Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2009


Laksefiskeren87
 Share

Recommended Posts

Hei hei

Hvordan håndheves egentlig denne 10 laks i sesongen greia? Er det noen form for innrapportering? I Alaska hadde man et felles kort for King, og der måtte man pent notere ned fisken nesten før man slo den i hjel, hvis den ikke ble gjenutsatt. Gud hjelpe den som ble tatt av Fish&Game med en laks som ikke var ført opp.

Regner jo ikke med at det er slik her, men hvordan gjør man dette? Er det stort sett en samvittighetsgreie, med litt hjelp av indre justis i fiskermiljøet? Innrapportering på nett er jo fint, men jeg tviler sterkt på at noen virkelig sjekker mange tusen lakser opp mot navn, og det er jo lovlig lett å ikke innrapportere, eller innrapportere i bulk med "justert" antall fisk

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På de store kortvaldene så følger nok folk med hvor mange lakser man tar.

Ellers er det vel stort sett ei samvittighetsgreie.

Nå er det jo også slik med de fleste av oss laksefiskere at vi liker å "skryte" litt av fangsten vår. Dermed så havner jo fangsten i fangstbøkene på det enkelte vald.

Vil man jukse så klarer man nok det. Men på den andre siden.... Hva skal man egentlig med mer enn 10 lakser? 50-100kg laks!

Laks er godt det, men alt har ei grense.

Skal man eventuellt selge laks, eller forsyne slekt og naboer, da synes jeg det bli temmelig feil.

Den tiden der man kunne selge laks for å finansiere valdleie/sesongkort, er definitivt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en del juksing, dessverre. Jo flere fisker jo mer å vise naboen når du kommer hjem.....

På enkelte vald, f.eks. i Namsen så er det også ut til når en kunde har fylt kvota, så selger du bare et kort til. På den måten kan du egentlig selge ubegrenset med kort, og du har egentlig ikke reel kvote. Mens vi som da er 6 mann på valdet - når vi har fått 6 fisker så er det slutt men er ikke sikker på at det er tilfelle på vald som er kjøpt opp får å videreselge kort..... på den måten så kan det tas mange flere fisker på et slikt vald. Burde det også vært en maksimums grense pr. vald pr. døgn?

På et vald i Namsen - så er det tatt minst 9 storlakser på et døgn. Der er det 4 båter, dvs 8 kort pr. døgn, når du leier det selv........

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i en annen tråd så er det vel bare kombinasjonen personlig fiskekort og bag-limit som virkelig virker.

I Namsen kan vi i prinsippet være ti mann som leier en båt, fisker på skift, og dermed kan vi fange ti lakser. Jeg ser jo at dette med personlige kort lager problemer med rulleringer og lignende, men det lar seg gjøre hvis man for eksempel krever at det skal være innkjøpt et stangkort pr mann på laget i den aktuelle elva. Deling på enkeltkort er en uting i denne sammenhengen.

Dermed bør i prinsippet antall stenger i elva være konstant skal man kunne se effekten av bag-limit. Litt vanskelig med fie kortsoner, jeg ser det. Dette er ikke så helt lett å sette opp skal man virkelig ha begrensinger, men det finnes nok grepo som ihvertfall kan gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som skriver opp sine fangster der det er utlagt fangstbok. De kommer på ingen statistikk, dessverre. De har jo plikt til å skrive inn fangsten de får. Men noen vald rapporterer etter sesongen også, via grunneier. Her er det nok også mye rart. Spesielt på de valdene der det er lite folk.

Har allerede hørt at man tar en laks på mitt vald, og kjøper kort en annen plass i Gaula samme fiskedøgn !

Noen vet ikke at kvoten gjelder for hele vassdraget :o Og noen har allerede fortsatt å fiske etter at de fikk en laks :lol: De vet ikke om kvoter i det hele tatt ! Så det er nok mye rart ja.

På mitt vald er det fangstbok på hver side av valdet, jeg tror at max. 60-70% av fangstene er ført inn (enda). Noen gjør det nok når de reiser hjem. Og noen faktisk når de kommer tilbake utpå sommeren. Litt dumt egentlig (for børsen sin del). Ingen fangster er på børsen enda fra B/L der jeg fisker. Tror ikke at grunneiere der og Gaula Natursenter er verdens beste venner :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også de som fisker etter kvota for og bedre statistikk på valdene sine :lol:

Ja men jeg tror ikke de vet at det er kvote på 1 laks. De bør jo forstå at at det blir baluba hvis de blir oppdaget. Men vi må huske på at 1 person kan stå oppført med 2 lakser samme døgn. Ett døgn kan inneholde 2 fiskedøgn for de som har døgnkort.

