Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til uer tackle og agn


palkr
 Share

Recommended Posts

Skal nordover til sommeren (Steigen), og da står bl.a. uer på ønskelisten. Ønsker gjerne tips om hvilke tackler og agn som funker til dette fisket. Er helt grønn på uer fiske, men pga dypet tenker jeg at et ukomplisert og 'selvkrokende' tackle med litt lys og lukt/smak kunne være lurt.

Så det jeg hadde planlagt er noe sånt:

- Paternoster tackle med relativt korte fortommer (ca 0.9mm mono)

- 3-4 sirkelkroker (str 1/0), ca 180cm mellom hver krok.

- litt selvlysende perler/slanger

- sei/reke som agn (+ makrell hvis det er å få der oppe)

Men siden jeg ikke har noe praktisk erfaring fra dette fisket, hadde det vært veldig interessant å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et greit tackle det her, men ville nok øket størrelsen på krokene til minimum 4/0. Ueren er svær i kjeften og tar gjerne et relativt stort agn, bare når den er veldig treg i bettet kan det være grunn til å bruke småkrok.

Jeg binder vanligvis uertackle på 1,10 når jeg fisker etter mindre uer (opp til ca 2kg) i kystnære farvann, men er det snakk om storuer på 4-5-600 meters dyp bruker jeg 1,4, 4/0-6/0 kroker til småuer, 8/0 -10/0 til de voksne fiskene i dypegga. Ueren er en jækel til å tvinne fortommen, så det beste er om krokfortommen er montert på en frittgående svivel.

Husk på at ueren kan stå høyt over bunnen, så om du ikke får fisk på bunnen er det bare å leite oppover i vannlagene. Er ueren i bettet biter den friskt på pilk og oppheng i form av gummimakk eller fluer, så du er ikke avhengig av agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da blir det større kroker og tykkere mono + svivler. Lager meg også et par gummimakk tackler, de er jo kjekke for å fiske agnsei også.

Må utnytte at jeg har spisskompetanse tilgjengelig her :) så her kommer noen oppfølgingsspørsmål: Er det noen farger på makkene som er bedre enn andre på ueren? Og vil det være noe poeng å slenge på selvlysende perler over makkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da blir det større kroker og tykkere mono + svivler. Lager meg også et par gummimakk tackler, de er jo kjekke for å fiske agnsei også.

Må utnytte at jeg har spisskompetanse tilgjengelig her :) så her kommer noen oppfølgingsspørsmål: Er det noen farger på makkene som er bedre enn andre på ueren? Og vil det være noe poeng å slenge på selvlysende perler over makkene?

Jeg har alltid noe selvlysende på tackelet når jeg fisker på dypet, ikke sikkert at det alltid er like viktig, men jeg har trua på at det funker, og har du trua fisker du bedre.

Bruker ofte selvlysende makker, men vanlige makk i rødt og hvitt går helt fint det også, 6/-8/0 er greie størrelser. Får jeg på uer venter jeg gjerne litt før jeg haler opp, en sprellende fisk lokker gjerne flere til å bite, og skal en sveive opp 2-300 meter kan en like gjerne få på fler, og det blir uansett ikke store tyngden av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Geir, J- eller sirkelkrok?

Jeg bruker for det meste j-krok, favorittene er av "malle-krok" typen, som Kenzaki Catfish/ MAD Cat o.l.Disse kroker godt enten du sveiver dem fast eller gjør tilsalg, og er mine favoritter også til skater, lysing mm.

Bruker også mye Mustad Big Red, Owner SSW og Gamakatsu Octopus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under blåkjeftfiske her oppe blir jeg revet mellom de åpenbare fordelene til sirkelkrok hva gjelder minimal risiko for å miste fisken på vei opp, og J-krokens overlegne inntrengingsegenskaper. Har endt opp med owner ssw J i str 7/0 (med oppovernbøyd øye), men noe stor forskjell på antall fisk i båten er det kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også puslet litt med uer-takler i det siste og kommet til en slags konklusjon oppe i topplokket om at SSW bør være en kurant sak.

