Gå til innhold
Fiskersiden

Lysta på Varnern er stor men?


troll
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har lest om turene deres til Vanern så øye blir stort og vått. Som ny i dette med trolling blir jeg usikker på om båten holder. 15 fot Askeladden skjærgådsjeep, 40 hk 2 takt motor og 8 hk honda dorgemotor. Jeg har kjøpt inn Bios mast, to dypriggere og et ekkolodd. Har hytte innerst i Steinsfjorden og har kun erfaring herfra og i Tyrifjorden. Med liten erfaring har jeg ikke turt å dra til Varneren. Mangler også mannskap på båten. Trenger hjelp til å komme ordentlig i gang. Kan dere si ifra når dere skal en tur igjen, og om det er mulig å slå seg med og lære av dere som er erfarnene[?]

Hilsen troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Båten er ikke no problem.Så sant det ikke blåser 10+ms.Har selv sett båter på 12-15 fot tatt fisk på over 8kg+.Når det gjelder fiske på vänern ,Så fisker du på samme sett som på tyri- og steinsfjorden når det gjelder trolling.wobbler (agn) er jo ikke det samme str. Bomber 15a,Tomic 4"og5".Strike pro 10-12cm rapala 10-15cm er jo litt av det som brukes under fiske etter Ørret og laks.Det er jo bare å følge med her,å se etter om når vi ska på vänern.

Vi sees sikkert på steinsfjorden eller tyri- i løpet av våren.

Vi kan jo snakkes da. Er jo på Steinsfjorden som regel ganske ofte i april/mai.

mvh

Steinar U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanern kan by på et eldoradofiske. Båten din duger for så vidt greit den, men husk at Vãnern er stooooooooooooor! Hvis du ikke her vært der før så vil du bli imponert over størrelsen på Vãnern når du kommer dit. Med det prøver jeg å si at det ikke er uvanlig å ligge inne fordi det går høye bølger som gjør det direkte uansvarlig å dra utpå.

Beste opplæringen ville du kanskje ha fått ved å være med en som har vært der før, særlig ved fullrigging.... da er det ofte greiest å være to. Men har du fullrigga på Tyrifjorden veit du jo egentlig hva det er snakk om... bortsett at bølgene er myyye større på Vãnern, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene med bølgene på venern vs er at de kommer veldig tett etter hverandre.Dette kan være et problem når det er minus ute da det lett fryser til is og båten blir altfor tung.

I norra delen trenger man ikke vhs da det er full dekkning på mobil eller så er fisket som driver med ikke alt for langt ifra land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Gps er ikke å forakte der... tåka kan komme og den kommer gjerne fort..

Jeg har vært på Vãnern (norra delen) Skoghall/Hammarø/Karlstad og sønnavind (el.SØ) er den mest forhatte retningen der.

Ellers hjertlig velkommen til fiskersiden, vi trenger trollere her.. så safety before pleasure..! når du fisker på Vänern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig.. når tåka kommer og det gjør den da får man fort problemer hvis man ikke har GPS eller kompass..hadde en tur for et par år siden, hadde ikke gps eller kompass med meg sikt ca 10 meter, mao jeg såg ikke pulkorna en gang. Var nødt å ta opp sysakerne og legge meg still. Etter denne opplevelsen så har jeg alltid med kompass..

GPS med waypoints og "flaggor" sålde jeg..[ :D ][ :) ]

laksefiskern det er sant det du sier om vinden men det går å fiska innenskjærs men vil man ha laks så får man hålla tilgode med gjedde en slik dag[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Takker så mye for svar. Har selvfølglig med meg kompass, det sitter et, godt skrudd fast i båten.Laksefiskern, takk for tilbud, er voksen og ansvarlig ( runda 50 år )så bli ikke forbausa om jeg kontakter deg. Gleeeeder meg som en guttunge til å komme til Vanern. Holsten kontakter deg som mannskap. Panten, tar kontakt før Påske.

troll[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snadderlink, lagret og lest!

Det som bekymrer meg litt nå er isen, den begynner å bli tykk enkelte steder i Vänern, utpå er det ikke noe problem etter det jeg idag hørte men rampene som ligger i le er værre. Mener det stod på siden til Einar at 2 elger var utpå isen ganske langt ut!

I Åmålsvika er det isfiske som gjelder omdagen...

Nå har vi hatt mild og snøfattig vinter så langt så det er jo passende at kulda kommer nå 2 uker før påsketuren.

Litt optimisme å spore på værvarslet i VG men det begynner å haste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.