Og det skjer også at Natursenteret ikke får innrapportert at den første er C&R. Her er noen grunneiere slappe med å spesifisere riktig. Så det er litt bob-bob. Nøyaktige tall er det ihvertfall langt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi, nå fikk jeg ondt :D Grattis!!!!!

Det skal gjøre litt vondt når man ser slikt og er laksefisker selv. Vi var der i 3 døgn, 4 mann ogg 2 av dem fiska bare med flue. Resultat: Fluefiskerne 0-Kombifiskerne 6. Rune 6-8-9,7 kg og jeg-7,1-9,1-11,1kg. Vi fisker helst med flue vi også, men herregud, alt etter forholdene. Kunne tatt bøttevis med laks på sluk og mark der. Blei vel tatt ca 20 laks første uka der jeg var(ikke mange fiskere). Blei tatt rundt 50 storlaks på valdet nedenfor og det samme på valdet nedenfor der igjen!!!! på andre sida for oss fiska hver man ca 10 pr laks!!!! Var helt sjukt.....Mens turen nå i helga var elva ganske død. Alle rapporter er at elva er veldig stille fra Melhus og opp i Haltdalen. Vannstanden var perfekt men det var utrolig stille....en kompis av meg persa dog på flua-10,7kg

Det skal gjøre litt vondt når man ser slikt og er laksefisker selv. Vi var der i 3 døgn, 4 mann ogg 2 av dem fiska bare med flue. Resultat: Fluefiskerne 0-Kombifiskerne 6. Rune 6-8-9,7 kg og jeg-7,1-9,1-11,1kg. Vi fisker helst med flue vi også, men herregud, alt etter forholdene. Kunne tatt bøttevis med laks på sluk og mark der. Blei vel tatt ca 20 laks første uka der jeg var(ikke mange fiskere). Blei tatt rundt 50 storlaks på valdet nedenfor og det samme på valdet nedenfor der igjen!!!! på andre sida for oss fiska hver man ca 10 pr laks!!!! Var helt sjukt.....Mens turen nå i helga var elva ganske død. Alle rapporter er at elva er veldig stille fra Melhus og opp i Haltdalen. Vannstanden var perfekt men det var utrolig stille....en kompis av meg persa dog på flua-10,7kg

Tips til de som er der nå. i helga når jeg var der blei de få fiskene som blei tatt ble tatt midt på dagen. Vi holdt oss unna solsteika midt på eftan, men det var da det tydeligvis skjedde noe....Fiska natta igjennom og så fisk på brekk kanten så noe fisk rusla og gikk, men det virka som de hadde det travelt....som vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sputregner det oppover dalen ihvertfall. Har noen kjente rett over Gaulfossen som har rusla og tatt en strøfisk men ikke mye liv. Valdet er fiskbart fra va 160 kubikk og nedover men nå er ho nede i 35!!! Elva stiger garantert til kvelden....hmmm....drar på timen hvis jeg får noe positive meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja det er trist å være de siste genrasjonene med laksfiskere. Hjelper vel lite med rekord mange lakseyngel i elva når de blir drept av rekord mange lus i sjøen. Nå må vi huske på at alt fiske i fjorden er stoppet, så nå er det lite å skylde på! Oppdrettsnæringen har drept laksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er trist å være de siste genrasjonene med laksfiskere. Hjelper vel lite med rekord mange lakseyngel i elva når de blir drept av rekord mange lus i sjøen. Nå må vi huske på at alt fiske i fjorden er stoppet, så nå er det lite å skylde på! Oppdrettsnæringen har drept laksen

..og de er godt hjulpet av politikere

(lekepolitikerne fra SV som skal frede strender og skape fred hvor de ikke vil ha det selv og Tulle-Helga som skal verne Samer mot virkeligheten og sikre en to tre arbeidsplasser selv om havet blir tømt - "Det rosa guldet" - Jensemann viser handlekraft i miljøsaker ved å ta med kona på tur til sør-amerika for å bli oppvartet som er oljesjeik mot at han donerer skattepengene våre slik at de redder sin egen skog der samtidig som han driter i Norsk natur)

som pt. sitter ved makten. Makan til impotente tullinger som de vi har hatt de siste årene! (..og ja jeg var nok med å stemte på dem :) ).

Aldri igjen!

Har forsøkt å orientere meg i forhold til hva de andre politiske partier sier om dette og finner vel bare at det er Venstre og Frp som har klare holdninger til at oppdrettsnæringen må vike når villaksen og fritidsfisket er i krise..

