fiskene tok jeg da pilken ble sveivet kjapt oppover igjen eller når jeg pilket litt roligere oppover. Assistkroken vil også henge oppover snøret ved nedslipp, og dette vil gjøre at fisken ikke krokes hvis den tar pilken på vei ned. Kjøringen av fisken var imidlertid en nytelse på så følsomt utstyr. Å bruke en 150g japansk pilk med dette utstyret var som å fiske med en 40g sluk på slukstanga, og det var ingen problemer å holde tempoet oppe mens fisket pågikk. Fikk også noe lyr på pilkene. Av hurtigpilkene var det Williamson Abyss som funka best, den er i ordinært salg her på berget gjennom Elbe. Jeg testa også vanlige pilker på utstyret, og den som totalt ga mest fangst var utvilsomt Romsøpirken i blå/sølv 100g. Kompakte pilker med lett utslag fungerer best til norske forhold. Den sank akkurat fort nok, og med ny Owner treblekrok fikk jeg opp alle fiskene jeg var borti perfekt kroka. Største fisk i sommer var en sprek sei på 9 kg, og den var det ingen problemer å kontrollere med dette utstyret. Måtte faktisk lette litt på bremsa for å få litt fight. :blush: En dobbelt så stor sei vil nok gi fantastisk sport samtidig som man har full kontroll med dette utstyret. Neste år blir det nok mer eksperimentering med pilker og kroker.

Konklusjonen foreløpig må bli at de japanske pilkene og måten de er rigget på ikke fungerer optimalt til norske forhold. Det kan med fordel monteres en treblekrok eller en assistkrok i bunnen av pilken for sikrere kroking. Denne kan også agnes med en makrell/seistrimmel for å gi ekstra effekt under vanskelige forhold. Av pilker på det norske markedet som fungerer utmerket til vertical jigging kan jeg nevne Romsøpilken, Hakuma Langeland og Herring, Jensenpirken, Ron Thompson UpperCod, Williamson Abyss, ABU Lucas, Kinetic Speedy og Remen Atomsilda.

Utstyret japanerne fisker med, lette stenger og mellomstore haspelsneller i god kvalitet, er derimot en nytelse å fiske med og fungerer utmerket også til norske forhold. Å bruke så lett utstyr etter stor fisk er nær den optimale fiskeopplevelse. Det eneste negative jeg har å bemerke, er at det kan være vanskelig å registerere napp når pilken synker. Med multisnelle vil en tommel på spolen raskt registrere napp eller når man er borti fisk når pilken synker, men med haspelsnelle kan dette tilsvares med å holde sena mellom pekefinger og tommel når sena slippes ut. Litt mer tungvint er det også å svare på napp når pilken tas på vei ned, men som regel vil fisken være så godt kroket av pilkens moment at sekundet ekstra det tar å slå over bøylen og gi tilslag ikke resulterer i tapt fisk. Metoden passer utmerket til lyr og sei, og med en hekle over pilken er utstyret ypperlig til effektivt makrellfiske.

Så hva kan du få tak i her hjemme? Jeg har handlet inn en 8' Penn International Ocean Fighter i 20 lbs til tyngre pilker opp til 400g, denne er også utmerket til agnfisk, shads og wobblere på slep. Dette er en utmerket lettvektsstang til alt av lett og middelstungt pilkefiske her hjemme hvis du foretrekker haspelsnelle. Jeg kan også anbefale DAM Steel Power Light Boat 6' som man lett kan skoge tak i her hjemme. Stanga veier bare drøye 300 gram men tar pilker opp til halvkiloen. Paret med en lett multisnelle med høy utveksling, for eksempel en Shimano Torium 20, gjør dette lett pilkefiske til en nytelse for armene og gir maks fiskeglede. Med denne stanga er det en fordel å ha 10m monofortom da den er tuppstiv. Av haspelsneller er det stort sett Shimano sine som er aktuelle, og sneller i 6000-størrelse er store nok. Stella, Twin Power og Spheros, for eksempel. Snella bør ta 200m multi av den tykkelsen du ønsker å bruke.

Til de som drar til sydligere strøk for å prøve fiskelykken er vertical jigging noe som absolutt bør prøves. En kvalitetskombo som både kan brukes etter stor sei og torsk på Røst og etter YFT i 30-kilosklassen er en god løsning hvis man vil prøve dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Martin! :)

Kan vel og legge til at Shimano sine originale butterflyjiggar og fiskar bra. Testa dei i sommar og dei funkar her heime. Eit anna dødeleg våpen etter torsk på grunna (ned til 50m) er desse i 100g:

Duel Salty Rubber

Ja, de bør selvfølgelig fungere. Ellers er det wobler på boom&slep + passe søkke det jeg foretrekker når jeg jakter etter fisk i vannlagene. Her er det ytterst viktig å bruke kvalitets wobler som tåler trykket, samt at de bør være av typen som har dypgående skje ( trekker seg bort i fra søkket)Moro og betydelig mer effektivt en speedpilker her i berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang fortom bruker du fra bommen da, Martin?

Opptil stangens lengde og til tiders med hvirvel ca. en halv meter foran wobleren. Jeg trer deretter en blekksprutt og en L.....1 som stopper mot hvirvelen. I hvirvelen fester jeg deretter passe åpen dobbelkrok sikret med ring. Da trigger man også fiskenes konkurranse sans og opplegget blir synlig for fisken.

Ikke vær redd for å bruke tykk sene, det er til og med en fordel. Rapala sine dypgående wobler har jeg best erfaring med. Av boom foretrekker jeg sterke glideboomer jeg lager av messing rør og tilpasset metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.