Ellers har det gått mye i standard paternoster med blanding av selvlysende slanger, perler, blekksprut tredd på løkken innenfor kroken.

Noen som har noe favorittagn til ueren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makrell fungerer for meg i hvertfall. dytt et par lys i gummin på svenskpilken funker også bra

rykk et par ganger for så å la det ligge i ro. det er i den "pausen" jeg har fått mest uer.uten tvil.

Endret av hopingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

makrell fungerer for meg i hvertfall. dytt et par lys i gummin på svenskpilken funker også bra

rykk et par ganger for så å la det ligge i ro. det er i den "pausen" jeg har fått mest uer.uten tvil.

Mener du knekklys, eller en selvlysende slangebit? Knekklys blir kanskje litt for intenst...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under blåkjeftfiske her oppe blir jeg revet mellom de åpenbare fordelene til sirkelkrok hva gjelder minimal risiko for å miste fisken på vei opp, og J-krokens overlegne inntrengingsegenskaper. Har endt opp med owner ssw J i str 7/0 (med oppovernbøyd øye), men noe stor forskjell på antall fisk i båten er det kanskje ikke.

SSW Circle er den eneste sirkelkroken jeg bruker jevnlig, og slett ikke noe dårlig valg til uer. Når det gjelder blåkjeft, så hadde jeg veldig bra krokingsprosent, og null fisker mistet på veien opp da jeg brukte tandemrigget Kenzaki Catfish 4/0.

Favorittagnet er helt klart makrell, men også sei er et godt alternativ i likhet med sild. En eldre fisker fortalte meg at de brukte biter av ørret og røye på uer- sniken (stolpeline), det fisket bra og ikke minst hang det godt på kroken. Kanskje regnbueørret er verdt et forsøk, er vel lettere å få tak i enn makrell oppe i nord, billigere er det vel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har tatt en del uer på snik, med fiskeboller/kaker som agn :)

Uren tar på det meste ,selv fisker jeg den med agn sei makrel ja hva en har.Det som må avklares er hva du skal fiske fra? selv mener jeg litten båt årer for og ligge i ro når du først har funnet uren er beste måtten .Så kjærringa til og ro,bestikkelse av innføde om hvor du skal fiske er mye viktigere en hva du skal fiske med .steigen er stoort drar du for langt ut kommer du jo til lofoten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......,bestikkelse av innføde om hvor du skal fiske er mye viktigere en hva du skal fiske med .steigen er stoort drar du for langt ut kommer du jo til lofoten :)

:) Utfordringen er at de jeg kjenner begynner å dra på årene, og har ikke fisket uer på årevis. Så de husker ikke så godt, og "mean" jeg har fått har vist seg å være vanskelig å verifisere, eller stemmer ikke helt når man komme utpå.

Men jeg har fått tak i oppdaterte Bluechart for PC, med måledata fra 2008. Så nå har jeg endelig sjøkart med dybdekoter og masse mer informasjon. Før 2008 var kartene for Nordfolla basert på oppmålinger utført i 1906, så her er det mye nytt territorie å utforske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også puslet litt med uer-takler i det siste og kommet til en slags konklusjon oppe i topplokket om at SSW bør være en kurant sak.

Ellers har det gått mye i standard paternoster med blanding av selvlysende slanger, perler, blekksprut tredd på løkken innenfor kroken.

Noen som har noe favorittagn til ueren?

Uer er vel i grunn en av de mer lettfangede og mest kørka artene man kan fiske etter. Null kresne, går kun etter mat. Hele greia går kun ut på å finne stimen, og derfra og ut å få fisken til å sitte der og bli med opp. Kjør derfor med sirkelkrok og et agn som lukter og sitter der, selv etter noen napp. Lyssttaver ol. er ikke dumt, men neppe tvingende nødvendig. Fantasirike tackler med perler og spinnerblader er neppe nødvendig på 250 meters dyp. Keep it simple!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.