Gå til innhold
Fiskersiden

Forsterkning av kjølen


Mrot
 Share

Recommended Posts

Hei alle i hop!

Før sommeren kommer for fullt skal jeg forsterke kjølen på båten min.

Det er en eldre type båt, og normalt sett blir det jo en del slitasje på kjølen når den trekkes inn og ut på steinete strender osv. Båten er forøvrig 17fot og materialet er glassfiber om jeg ikke tar grundig feil.

Det jeg vet er at er mulig er å legge på en metallist under hele kjølen. Har hatt det på en båt tidligere og sett at dette hjelper mye på slitasje. Det jeg lurer på er om det er noen som har gjort dette mye og har noen tips til hva slags list man bør bruke, om lista bør skrus på plass eller om den bør limes på? Kanskje det er mulig å støpe rundt så den blir en del av kjølen?

Hyggelig om noen har litt å dele om dette emnet! :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har det holdt, så jeg har ikke gjort dette mye - men med flere båtbytter har det blitt noen ganger.

Hvis du har liten slitasje holder det med aluminiumslist, jeg har prøvd - men års slitasje gnager tilslutt steinene lista så den ryker.

Stållister selger bl.a Maritim, jeg husker ikke lengden - men disse er med skruehull og plass for nedsenking av skruehoder. Oppskriften gir seg vel da selv om det bør limes eller skrues? :)

Det kommer litt an på kjølens tykkelse om du kanskje bør velge annen list. Disse er ikke så brede. Kanskje du må skru på to parallelt. Og du bør bruke en form for tettemateriale når du skrur skruen inn siste gangen.

Du må velge bor "i stil med" skruediameteren. Velger du for trangt hull ryker ofte skruen når den skrues inn, velger du for stor diameter på boret får du ikke nok feste. Dette er ganske så viktig, og marginene små.

Skruehodene bør være flate så de ikke kommer i kontakt med steinene.

Tettematerialet kan være sikaflex, epoxy eller polyester.

Dette ble ustrukturert opplisting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg støtter litt under de nye i plast. De skal være solide, bra garantier, og lette å legge på. Virker robust.

Samt at det er litt bredde slik at du dekker også litt på sidene av selve kjølen.

;) Her er en link til samme på Norsk http://www.fritidsverden.no/uploads/fritidsverden.pdf

samt en her http://baatavisa.no/article.php?articleID=...&categoryID=258

Tror det er en enkel og meget solid sak. Samt at du kan beskytte helt opp i baugen. Livstidsgaranti på produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.