Hadde vært fint med en egen tråd frem mot valget på dette...

Dersom noen som er godt orientert, tørr å komme ut av skapet og sette opp en oversikt lover jeg å ta med dette i betraktning når det skal stemmes til høsten...og noen tusen stemmer fra eller til kan jo fort monne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene valgkampen dette :) Skal ikke begi meg innpå noe politikk, på tross av at jeg har svært så lite overs til både K. Halvorsen. Mr. Solberg, Stoltenberg, Kolberg etc. etc. Så fikk jeg sagt det læll :D

Men jeg er på tross, av at mange skylder på lakselusa, ikke overbevist enda om at det er den som har mesteparten av skylda. Vet at dette er et stort problem på Vestlandet bl.a. Og at det er forferdelig mye rømt o-laks mange plasser. Skal jeg være ærlig så synes jeg det var mye, mye mere lus på laksen de første årene vi fisket, spesielt på de store flakene med smålaks. Men smålaksen kom igjen, og igjen, år etter år. Det virket ikke akkurat som at det var så særlig stort problem egentlig. Og problemet med o-næring har vel ikke blitt noe større i Tr.heimsfjorden siden da. Hva er skjedd siden de gode lakseårene ? Jo, mye mere storlaks kommer på elva, og mye mere laks går meget tidlig. Minner litt om historiene fra riktig gamle dager, da elva var full av storlaks når de fisket hele mai, i nedre deler. Mulig dette går i sykluser, lange sådan, og at det er klimaavhengig ? Jeg tror at klimaforandringene er den største bidragsyteren til at det er forandringer på antall storlaks, kontra smålaks, mellomlaks. Pluss endel forhold oppi elva når det gjelder overlevelsesprosent. Synes faktisk det er mindre lus på de laksene som går opp elva nå, kontra for lenge siden ! Også smålaksen.

Det hadde selvsagt vært best at ikke et forbaska o-anlegg hadde vært der, men som sagt, jeg tror ikke at smålaksen i Gaula har så store problemer med dette.

Det var ikke så lenge siden at det kokte med smålaks (!!!) oppi Gaula (1998 og 2000), og det kokte med mellomlaks også (2001). Kan da ikke være lakselusa som plutselig har satt ut et virus eller noe i den duren ? Og aldri har jeg sett så jevn og fin stamme med storlaks i Gaula, år etter år. Hva skyldes dette da ?

Har det noe med næringen i havet å gjøre ? Mange spørsmål, og jeg tror det er litt mere innfløkt enn bare å skylde på lusa egentlig. På tross av at jeg er en evig pessimistisk realist :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som pt. sitter ved makten. Makan til impotente tullinger som de vi har hatt de siste årene! (..og ja jeg var nok med å stemte på dem :) ).

Aldri igjen!

Har forsøkt å orientere meg i forhold til hva de andre politiske partier sier om dette og finner vel bare at det er Venstre og Frp som har klare holdninger til at oppdrettsnæringen må vike når villaksen og fritidsfisket er i krise..

Hadde vært fint med en egen tråd frem mot valget på dette...

Dersom noen som er godt orientert, tørr å komme ut av skapet og sette opp en oversikt lover jeg å ta med dette i betraktning når det skal stemmes til høsten...og noen tusen stemmer fra eller til kan jo fort monne..

Frp vil jo fjerne det svake vernet vi har idag :) hvordan i all verden har du fått det til at de vil prioritere villaksen??? Det svake vernet vi har idag har Ap æren for (med støtte selvsagt), uten Ap sin jobb etter Rieber Mohn utvalgets rapport hadde det vært enda verre stillt. Det er 3 partier man kan garantere vil sette kapitital først, og det er Høyre, Sp og Frp. Ap vil veie for og imot, mens V og Sv (og i stor grad Krf virker det som) vil gå for vern. Dvs at man har ca 40% som sier JA nærmest ubetinger, ca 25% som nesten garantert vil si NEI- og så havner Ap som vanlig i midten- og må ta valget mellom arbeidsplasser og miljø som så ofte før.

Forøvrig er vel globaloppvarming den største trusselen mot laksen i Norge på litt sikt, jeg kan ikke se at det hindrer noen fra å kjøre Norge på langs og tvers for å fiske laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe annet i elvene våre nå i moderne tid, som det var mye mindre av i gamle dager. Forurensning ! Til de grader også. Bare tenk på jordbruket, hva som sprøytes ute på åkrene nå i det såkalte moderne landbruk. Dette siver ut i alle bekker små, også i hovedelva. Er ikke måte på hvor mye de sprøyter åkrene for tiden ! Joda, jeg har sett bøndene i nærområdet med sine svære tankvogner sprøyte enorme mengder ugressmidler i åkrene, og de ligger tett inntil elvebredden.

