Gå til innhold
Fiskersiden

Røye i Hadelandsområdet


AmundS
 Share

Recommended Posts

Har aldri fått røye før... Og kunne hatt veldig lyst til å fått til noe slikt...

Siden jeg er fersk som et nylagt egg - så trenger jeg en del tips og triks for å "lettest" mulig komme igang med noe slikt...

Først og fremst lurer jeg på om det er noen vann herover som har røye...? (Hvis dette er en hemmelighet, tar jeg gjerne imot tips på pm...)

Hvordan fiske ? Jeg har kano som brukes til det meste av mitt fiske - men er kano den "beste" måten å få røye på ?

Lest at markdrag/røyeblink kan være noe etter røya ? En slik røyeblink - kan den også dorges ?

Hva skal man se etter på selve vannet for å få en ide om hvor røya er ? Mener jeg har lest noe om at det ofte bobler litt over røyevarp ??

Hvilken tid på året ? Nå om dagen f.eks.. Er det bra for røyefiske, eller skulle jeg vært ute tidligere/senere ?

(Pilke etter røye er uaktuelt.. :-) )

Hvis det er noe annet som er viktig som jeg har glemt - please fill me in! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området du ber om hjelp til kan jeg ikke hjelpe deg med, men har etpar råd når det gjelder metoden. Fiske på røyevarp er nok for sent nå, vil absolutt anbefale dorging med markdrag. Har fått mye røye på det. Når det gjelder røyeblink har jeg kasta mye med det, dersom du ikke har båt. Har fått både ørret og røye på det.

Ellers er jo selvfølgelig isfiske det mest effektive etter røya, men da må du vel vente et halvt års tid igjen, så det er kanskje ikke så interessant.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området du ber om hjelp til kan jeg ikke hjelpe deg med, men har etpar råd når det gjelder metoden. Fiske på røyevarp er nok for sent nå, vil absolutt anbefale dorging med markdrag. Har fått mye røye på det. Når det gjelder røyeblink har jeg kasta mye med det, dersom du ikke har båt. Har fått både ørret og røye på det.

Ellers er jo selvfølgelig isfiske det mest effektive etter røya, men da må du vel vente et halvt års tid igjen, så det er kanskje ikke så interessant.

Lykke til.

Hei, og takk for svar selvom du ikke kan hjelpe med området her... :-)

Har som sagt kano, så kan fiske hvor som helst, og når som helst.. (Sånn omtrent...)

Men markdrag/røyeblink er mest effektivt på vår/sommer/høst ?

Noen spesielle steder den oppholder seg fremover - eller må man bare prøve rundt omkring på vannet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten rigg tror jeg du kommer til å slite kraftig!

På småvanna på isen kan du derimot pelle røye.

Et lite tips dog; skal du fiske er det ikke du som stiller premissene.

Da vil jeg gjerne at du utdyper dette ordentlig.. :-)

Dette sier meg veldig lite - og hjelper meg da også lite i jakten.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.