Gå til innhold
Fiskersiden

Altaelva 2009


Green Highlander
 Share

Recommended Posts

Hva mener de med gjeldfisk i Alta?

Jeg har alltid regnet gjeldfisk som ikke kjønnsmodne fisker som surrer på elva, da først og fremst sjøørret. Det vi kaller blenkjer.

Fisken på bildet ser da ut som en typisk, feit og fin nygått laks. Kunne forstått det hvis det var en overvintrer, men den så da lovlig trinn og fin til å stått ett år på elva.

På den annen side snakker de om den første luselaksen i en annen artikkel. Kaller de rett og slett laks som har gått av seg lusa gjeldfisk?

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener de med gjeldfisk i Alta?

Jeg har alltid regnet gjeldfisk som ikke kjønnsmodne fisker som surrer på elva, da først og fremst sjøørret. Det vi kaller blenkjer.

Fisken på bildet ser da ut som en typisk, feit og fin nygått laks. Kunne forstått det hvis det var en overvintrer, men den så da lovlig trinn og fin til å stått ett år på elva.

På den annen side snakker de om den første luselaksen i en annen artikkel. Kaller de rett og slett laks som har gått av seg lusa gjeldfisk?

Olav

Her må vel kanskje noen lokale korrigere meg, men det jeg har hørt er at det går opp noen smellfeite lakser på sensommeren/høsten. Disse laksene er ikke kjønnsmodne første høsten, men står vinteren over og gyter etter over 1 år i elva! De har en litt gråaktig farge når de tas andre sommeren. Slike gjellfisk finnes også på kolahalvøya. Nok et eksempel på at laksen er svært godt innrettet for å hindre utrydding. Det er laksunger og gjellfisk i elva og forskjellige årsklasser til enhver tid ute i havet. En skikkelig beredskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vel kanskje noen lokale korrigere meg, men det jeg har hørt er at det går opp noen smellfeite lakser på sensommeren/høsten. Disse laksene er ikke kjønnsmodne første høsten, men står vinteren over og gyter etter over 1 år i elva! De har en litt gråaktig farge når de tas andre sommeren. Slike gjellfisk finnes også på kolahalvøya. Nok et eksempel på at laksen er svært godt innrettet for å hindre utrydding. Det er laksunger og gjellfisk i elva og forskjellige årsklasser til enhver tid ute i havet. En skikkelig beredskap :)

Jepps, jeg kjenner til disse overvintrerne, men har jo aldri fått noen slik selv. Syntes bare den så så trinn og fin ut til å ha brukt snart ett år i elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps, jeg kjenner til disse overvintrerne, men har jo aldri fått noen slik selv. Syntes bare den så så trinn og fin ut til å ha brukt snart ett år i elva :)

Enig i det. Jeg fikk et år en smellfeit lusete laks i august som var 105 cm lang og veide 14 kg! Hadde mistanke om at den hadde fettreserver til å stå over til neste års gyting. Faren min fikk en gjeldfisk et år i slutten av juli. Den var 120 cm og 15,7 kg. Veide vel opp mot 20 kg året før. Fisken var merket og hadde blitt satt ut av hertugen av Roxburgh én uke tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi er vel like usikre som deg. Skal fiske Elvestrand 4. juli og Ellilaholmen/Badomella 5.juli så vi følger godt med på hva som skjer. Det virker å være veldig lite vann i elva i forhold til at det fortsatt er juni. Etter det jeg vet så er det også lite snø igjen i fjellet. Hvis det ikke kommer mye regn så vil sikkert elva være liten fremover og det stopper nok mye av oppgangen.

Ser også i en annen artikkel at det er veldig lite fisk i Repparfjordelva også og at man her skylder på Springere (Kvitnos) i fjorden, men er redd for at det vi ser kan være starten på en dårlig sesong, etter at smålaksen har mer eller mindre uteblitt de siste tre årene.

Håper selvfølgelig at jeg tar feil !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom 25 mm regn i Kautokeino forrige døgnet, og elva som var nede i 129 kubikk har steget til 166 kubikk og stiger fortsatt. Det bør skje noe nå på denne vannøkningen, det er jo først nå innsiget skal begynne for alvor i Alta. Og når det gjelder uteblitt smålaks, for to år siden var det omtrent ikke smålaks i Trøndelag, men det var brukbart med mellomlaks i fjor og brukbart med storlaks i år, så vi får håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er det frie fisket før St. Hans over og amerikanerne og andre rikfolk fisker i Vina, Sandia og Sautso, mens det er vanlige døgnkort i Raipas. Med ett stopper all oppdatering i Altaposten og Finnmark Dagblad. Derfor hadde det vært fint om de som har info om fisket deler det med oss andre i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede pakket og er klare for avreise til Alta på Torsdag så følger med så godt vi kan. lokale kontakter forteller om bra fiske om dagen. 2 fiskere tok 10 laks i Sandia forrige dagen, der to av fiskene var over 19 kilo !!!!!!! Det skal også være tatt bra i nøtene i sjøen også. Elva synker jevnt og trutt og er pr nå nede i 106 m3. Det er ikke meldt regn før på onsdag så elva kommer nok til å bli enda mindre, nåe vi som skal fiske i de to nederste sonene er glade for. På liten elv vil fisken forhåpentligvis ta det mer med ro på vei oppover !!!

Er det noen som vet hvordan det går i Repparfjordelva om dagen ? kommer nok til å prøve der og er spent på om det skjer noe der.

KUN FIRE DAGER IGJEN NÅ !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.