Og med tanke på at s-ø tidligere gytte i småbekkene oppover Gauldalen for å ta ett eksempel. Ikke akkurat noe særlig for s-ø yngel å leve i dette vil jeg si. Har jo selv en bekk på mitt vald som var kjent for å huse en stor s-ø stamme. Og det vrimlet med fin sjøørret nettopp utenfor denne bekken (i Gaula) og som tydeligvis hadde bekken som gytested på høsten. Bare denne bekken lukter nå diesel eller olje rett som den er. Så det er mye å ta tak i egentlig !

Men det er tydelig at vi er inne i en klimatisk forandring, både når det gjelder laks og andre dyr.

Bare se på alle o-anleggene rundt om i Europa, spesielt i Norge. Og hva havet sopes rent for småfisk for at o-laksen skal gjøre seg feit. Småfisk som sikkert villaksen hadde nytt godt av også ! Var det ikke 3-4 kg. fòr (småfisk) som gikk med for å få 1kg. o-laks ? Dette er virkelig skremmende !

Dette med lakselusa tror jeg altså er litt overdrevet, at det er den som får for mye av skylda. Uten å si at lakselusa er bra for laksen.

Hva med røya spesielt, og ørreten tildels også de siste 10-årene ? Femundsmarka f.eks. Stor tilbakegang. Hvorfor: Jo surt nedbør fra Øst-Europa som la seg over våre fjellvann og forsuret vannene. Alt dette går jo også ut i ei elv før eller siden.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frp vil jo fjerne det svake vernet vi har idag ;) hvordan i all verden har du fått det til at de vil prioritere villaksen??? Det svake vernet vi har idag har Ap æren for (med støtte selvsagt), uten Ap sin jobb etter Rieber Mohn utvalgets rapport hadde det vært enda verre stillt.

Jeg forholder meg bare til det jeg har sett i media..jeg vet ikke hva som foregår i politikkens irrganger.

Jeg er forøvrig trolig ikke like dogmatisk som deg og tror ikke at den gamle høyre-venstre aksen, fungerer slik vi lærte på barneskolen lenger. Jfr. den største shopperen av aksjer i verden pr. nå er jo SV representert v/K.Halvorsen...

eks. på det jeg har sett...

http://www.venstre.no/finnmark/artikkel/16898

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=26353471&displaypage=TRUE

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2008-2009/081204/8/

Jeg er ikke FRP`er eller noe annet for den saks skyld, så ikke dytt meg inn i den båsen...Og det var pinlig å høre Rieber Mohn på tv fortelle om hva utvalgsarbeidet ga av resultat, slik han vurderte det - Zilch, Nada, Nothing !

Gi meg gjerne gode argumenter som ikke er preget av dogmer eller partitilbøyelighet, så skal jeg forholde meg til det.

Jeg vet ikke og finner ikke et enkelt sted hvor jeg kan lære mer heller..

Kanskje noen av organisasjonene som arbeider for villaksen har noen vurderinger mht. sitt samarbeid med de politiske partiene - Det hadde vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da er det en stund siden jeg har skrevet noe her igjen, beklager det..... Menmen

Var en tur oppover for 3 uker siden på Nedre Løberg, begynte å regne dagen vi kom og jaggu blei elva nesten 1000 kubikk. Sank jo ganske fort igjen men det blei med et par "følinger" på denne turen.

Forrige uke blei det noen dager på Wilmannsøien. Elva var veldig fin og god tro hadde vi. Hadde ikke kommet i elva engang før det blei skreket fisk lenger opp. Etter en fin kjøring blei det landet en på 7 kg. Snakk om bra start!!!! Merka fort at det ikke var stor bevegelse i fisken og at elva virka faktisk litt død sammenlignet med tidligere år. Resultatet blei 7 laks på snaue fem dager, 5 av dem var brune. Alle tatt på flue : 2,6-3-4-6,9-7-7 og til slutt en tass på 17kg!!!! Skal si det var en fight på 12,7 fots stanga til min kjære venn. Rare greier, hadde tak i spolen etter 10 minutter men da varn ikke særlig medgjørlig, Men etter ytterligere 35 minutter kunne jeg lande den fantastiske fisken. Vi hoppa og dansa og lo så vi grein!!!! Fy fader for en fisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.