Gå til innhold
Fiskersiden

Laksestarten 2009


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hallo!!

Fortell om ryktene da!

Nei det er med Bjøralaksen som med noen av oss andre med en del hekto over idealvekten, og relativt Blenda-hvite i huden. Vi våger oss frem kun frem når sola har stått på noen dager, og vannet nærmer seg badekar-temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål.

Det har sikkert vært beskrevet i et utall andre tråder, men det vil ta meg ei uke å gå igjennom dem alle sammen. Gaula ligger vel på rundt 200 kubikk nå, og er sikkert mye større frem mot åpninga.

I år skal jeg for første gang fiske Gaula, men langt oppe, og vil jo gjerne ha laksen forbi Gaulfossen.

På denne vannføringa regner jeg med at de tidlige laksene som allerede har gått på greit går langt oppover(og stiller seg til og venter på meg :))

Hvordan er forholdet temperatur/vannføring for at laksen skulle gå på? Regner med at bare vanntemperaturen er høy nok, spiller ikke vannføringa så stor rolle.

Olav

Og nå har finværet kommet og elva vil stige fremover i mange dager. Det er jo helst nå i siste halvdel av mai at brorparten av mailaksen pleier å gå på elva. Og ikke gunstig en stund fremover nå for laks som skal gå opp fossen :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel har nok gått forbi allerede h1rik, det blir vel stinn brakke oppi Gaulfossen på åpningen !

Storlaks observert flere ganger nå på Lundamo, og det er IKKE støing ;)

Nei det er nå vi skulle ha startet fisket i Gaula, går jo forbi mange tonn før vi får startet jo :lol:

Men de ovenfor fossen er sikkert ikke sure for det :)

Eller de som skal fiske i Gaulfossen de første par ukene.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel har nok gått forbi allerede h1rik, det blir vel stinn brakke oppi Gaulfossen på åpningen !

Storlaks observert flere ganger nå på Lundamo, og det er IKKE støing ;)

Nei det er nå vi skulle ha startet fisket i Gaula, går jo forbi mange tonn før vi får startet jo :)

Men de ovenfor fossen er sikkert ikke sure for det :D

Eller de som skal fiske i Gaulfossen de første par ukene.

Går laks her osgså ser jeg...

http://www.orklaguide.com/nyheter.asp

Og her er det tatt noen:

http://www.stordalselva.no/nyheter.php

I kveld skulle rigor mortis, terminator og artic charr støpe søkker til megalaksen :). Tja, ser ut til at det blir stort sett øl i kveld :D. Støper til uka vi ;)

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål.

Det har sikkert vært beskrevet i et utall andre tråder, men det vil ta meg ei uke å gå igjennom dem alle sammen. Gaula ligger vel på rundt 200 kubikk nå, og er sikkert mye større frem mot åpninga.

I år skal jeg for første gang fiske Gaula, men langt oppe, og vil jo gjerne ha laksen forbi Gaulfossen.

På denne vannføringa regner jeg med at de tidlige laksene som allerede har gått på greit går langt oppover(og stiller seg til og venter på meg :))

Hvordan er forholdet temperatur/vannføring for at laksen skulle gå på? Regner med at bare vanntemperaturen er høy nok, spiller ikke vannføringa så stor rolle.

Olav

230 kubikk på siste måling!! Med finvær frem mot åpninga kan vi fort få vannføring som ifjor (mellom 260-380 kubikk) eller mer. Da går det dårlig med fisk opp fossen, fiska endel på et vald rett på oversiden av fossen og der kommer det som regel fisk når det er ca 180 kubikk og lavere.

Hmmm

Jaja, det er vel uansett ingenting å gjøre med det. Jeg får fiske når jeg er der, uansett ;)

Noe fisk skal det alltids være der oppe :)

Sjekk ut www.granbo-flyfishing.no. Han kommer med mye info når det gjelder vannstand og fiskbarhet over hele elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230 kubikk på siste måling!! Med finvær frem mot åpninga kan vi fort få vannføring som ifjor (mellom 260-380 kubikk) eller mer. Da går det dårlig med fisk opp fossen, fiska endel på et vald rett på oversiden av fossen og der kommer det som regel fisk når det er ca 180 kubikk og lavere.

Sjekk ut www.granbo-flyfishing.no. Han kommer med mye info når det gjelder vannstand og fiskbarhet over hele elva :)

Tusen takk ;)

Da har jeg enda en side å følge med på, hehe :)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minikonkurranse - Tar du største laks 17 mai?

Den som tar største laksen 17 mai og sørger for å legge inn bilde på FS og oppgi vekt med henvisning til denne konken, vinner en aldri så liten premie. Husk også å oppgi fangssted (elv + vald). Ikke all verden, men fin på nasjonaldagen som dypdykkende alternativ til de grusomt kjedelige rosettene og sløyfene i samme farger.

Har en spesiallaget Turdus Pätäkkä, one of a kind. Det er premien, men skjemmes litt som nordmann over at det måtte en finne til for å lage "The Patriot vaappu". Denne går selvsagt an å fiske med også!

82724_s.jpg

Skitt fiske på selveste Norges-dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 laks tatt i Enningdalselva ved Halden før klokka 8 på morningen etter åpning ved midnatt. Største på 10,6 kg og flere andre flotte, blanke, nygåtte fisker. Dette lover meget bra !!!

Den seiler opp som Norges beste tidligelv,når man ser på str og anntall fiskere!!!!!Tar av meg hatten(capsen),og så kort hjemmefra a gitt" :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.