Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur Big Game eller?


Are06
 Share

Recommended Posts

Skal ha meg ei stang i 12-20lb klassen til lettere båt/havfiske.

Var innom den lokale kjøpmannen og kikket på ei Ambassadeur Big Game (7500 tror jeg den hette)

Er det andre sneller i denne klassen/størrelsen jeg også burde kikke på før jeg eventuelt handler??

Endret av Are06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha meg ei stang i 12-20lb klassen til lettere båt/havfiske.

Var innom den lokale kjøpmannen og kikket på ei Ambassadeur Big Game (7500 tror jeg den hette)

Er det andre sneller i denne klassen/størrelsen jeg også burde kikke på før jeg eventuelt handler??

Jag bruker en daiwa saltist 30h til min 12-20 og er meget førnøyd med den, men om det er samme klasse som 7500 vet jag ikke.. går 500m 0.28PP på den.

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på Daiwa Saltist i størrelse 20/30,Shimano Torium 16/20, eller Shimano Tekota. Alle nevnte sneller er etter min mening langt bedre valg enn Big game snella.

Har du romslig budsjett kan du jo sjekke ut Daiwa Saltiga, Avet sneller eller Penn Torque i mindre størrelser, dette er kvalitet tvers gjennom, men med solide priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på Daiwa Saltist i størrelse 20/30,Shimano Torium 16/20, eller Shimano Tekota. Alle nevnte sneller er etter min mening langt bedre valg enn Big game snella.

Har du romslig budsjett kan du jo sjekke ut Daiwa Saltiga, Avet sneller eller Penn Torque i mindre størrelser, dette er kvalitet tvers gjennom, men med solide priser.

torium ligger vel rundt 7500kr tåler jaffal all fisk her til lands:D. ein heneriksen på jessheim viste mei en film av e som fisket tunfisk med ei torium sneller eneste problemet var snøremengden:D

Endret av kveitestrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Tror snella Big Game snella heter 7500ce og er uten snørefører. Virker som om det kanskje er en utgått modell.

Ellers har jeg fått en pris på ei Penn 875LC som er en utgått modell for noen år tilbake tror jeg.

Fikk også en grei pris på ei Calcutta 400B men den synes jeg kanskje virket litt liten til ei slik stang. Ikke vet jeg.

Dette var bare noe av det de hadde inne alt kan bestilles så her er det bare å finne ut hva jeg skal ha til en overkommelig pris

Det er komme flere gode tips her som jeg skal se litt nærmere på men er det noen flere som sitter inne med noen tips kom gjerne med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torium ligger vel rundt 7500kr tåler jaffal all fisk her til lands:D. ein heneriksen på jessheim viste mei en film av e som fisket tunfisk med ei torium sneller eneste problemet var snøremengden:D

Dette er tull. Torium 20 har ein veiledende utsalgspris på 2899,- og mange plasser får du den billigare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torium ligger vel rundt 7500kr tåler jaffal all fisk her til lands:D. ein heneriksen på jessheim viste mei en film av e som fisket tunfisk med ei torium sneller eneste problemet var snøremengden:D

7500,- var vel noe drøyt for en torium??? De ligger fra ca 2000,- og oppover avhengig av hvor du handler,hos Skitt fiske har de Torium 30 til 1999.-. Baardsen selger torium med beastmaster 16-20Ibs + fireline for 2999.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Tror snella Big Game snella heter 7500ce og er uten snørefører. Virker som om det kanskje er en utgått modell.

Ellers har jeg fått en pris på ei Penn 875LC som er en utgått modell for noen år tilbake tror jeg.

Fikk også en grei pris på ei Calcutta 400B men den synes jeg kanskje virket litt liten til ei slik stang. Ikke vet jeg.

Calcutta 400 er alt for liten til havfiske. Amb 7500 er også i minste laget.

Ville gått for Shimano TLD 15 eller 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjer nok ei Calcutta 400 også det, Espen. Ville du brukt den til havfiske?

Det kommer jo an på an på hva slags havfiske han skal gjøre - jeg bruker mitt oppsett med 12-20lb og 7001 til fiske ned til 50-60 meter og det fungerer utmerket. Til tyngre havfiske bruker jeg tyngre skyts...

Jeg bruker også en 6-12 lbs stang med en 6500 Ambassadeur til med lettere "havfiske", men da med lettere søkker osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer og litt an på om du skal pilke eller sveive jigg opp og ned i vannlaget. Tannhjula på de mindre snellene kneler etter en tid med pilking av 500gr pilk. Skal du bare "hile" opp og ned i vannlaget kan man fint bruke ambiss o.l.

Tenk også på dette om du setter deg fast i bunn. Er røskinga som tar de små snellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tull. Torium 20 har ein veiledende utsalgspris på 2899,- og mange plasser får du den billigare.

den som har samme fargen som tiagra snelle ligger på den prisen

den som har samme fargen som tiagra snelle ligger på den prisen

e meinte shimano torsa som ligger på 7590kr for torsa 16

og 7990kr for 30

men trindad er jo også ganske fin tr 16 som ligger på 4490kr og tr 30 som ligger på 4590kr

shimano torium: torium 20 ligger på 2899kr og torium 30 på 2999kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha meg ei stang i 12-20lb klassen til lettere båt/havfiske.

Var innom den lokale kjøpmannen og kikket på ei Ambassadeur Big Game (7500 tror jeg den hette)

Er det andre sneller i denne klassen/størrelsen jeg også burde kikke på før jeg eventuelt handler??

Har testet et saltist 30 h....

http://translate.google.dk/translate?u=htt...&hl=da&ie=UTF-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7500,- var vel noe drøyt for en torium??? De ligger fra ca 2000,- og oppover avhengig av hvor du handler,hos Skitt fiske har de Torium 30 til 1999.-. Baardsen selger torium med beastmaster 16-20Ibs + fireline for 2999.-

du får begge torium snellene til 1999kr på jessheim er vel samme tilbudet mange plasser.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipse om testen din, skal lese den nøye.

Ellers takk alle sammen for meninger og synspunkter, spesielt da jeg ikke er noen båt/havfisker.

Nå skal jeg sette meg litt i tenkeboksen og sømfare diverse kataloger så får en se om jeg ikke kan komme

frem til noe fornuftig

Takk alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< Det funker sikkert ok til det lette havfiske med amb 7500. På Værøy har de nå brukt my Amb til jiggfiske etter kveite etter det jeg mener å ha sett. Men skal du ha en allround utrutsning til å håndtere større dyp enn 150 meter så ville jeg nok sett på noe annet litt kraftigere saker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS for det meste på en 5-30 meter

Til såpass grunt vann holder det i masser med ambiss i størrelse 5500-6500. Jeg fisker mye på 25-40 meters dyp etter steinbitt, flatfisk, skater mm, når jeg er nordafor om sommeren, og da bruker jeg spinnstenger som tåler kastevekter opp i mot 100 gram, koblet med ambiss i nevnte størrelser. Jerk/predator stenger som ikke er altfor stive er også glimrende til dette fisket. Med maks 80 meters fiskedyp kan du jo sjekke ut Torium 14, og Saltist 20, kraftige nok til det meste du vil støte på samtidig med at de bare veier rundt 450gram.

Jeg har i alle år vært "Ambassadeur mann", og har vell 15-20 stykker i alle størrelser, men i de senere år har de ikke levd opp til gammel kvalitet på de større modellene, så selv om jeg fortsatt kjøper mindre ambisser til kastefisket, så blir det shimano, daiwa, penn mm til havfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.